‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

معرفی شغل‌ هایی که در آینده به وجود می‌ آیند - تا افق 2030

معرفی مشاغلی که تا افق 2030 و شاید زودتر در آینده به وجود می‌ آیند

دنیا مدام در حال پیشرفت در بخش‌های گوناگون است. بنابراین کاملا طبیعی است که در چندین سال آینده برخی از مشاغل از میان رفته و برخی دیگر نیز به دنیای مشاغل اضافه می‌شوند. پیش بینی شغل‌هایی که در آینده ایجاد می‌شوند به شما کمک می‌کند تا بتوانید مهارت‌های لازم برای دستیابی به چنین مشاغلی را بیاموزید. با ما همراه باشید تا با شغل‌هایی که در آینده به وجود می‌آیند آشنا شوید.

بیشتر بخوانید -  بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

شغل‌ هایی آینده دار

حتی مشاغل نسبتا جدیدی مسئول جمع آوری داده‌ها در سال‌های اخیر جای خود را به برنامه‌های نرم افزاری داده‌اند که با دقت بیشتر و مدت زمان کمتری این کارها را انجام می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است که در انتخاب شغل آینده خود به مواردی مثل زمینه‌های فعالیتی و مهارت‌های مورد نیاز دقت داشته باشید.

مهارت‌های مورد نیاز برای اشتغال در مشاغل آینده

علیرغم این که نمی‌توان پیش بینی دقیقی از شغل‌های آینده داشت، با این حال باید پذیرفت که بسیاری از مهارت‌هایی که امروز می‌آموزیم در اشتغال ما در آینده نقش مهمی خواهند داشت. با آنالیز کردن مشکلاتی که جامعه امروز با آن مواجه است می‌توان حدس زد چه مهارت‌هایی اصلی و مورد نیاز هستند.

تفکر انتقادی

فناوری‌ها باعث می‌شوند که بسیاری از مشاغل آینده به حالت خودکار درآیند. اما نباید به این سیستم‌ها اعتماد زیادی داشته باشیم. به همین دلیل است که حرفه‌ی شغلی آینده شما، به تفکر انتقادی شما نیاز پیدا خواهد کرد. شما باید با تجزیه و تحلیل موقعیت‌های مختلف و با توجه به راه حل‌های متفاوتی که پیش روی خود دارید و با بهره گیری از قدرت منطق و استدلال خویش به تصمیم گیری و اتخاذ تدابیر لازم بپردازید.

خلاقیت

مهمترین مهارتی که در همه دوران‌ها به آن احتیاج خواهید داشت خلاقیت است. شاید در آینده همه شغل‌ها توسط ربات‌ها احاطه شوند اما یک ربات دستساز بشر هرگز به اندازه او خلاقیت ندارد. شاید ربات‌ها در محاسبه و تشخیص اشتباهات سریع‌تر و بهتر از انسان عمل کنند، اما در ایجاد یک محتوای خوب، تفکرات فرا ذهنی و خلاقیت بهتر از شما نیستند.

توانایی حل مسائل پیچیده

ما نمی‌ دانیم که در آینده دقیقا چه چیزی در انتظار ما است. با این حال به انعطاف‌پذیری ذهنی نیاز داریم تا بتوانیم مسائل پیچیده پیش روی خود را حل کنیم. ذهن انسان قابل توسعه است و می‌توان مهارت‌های بسیاری را مرتبط با آنچه در آینده مورد نیاز است آموخت.

بیشتر بخوانید - شغل های جدید و پردرآمد در ایران

شغل‌ هایی که در آینده به وجود می‌ آیند

مهارت‌های فردی

ماشین‌ها به بالاترین پیشرفت رسیده‌اند و تکنولوژی هیچگاه متوقف نخواهد شد و همیشه در حال توسعه و پیشرفت خواهد بود، بنابراین انسان‌ها باید بتوانند به صورت مثبت با یکدیگر تعامل کنند و ارتباط بهتری بین خود داشته باشند. اگر می‌خواهید در بازار کار آینده موفق باشید باید مهارت‌های درک احساسات، همدلی، تعامل و گوش دادن به یکدیگر را یاد بگیرید.

STEM

این کلمه مخفف علوم (Sience)، فناوری (Technology)، مهندسی (Engineering) و ریاضیات (Math) است و به هر موضوعی که زیرمجموعه‌ای از این چهار رشته باشد، اشاره دارد. اگرچه این شغل‌ها در حال حاضر بازار داغی دارند اما انتظار نداشته باشید در آینده نابود شوند، بلکه با پیشرفت تکنولوژی شما به مهارت‌های پیشرفته‌تری از این علوم و در کنار آن علم برنامه‌نویسی احتیاج پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید - راحت ترین شغل های ایران

SMAC

شاید کلمه STEM را زیاد دیده یا شنیده باشید اما در مورد کلمه‌ی SMAC کمتر شنیده‌اید. SMAC از ادغام چهار پایه از فناوری شبکه‌های اجتماعی، موبایل، آنالیز و فضای ابری ساخته شده و به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا عملیات خود گسترش داده و دسترسی به مشتریان خود را با هزینه‌های کمتری به حداکثر برسانند. همپوشانی این چهار فناوری موجب گسترش ایده‌های جدید برای نوآوری‌های تجاری در زمینه گردش کار، روش ها، خدمات و محصولات می‌شود. به طور خلاصه، تکنولوژی SMAC یک ابزار جامع و یکپارچه است که راه حل جامع برای کسب و کارها را فراهم می‌کند. یادگیری این مهارت می‌تواند شما را در شغل آینده خود موفق سازد.

دانش بین رشته‌ای

حرفه آینده شما به بهره گیری از اطلاعات زمینه‌های مختلف علوم و با ارائه راه حل‌های خلاقانه برای حل مشکلات مشاغل آینده نیاز دارد. یادگیری این مهارت با مطالعه و تحقیق پیرامون هر چه به آن علاقه و نیاز دارید قابل کسب است.

مشاغل آینده تا افق 2030

مشاغل آینده را بشناسید

اکنون که دانستید در آینده به چه مهارت‌هایی نیاز پیدا خواهید کرد، حال با هم نگاهی به شغل‌های آینده می‌اندازیم. اگرچه این مشاغل آینده هنوز به وجود نیامده‌اند و شاید هرگز به وجود نیایند، اما با توجه به نیازهای بشر و مشکلات پیش رو پیش بینی می‌شود این شغل‌ها به زودی ایجاد شوند.

مهندسی زباله

باید بدانید انسان‌ها سالانه ۲.۶ میلیارد پوند زباله تولید می‌کنند و ما راه حلی جز دفن آن‌ها نداریم. با شنیدن این آمار باید به دنبال راه حلی برای حل این مشکل که موجب آلودگی محیط زیست و تولید گازهای مضر می‌شود پیدا کنیم و این راه حل چیزی نیست جز مهندسی زباله. یک مهندس زباله باید بتواند با علم و خلاقیت خویش راه حل‌های زیادی برای این مشکل ارائه دهد. برای مثال او می‌تواند آن را به گازهای پاکیزه تبدیل کند یا با تجزیه آن، مصالح ساختمانی خوبی تولید کند. مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته مهارت‌های STEM، تفکر انتقادی و کشش ذهنی است.

کارشناس انرژی‌های جایگزین

سوخت‌های فسیلی موجود در کره زمین رو به اتمام است و انسان‌ها برای ادامه حیات خود نیاز به انرژی‌های جایگزین دارند. به احتمال زیاد شما در مورد انرژی‌های خورشیدی، بادی و برق‌آبی شنیده اید. اما در مورد این نکته که کدام انرژی برای شهر و محل زندگی شما مناسب است چیزی نمی‌دانید. در این حالت ما به یک مشاور انرژی جایگزین نیاز پیدا خواهیم کرد. شما یک کارشناس انرژی در تمام زمینه‌ها خواهید بود و در سراسر جهان به ارزیابی بهترین منابع انرژی پایدار برای هر مکان خواهید پرداخت. مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته مهارت‌های STEM، انعطاف پذیری ذهنی و مهارت‌های فردی است.

بیشتر بخوانید - لیست مشاغل سختی کار

پیشبینی زلزله

با زلزله‌های بزرگی که روزانه در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد، کسی باید راهی برای نقشه برداری دقیق از هسته زمین ارائه دهد و بتواند زمان، مکان و شدت زلزله‌ها را با هشدارهای دقیق پیش بینی کند. مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته مهارت‌های STEM، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسائل پیچیده است.

مربی پزشکی

همان‌طور که ماشین‌ها و ربات‌ها به تشخیص بیماری افراد و حتی انجام عمل جراحی در زمینه پزشکی مشغول هستند، نقش جدیدی در زمینه پزشکی ظاهر می‌شود به نام مربیان پزشکی که فعالیت آن‌ها بعد از عمل جراحی شروع می‌شود. مربیان پزشکی با بررسی و کنترل بیماران، مطمئن می‌شوند که آن‌ها از توصیه‌های دکتر خود پیروی می‌کنند و به آن‌ها در از بین بردن عوامل منفی که موجب به خطر افتادن سلامتی آن‌ها می‌شود کمک می‌کنند. این افراد به عنوان متخصص تغذیه، درمانگر، مشاور و دوست به بیماران کمک می‌کنند. مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته مهارت‌های تفکر انتقادی، مردم‌شناسی، مهارت‌های بین‌رشته‌ای است.

سازنده عضو و ارگان‌های بدن انسان در آینده

سازنده عضو و ارگان‌های بدن انسان

تقریبا هر ۱۲ دقیقه نام جدیدی به لیست عضو و ارگان‌های ساخته شده توسط بشر برای افرادی که نقص یا قطع عضو شده‌اند اضافه می‌شود. افراد متخصص در این زمینه توسط سلول‌های بنیادی توانایی ساخت عضوهای بدن یک انسان را دارند. پس باید بدانید ایجاد این شغل از آنچه فکر می‌کنید زودتر اتفاق خواهد افتاد. مهارت‌های مورد نیاز برای این رشته شامل: تفکر انتقادی، کشش ذهنی، STEM، حل مسائل پیچیده و خلاقیت است.

متخصص بهره وری شخصی

به منظور رقابت با نیروی کار خودکار در آینده، افراد باید تا حد امکان کارایی بهتر و بیشتری از خود نشان دهند. اما آیا با حواس پرتی‌های موجود در این عصر این امر امکان‌پذیر خواهد بود؟ حواس پرتی‌های موجود در زندگی شما باعث می‌شود تا بسیاری از پتانسیل‌ها و استعداد‌های شما به مرحله ظهور و شکوفایی نرسند.

بیشتر بخوانید - مشاغل خانگی موفق برای آقایان

شبکه‌های مجازی مختلف مانند فیس بوک و اینستاگرام، شبکه‌های خبری و پیام رسان‌های اجتماعی همگی جزو این موارد هستند که با پیشرفت و تکامل فناوری تعداد این موارد هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. پس در اینجا ما به یک بهره‌ور شخصی نیاز پیدا می‌کنیم.

بازسازی امنیتی

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و افزایش دستگاه‌های هوشمند در زندگی افراد این نیاز به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. دستگاه‌های هوشمند ممکن است مورد هک واقع شوند و این می‌تواند یک آسیب جدی تلقی شده و نیاز به متخصص امنیتی را در آینده بیشتر کند. وظایف یک متخصص امنیتی جلوگیری از هک شدن دستگاه‌ها و کمتر شدن آسیب‌های ناشی از آن است. مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل شامل: STEM، تفکر انتقادی، مهارت‌های فردی، انعطاف پذیری ذهنی، مهارت‌های SMAC و مهارت‌های حل مسائل پیچیده است.

مربی پرواز

شاید با خواندن این عنوان بگویید در حال حاضر نیز مربیان پرواز وجود دارند. درست است اما ما می‌خواهیم ما از مربیان پرواز انسان‌ها سخن بگوییم. با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های خیلی نزدیک شاهد پرواز انسان‌ها از شهری به شهر دیگر خواهید بود که در این میان افراد، به مربیانی برای آموزش نیاز پیدا خواهند کرد. مهارت‌های مورد نیاز این شغل شامل: STEM، تفکر انتقادی، مهارت‌های فردی، خلاقیت، انعطاف‌پذیری ذهنی، مهارت‌های بین رشته‌ای و مهارت‌های حل مسائل پیچیده خواهد بود.

خلبان فضایی تجاری در آبنده 2030

خلبان فضایی تجاری

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه هوا و فضا در آینده‌ای نزدیک افراد برای سفر به فضا مانند سفر به نقاط مختلف دنیا نگاه خواهند کرد. یا برای انجام کارهای تجاری نیاز به موشک‌های بزرگ برای پرتاب و سفر در فضا نیاز خواهد شد. در این میان باید افرادی وجود داشته باشند که با داشتن سابقه سفرهای فضایی و کسب آموزش‌های لازم بتوانند توسط موشک‌های بزرگ به کار حمل و نقل در فضا بپردازند. خلبان فضایی شغلی است که در آینده نزدیک به وجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید - شرایط دریافت وام مشاغل خانگی ۱۴۰۱

شاید شغل سختی باشد اما اگر شما علاقه‌ی زیادی به فضا دارید یا در این زمینه تخصص دارید می‌توانید از پس انجام آن برآیید. مهارت‌های مورد نیاز این رشته شامل: STEM، تفکر انتقادی، مهارت‌های فردی، خلاقیت، انعطاف‌پذیری ذهنی، مهارت‌های بین‌رشته‌ای و مهارت‌های حل مسائل پیچیده است.

بازرس داده

این افراد حرفه ای، داده‌های مربوط به دستگاه‌های اینترنت اشیاء را تجزیه و تحلیل خواهند کرد تا آینده مبتنی بر داده شرکت‌ها و سازمان‌ها را پیش بینی کنند. تصور این حرفه کار سختی نیست. در حال حاضر هم شرکت‌هایی وجود دارند که با صرف زمان و هزینه و بررسی داده‌های افراد، به آن‌ها محصول می‌فروشند. بازرسان داده در آینده یک گام فراتر خواهند گذاشت و با طبقه بندی داده‌های الکسا یا نسبت افراد، به نحو بهتری به آن‌ها کمک خواهند کرد.

واسط داده‌ها و اطلاعات شخصی

در آینده افراد از تمامی اطلاعات و داده‌هایی که عرضه کنند، پول درخواهند آورد. فیسبوک دیگر داده‌ها و اطلاعات افراد را به آمازون نخواهد فروخت چراکه این اطلاعات تنها مختص خود افراد خواهد بود و خود افراد خواهند توانست با فروش اطلاعات، کسب درآمد کنند. یک دلال یا واسط اطلاعات شخصی، با تبادل اطلاعات جدید تجارت خواهد کرد.

 

شغل هایی آینده دار ایران و جهان

تحلیل‌گر شهرهای سایبری

برای اینکه از شهرهای سایبری محافظت و نگهداری شود، داده‌ها باید به‌طور دقیق و مؤثری در شهرها جریان پیدا کنند. داده‌ها در شهرهای آینده، از میلیون‌ها حسگری جمع‌آوری می‌شوند که خدماتی مثل برق و نیرو ارائه می‌دهند. این شهرها همچنین داده‌های زیستی، شهروندی و دارایی را جمع‌آوری می‌کنند. وظیفه‌ی تحلیل‌گر شهر سایبری این است که اگر حسگری دچار مشکل شد، آن مشکل را شناسایی و حل کند.

متخصص بهره‌وری شخصی

به منظور رقابت با نیروی کار خودکار در آینده، افراد باید تا حد امکان کارایی بهتر و بیشتری از خود نشان دهند. اما آیا با حواس‌پرتی‌های موجود در این عصر این امر امکان‌پذیر خواهد بود؟ حواس‌پرتی‌های موجود در زندگی شما باعث می‌شود تا بسیاری از پتانسیل‌ها و استعدادهای شما به مرحله‌ی ظهور و شکوفایی نرسند.

شبکه‌های مجازی مختلف مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، شبکه‌های خبری و پیام‌رسان‌های اجتماعی همگی جزو این موارد هستند که با پیشرفت و تکامل فناوری تعداد این موارد هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. پس در اینجا ما به یک بهره‌ور شخصی نیاز پیدا می‌کنیم. یک متخصص ppp که بتواند با بررسی و تجزیه تحلیل زندگی روزمره‌ی مردم به آن‌ها آموزش‌های لازم برای درست استفاده کردن از این فناوری‌ها و کاهش حواس‌پرتی و افزایش بهره‌وری را ارائه کند. تفکر انتقادی، خلاقیت، انعطاف‌پذیری ذهنی و مهارت‌های SMAC و مهارت‌های بین‌رشته‌ای از جمله مهارت‌های لازم برای این رشته می‌باشد.

همدم و همراه افراد سالخورده

با پیشرفت بیوتکنولوژی، عمر افراد بیشتر خواهد شد و در نتیجه جمعیت سالخورده زیادی به وجود خواهد آمد. این افراد سالخورده به کسی نیاز خواهند داشت که با آن‌ها صحبت کند. شغل این افراد این است که همراه افراد سالخورده باشند و به صحبت‌های آنان در مورد نوه‌ها و روزهای خوب گذشته و سایر موضوعات گوش دهند.

تحلیل‌گر شهر سایبری

برای اینکه از شهرهای سایبری محافظت و نگهداری شود، داده‌ها باید به‌طور دقیق و مؤثری در شهرها جریان پیدا کنند. داده‌ها در شهرهای آینده، از میلیون‌ها حسگری جمع آوری می‌شوند که خدماتی مثل برق و نیرو ارائه می‌دهند. این شهرها همچنین داده‌های زیستی، شهروندی و دارایی را جمع آوری می‌کنند. وظیفه‌ی تحلیل‌گر شهر سایبری این است که اگر حسگری دچار مشکل شد، آن مشکل را شناسایی و حل کند.

شغل هوش مصنوعی در آینده

مدیر توسعه کسب و کار هوش مصنوعی

این شغل برای افرادی است که در یک شرکت مبتنی بر هوش مصنوعی فرضی کار می‌کنند. این شخص همان فروشنده‌ی معمولی زمان خودمان است؛ با این تفاوت که برای خدمات کامپیوتری هوش مصنوعی کار می‌کند.

تکنسین مراقبت از سلامتی با کمک هوش مصنوعی

این شغل با توجه به گسترش هوش مصنوعی در دنیا به وجود خواهد آمد. دیگر نیازی نخواهد بود که افراد بیمار نزد دکتر بروند. این تکنسین‌ها به خانه بیماران خواهند رفت و با استفاده از نرم افزارهای هوش مصنوعی، بیماری فرد را تشخیص و اقدامات لازم را انجام خواهند داد. حتی عمل جراحی هم بخشی از کمکی خواهد بود که هوش مصنوعی به این افراد خواهد کرد و دیگر نیازی به مدرک پزشکی وجود نخواهد داشت.

مسئول تنوع ژنتیکی

تبدیل شدن به کارفرمایی که بین کارمندانش فرق نمی‌گذارد، یک مسئله مهم خواهد شد. یک کارفرما به جای اینکه به تفاوت‌های اخلاقی، جنسیتی و اجتماعی افراد بی‌اندیشد، باید مطمئن شود که نیروی کارش ترکیبی خوب از افراد بهبودیافته ژنتیکی و بهبودنیافته خواهند بود.

تسهیل کننده آی تی

این شغل مربوط به یک فرد کاملا حرفه‌ای در سطح آی تی است. شغل وی این خواهد بود که عملیات آی تی داخلی شرکت را با استراتژی کارگاه آن ترکیب کند تا یک پلتفرم آی تی اتوماتیک برای خدمت به شرکت به وجود بیاورد. مسئولیت‌های شغلی شامل هدایت گروه متصدی عملیات داخلی آی تی، اجرا و پیاده سازی هکاتون‌های خلاقیت و آموزش کارکنان در مورد مزایای آی تی داخلی خواهد بود.

مدیر تیم‌سازی انسان - ماشین

آینده کاری به نحوه همکاری انسان‌ها و ماشین‌ها بستگی خواهد داشت. مدیر تیم‌سازی مسئول شناسایی نقاط قوت انسان‌ها از یک طرف و نقاط قوت ماشین‌ها از طرف دیگر است تا با ترکیب این نقاط قوت، یک تیم مؤثر برای کار بسازد.

نوجوانان در آینده به روانپزشک جرایم اینترنتی نیاز پیدا می‌کنند

اگرچه در آینده نزدیک سیگار، الکل و مواد مخدر به هیچ وجه از بین نمی‌روند، اما جوانان آینده وسوسه‌های کاملاً متفاوتی نسبت به امروز دارند. وسوسه دست‌یابی آسان به پول و ماهیت ظاهرا بی‌قربانی جرایم اینترنتی، تعداد زیادی از جوانان را به سمت جرایم اینترنی جذب می‌کند. این چالش غیرقابل کنترل به ظهور یکی دیگر از شغل‌های آینده منجر می‌شود:

روان پزشک یا مشاور جرایم اینترنتی

مشاور یا روان پزشک جرایم اینترنتی برای کمک به بازرپروی نوجوانان باید با آن‌ها تعامل و ارتباط نزدیک داشته باشد. یک مشاور باید ابتدا استعدادهای سایبری را درک کرده و سپس آن‌ها را به سمت نقش‌های دیجیتالی هدایت کند. این روند باعث می‌شود تا از استعدادهای دیجیتالی نوجوانان به بهترین شکل استفاده شود.

گرم شدن کره زمین باعث اشتغال زایی می‌شود

گرم شدن جهان یک واقعیت است. تغییرات آب و هوا، جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم تهدید می‌کند. با افزایش گرمایش جهانی انتظار می‌رود سطح دریا و رودخانه‌ها به دلیل آب شدن یخ‌ها بالا برود. این موضوع بسیاری از شهرهای ساحلی را با خطر سیل یا زیرآب رفتن مواجه می‌کند. برای جلوگیری از فاجعه‌های زیست محیطی، بشر به یک تخصص جدید در آینده نیاز خواهد داشت.

وکیل‌های دیجیتالی و اهراز هویت مجازی، یکی از جدی‌ترین شغل‌های آینده

هوش مصنوعی در آینده نزدیک می‌تواند تصویر و صدای شما را به راحتی جعل کند. ممکن است یک فایل صوتی با صدای شما پخش شود یا یک فیلم ویدیویی ببینید که در آن مشغول انجام کاری هستید، در حالی که هیچ کدام از آن‌ها شما نیستید. رشد بیشتر این کار می‌تواند باعث خطرات جدی برای افراد شود.

وکیل هویت مجازی با به کارگیری شیوه‌های دیجیتال، شناسنامه مجازی شما را چک می‌کند و شما به راحتی می‌توانید اهراز هویت کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید اثبات کنید چه کارهایی را واقعا انجام داده‌اید و چه کارهایی به وسیله هوش مصنوعی انجام شده است.

سوالات متداول

شغل های آینده دار ایران و جهان کدامند؟

در سال‌های پیش رو مشاغل بسیاری جایگزین مشاغل کنونی خواهند شد که در این مطلب به بسیاری از آنها پرداخته شده است.

پردرآمدترین مشاغل تا سال 2030 کدامند؟

با بررسی تحلیل‌گران در آینده نزدیک مشاغل جدیدی به لیست مشاغل اضافه خواهد شد که از آن جمله می‌توان به کشاورزی عمودی و سازنده اجزای بدن اشاره کرد.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 21 بهمن 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

مرضیهسلام .شوهرم سکته کرده وخونه نشینه. ی پسر ده ساله دارم دنبال شغلی درخانه هستم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
04 مهر 2022پاسخ به این دیدگاه
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید