‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

شرایط استخدام ادارات و مراکز دولتی در سال ۱۴۰۳

هر آنچه درباره استخدام دولتی در سال ۱۴۰۳ باید بدانید

استخدام در ادارات دولتی، قبلا مقاله‌ای با عنوان "مراحل استخدام در مراکز و ادارات دولتی" در سایت جاب یابی منتشر شده است، یکی از رویایی‌ترین شکل‌های استخدام، استخدام شدن در یک اداره دولتی همانند "استخدام مترجم زبان انگلیسی در سفارت و وزارت امور خارجه" است، صرف نظر از شرایط ویژه بازنشستگی و مزایای که مشاغل دولتی برای کارمندان خود در نظر دارند، امنیت شغلی و شأن اجتماعی این مشاغل نیز بالا بوده و به همین دلیل هم متقاضیان زیادی دارند. در این مقاله به بررسی مشاغل دولتی، چگونگی و شرایط استخدام در آنها و همچنین  مزایا و معایب استخدام در این گونه مشاغل خواهیم پرداخت.

شرایط استخدام بانک‌ در سال ۱۴۰۳

آشنایی با مشاغل دولتی

اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشورمان با چالش یافتن شغل مناسب روبه‌رو هستند، بسیاری از این افراد علاقمند به تصدی مشاغل دولتی هستند و سعی می‌کنند در تمام آزمون‌های استخدامی مشاغل دولتی شرکت کنند بلکه در یکی از آنها پذیرفته شوند.
معمولا مشاغل دولتی برای کسانی مناسب است که علاقه به زندگی کارمندی دارند، اهل ریسک نیستند و سرمایه کافی برای شروع یک شغل آزاد را ندارند، این افراد با توجه به تحصیلات و احراز شرایط عمومی که نهادهای دولتی برای استخدام در نظر می‌گیرند، سعی می‌کنند در یکی از سازمان‌های دولتی استخدام شوند.

بیشتر بخوانید - شرایط استخدام وزارت اطلاعات

شاید بتوان گفت مهمترین دلیل علاقمندی قشر جوان به استخدام در ادارات دولتی امنیت شغلی است که این گونه مشاغل برای آنها به همراه دارد. معمولا افرادی که به استخدام سازمانهای دولتی در می آیند تا زمان بازنشستگی به کار مشغول بوده و از مزایا و حقوق ثابت و اضافه کار و ... بهره مند هستند و معمولا مشکلات اقتصادی و نوساناتی که در بازار آزاد تجربه می شوند برای این دسته از شاغلان رخ نمی‌دهد.

مزایا و معایب مشاغل دولتی

اگر فکر می‌کنید که با استخدام در نهادهای دولتی به یک شغل همه چیز تمام دست پیدا کرده اید سخت در اشتباه هستید، مشاغل دولتی نیز مانند سایر مشاغل دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است که دانستن آنها به شما کمک می‌کند با آگاهی بیشتری در آزمون‌های استخدامی دولتی ثبت نام کنید. در این بخش به معرفی برخی مزایا و معایب استخدام ارگان‌های دولتی می‌پردازیم.

مزایای استخدام نهادهای دولتی

کارمند دولتی شدن معمولا مزایایی دارد که استخدام در مشاغل خصوصی و حتی بازار کار و سرمایه از آنها بی‌نصیب هستند. در این مشاغل مزایایی مثل بیمه، حقوق‌هایی که در زمان مقرر واریز می‌شود، تخفیفاتی که برای خریدهای مختلف برای کارکنان مشاغل دولتی در نظر گرفته شده است، حقوق دوران بازنشستگی، خدمات بیمه‌ای، عیدی و سنوات  و غیره وجود دارد.

امنیت شغلی

شرایط استخدام در ادارات دولتی ۱۴۰۳

زمانی که شما استخدام نهادهای دولتی می‌شوید مطمئن هستید که تصمیمات فردی در اخراج یا تنزل درجه شما نقشی نخواهند داشت چرا که معمولا سازمان‌های دولتی از قوانین خاصی تبعیت می‌کنند که در آنها اخراج یا تنزل درجه یک فرد در شرایط خاص و با تصمیم نهادهای بالاتر صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید - تفاوت استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی

وقتی شما به استخدام یک سازمان دولتی در می‌آیید، تعهد حداکثر 30 سال خدمت برای شما ایجاد می‌شود، بنابراین به عنوان کارمند دولتی اطمینان دارید که در سی سال آینده شغل شما مشخص است و برای بازنشستگی خود و پولی که با عنوان سنوات بعد از پایان بازنشستگی دریافت می‌کنید برنامه‌ریزی می‌کنید.

مدیریت زمان و بودجه

از دیگر مزایای مشاغل دولتی قابل برنامه‌ریزی بودن آن است. در سازمان‌های دولتی تعادل خوبی بین کار و زندگی کارمندان برقرار است، این که بدانید چه ساعتی سرکار می‌روید، چه ساعتی باز می‌گردید و چه روزهایی تعطیل هستید به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌ریزی خوبی برای زندگی خود داشته باشید، همچنین حقوق ماهانه مشخص برای مشاغل دولتی اجازه مدیریت بودجه را در اختیار شخص کارمند قرار می‌دهد.

رده‌های شغلی متناسب با شخصیت افراد

ترفیع گرفتن در سازمان‌ها و نهادهای دولتی یک امر آهسته و پیوسته است، در اکثر نهادها و سازمان‌های دولتی تصدی رده‌های شغلی بر اساس یک سری ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های فردی مشخص می شود. بنابراین می‌توان گفت که مشخص بودن ویژگی‌های شغلی در سازمان‌های دولتی باعث می شود افرادی که به حقوق کارمندی رضایت ندارند، اهل پشت میز نشینی و صبر برای رسیدن به پیشرفت نیستند در فکر استخدام شدن در مشاغل دولتی نباشند.

بیشتر بخوانید - استخدام در سازمان منطقه ازاد انزلی

ویژگی‌های مهم شخصیتی در استخدام سازمان‌های دولتی به این شرح است: داشتن مدیریت زمان، فرد باید مسئولیت‌پذیر باشد تا بتواند وظایفی که برای او تعریف می‌شود را به درستی انجام دهد، توانایی شنیدن درست نیازهای ارباب رجوع و راهنمایی درست، به درستی پاسخگو باشد، هنر صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن را داشته باشد، روحیه اجتماعی را داشته باشد، توانایی نوشتن داشته باشد، امین و آگاه بودن و غیره.

معایب مشاغل دولتی

حتی استخدام شدن در مشاغل دولتی نیز دارای معایب مخصوص به خود است. یکی از معایب مشاغل دولتی مربوط به تغییر نکردن مدیران سازمان‌ها و یا سرعت زیاد در تغییر کردن آنها است که هر دوی این موارد از معایب مشاغل دولتی هستند. اگر یک مدیر در نهاد دولتی سال‌ها در یک بخش مشغول به انجام خدمت باشد، باعث می‌شود افراد دیگری که دارای استعداد و توانمندی در این زمینه هستند نتوانند متناسب با مهارت‌های خود پیشرفت کنند.

جو کاری رسمی و  خشک

همه بخوبی می دانیم که در مشاغل دولتی خبری از صمیمیت و جو گرمی که معمولا در موسسات و سازمان‌های خصوصی می‌بینیم نیست، در ادارات دولتی کارمندان به کار خود مشغول هستند و صمیمیت میان کارکنان کم است.

افزایش حقوق کم

مراحل استخدام دولتی ۱۴۰۳

در ادارات و سازمان های خصوصی ممکن است افراد با توجه به مهارت‌ها و توانمندی‌های خود ترفیع درجه یا اضافه حقوق دریافت کنند، اما برای کارمندان استخدام شده در مشاغل دولتی معمولا میزان حقوق و مزایا مشخص است و همچنین الگوی دریافت ترفیع درجه نیز مشخص است، بنابراین ممکن است یک کارمند در پستی که از لحاظ شخصیتی و مهارتی کمتر از توانایی‌های او است سالها مجبور به خدمت باشد.

عناوین شغلی مشاغل دولتی در قسمت اداری

برخی از شغل های موجود در قسمت اداری سازمان‌های دولتی که هر از گاهی نیروی جدید استخدام می‌کنند شامل عناوین شغلی زیر است:

مدیر امور اداری: این رده شغلی یکی از رده‌های بالای سازمانی است. وظیفه این مدیر برنامه‌ریزی، راهبری و همچنین ایجاد یک روحیه مشترک در داخل سازمان می‌باشد. در صورتی که یک سازمان بزرگ باشد مسئولیت نظارت بر اداره بر عهده این مدیر است.

مدیر روابط عمومی : فردی است که وظیفه عملی کردن طرح‌های سازمان‌ها از طریق پژوهش، ایجاد سمینارها، جمع‌آوری مطالب برای مجلات، امور تبلیغات، انتشار اطلاعیه، نظارت بر جلسات، نظارت بر برنامه‌های شرکت و یا سازمان و غیره را در جهت رسیدن سازمان به اهداف ترسیم شده خود دارد.

استخدام شرکت نفت در سال ۱۴۰۳

مدیر منابع انسانی : فردی است که باید تخصص لازم برای بهره بردن کافی و لازم از نیروهای انسانی سازمان را بر عهده دارد تا بتواند نیروهای انسانی را در جهت نیل سازمان به اهدافش یاری کند. او وظیفه دارد که بر تمام فرآیندهای مصاحبه‌ها، بررسی رزومه ها و فعالیت‌هایی مانند جذب، استخدام، آموزش را به درستی انجام دهد و همچنین نظارت کافی بر منابع انسانی سازمان داشته باشد.

مسئول دفتر : فردی است که وظایف او نظارت و تنظیم یک برنامه روزانه برای سازمان است. برنامه‌هایی مانند تنظیم جلسات، نوشتن نامه های اداری، تنظیم گزارش هایی که دریافت می‌کند و بررسی آن‌ها، تسلط کافی به فضای مجازی، تسلط بر کار با کامپیوتر و اینترنت، تسلط به تایپ به زبان فارسی و انگلیسی و غیره.

مشاور حقوقی : فردی است که بر قوانین و مقررات تسلط کافی داشته باشد. فعالیت‌هایی مانند تهیه و تنظیم آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

چگونگی استخدام در سازمان ها و ادارات دولتی

اگرچه استخدام در سازمان‌ها و نهادهای دولتی قوانین و مقررات خاص خود را دارد، با این حال می‌توان با رعایت برخی موارد امکان استخدام در سازمان‌های دولتی را بیشتر کرد. این امر شامل مواردی است که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم:

مدارک، تخصص و مهارت‌های لازم را کسب کنید

در گام نخست برای استخدام در ارگان‌های دولتی بهتر است وارد یک زمینه آموزشی تخصصی شوید. تحقیقات و پژوهش‌های شرایط استخدام ارگانهای دولتی نشان می‌دهد که داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی بالا می‌تواند شانس استخدام در این مشاغل را بیشتر کند. بهتر است به دنبال تحصیل در یک رشته تخصصی و مورد نیاز مشاغل دولتی باشید همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی مهارتی و تخصصی به شکل خصوصی و کسب مدارک در این زمینه نیز می‌تواند به استخدام در نهادهای دولتی کمک بسیاری کند.

آزمون استخدامی دولت را بررسی کنید

قدم بعدی برای بالا بردن شانس استخدام در سازمان‌های دولتی پیگیری آزمون‌های استخدامی دولتی است. معمولا اخبار استخدام بخش دولتی در سایت سازمان سنجش اعلام می شود، گاهی اوقات نیز اخبار و جراید در این زمینه اطلاع رسانی می کنند، در حال حاضر سایت‌های کاریابی و استخدامی نیز این اخبار را بازتاب می دهند، یک راه دیگر برای با خبر شدن از اخبار استخدام ارگان‌های دولتی مراجعه به سایت اینترنتی هر ارگان است.

اطلاع یافتن از این آزمون های استخدامی و زمان برگزاری و شرایط حضور در آنها به شما اجازه می‌دهد تا در این مورد برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشید.

اطلاعات مربوط به شرایط و منابع آزمون استخدامی دولتی معمولا همزمان با آغاز ثبت‌نام برای آزمون در تمام سایت‌های اطلاع رسانی استخدامی در اختیار شما خواهد بود.

برای مصاحبه‌های شغلی طولانی آماده باشید

در حالت عمومی فرایند استخدام دولتی ممکن است از یک تا چند ماه طول بکشد. دلیل این موضوع تعدد مصاحبه‌های شغلی، عمومی و عقیدتی است که قرار است با شما انجام شود. اگر اصرار دارید که در یک سازمان یا اداره دولتی استخدام شوید باید حتما صبر و تحمل ویژه‌ای به خرج دهید و از کوره در نروید.

پس از قبولی در آزمون شما به حداقل سه مرحله مصاحبه استخدامی دعوت می‌شوید که مصاحبه عقیدتی یکی از بخش‌های این فرایند است. شرکت در این مصاحبه ها، شرایط خاص اجتماعی و اعتقادی دارد که باید با دانستن نکات آنها حتما در یک مصاحبه عقیدتی شرکت کنید. پیشنهاد می‌کنیم از قبل منابع مذهبی لازم را به خوبی مطالعه کنید.

روال اداری استخدام دستگاه‌های دولتی را بدانید

حتما پیش از مصاحبه استخدامی دستگاه دولتی درباره آن سازمان، نقش و جایگاه و مدیرانش تحقیق کنید.در حال حاضر به لطف سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شما به راحتی می‌توانید اطلاعات مناسبی در این رابطه بدست بیاورید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند با روال اداری آن سازمان آشنا شوید.

مهارت‌های عمومی خود را افزایش دهید

مشتری مداری و احترام به ارباب رجوع شعار بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی است. کسب مهارت‌های عمومی مانند روابط عمومی بالا و توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران به ویژه با همکاران بخش‌های مختلف به جریان پذیرش در استخدام شما کمک می‌کند.

مراحل استخدام در سازمان های دولتی چگونه است

به صورت کلی مراحلی که کارجو جهت استخدام شدن در سازمانهای دولتی باید طی نماید به شرح زیر است:
1- شرکت در آزمون علمی استخدامی
2- اعلام نتایج چند برابر و یا یک برابر آزمون علمی استخدامی
3- تحویل مدارک معرفی شدگان مرحله آزمون علمی
4- مصاحبه تخصصی و عمومی
5- اعلام نتایج مصاحبه تخصصی و عمومی به میزان یک برابر ظرفیت
6-تحویل مدارک گزینش
7- گزینش (شامل مصاحبه عقیدتی و سیاسی و تحقیقات محلی و گاهاً استعلام)
8- اعلام نتایج گزینش 9-معاینات پزشکی
10- دوره آموزشی
11-شروع به کار

مهارت‌های ویژه کارمندان برای استخدام نهادهای دولتی

از جمله سایر شرایط استخدامی می‌توان به مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام کارمندان اشاره نمود که طبق قانون ، در حال حاضر استخدام در دستگاه‌های اجرائی در مشاغل تخصصی و کارشناسی و بالاتر منوط به احراز توانایی کارمندان در مهارت‌‌های پایه و عمومی فناوری اطلاعات(دانش کامپیوتر) می‌‌باشد .

ضمنا نباید از این نکته غافل شد که استخدام ایثارگران و خانواده‌های آنان براساس قوانین مصوب مربوط به خود خواهد بود و ممکن است در برخی جهات با شرایط عمومی استخدام متفاوت باشد . به عنوان نمونه استخدام افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و یا با حداقل سن کمتر از رقم مذکور در این قانون، در موارد یا مناطق خاص برای مدت زمان مشخص و برای فرزندان شهدا صرفا در مشاغلی که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد مجاز می‌‌باشد .

البته تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد ، نفی کننده ضرورت گزینش و مصاحبه جهت استخدام قطعی کارمندان دولت نخواهد بود و به همین دلیل هم قوانین و مقررات گزینش پس از آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی به قوت خود باقی است

شرایط سنی استخدام در ادارات دولتی

اولین شرط مهمی که در خصوص استخدام در دستگاه‌های اجرایی باید مد نظر قرار گیرد، شرط سنی است . بر اساس بند الف ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری ، این شرط به این صورت بیان شده است : داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین با مدرک تحصیلی دکتری چهل و پنج سال .

علاوه بر این، شرط سنی برای استخدام پیمانی یا غیر رسمی نیز ضمن تبصره 3 ماده 45 همین قانون مشخص شده است که بر اساس آن : سن کارمند پیمانی در انتهای مدت قرارداد استخدام ، نباید از شصت و پنج سال و برای مشاغل تخصصی از هفتاد سال تجاوز کند.

سوالات متداول

شرط تابعیت برای استخدام دستگاه‌های دولتی اجباری است؟

شرط تابعیت دومین شرط مذکور در قانون مدیریت خدمات کشوری جهت استخدام دولتی است. بر این اساس، داشتن تابعیت ایرانی جهت متقاضیان استخدام ضروری است . البته در خصوص این شرط لازم به ذکر است که تابعیت ایرانی اعم است از تابعیت اصلی و تابعیت اکتسابی یعنی کسانی که طبق قانون به تابعیت کشور ایران در می‌آیند می‌باشد.

انجام خدمت وظیفه برای استخدام ادارات دولتی ضروری است؟

انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان یکی دیگر از شرایط و ضوابط استخدامی در دستگاه‌های اجرایی است که مد نظر قرار خواهد گرفت . لازم به ذکر است که شرط انجام خدمت وظیفه یا اخذ معافیت قانونی صرفا در خصوص آقایان پیش‌بینی شده و بانوان نسبت به این شرط ، خروج موضوعی دارند.

آیا شرط عدم اعتیاد برای استخدام نهادهای دولتی اجباری است؟

عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر برای متقاضیان استخدامی نیز در این قانون مورد توجه قرار گرفته است لذا اشخاصی که معتاد به مواد مخدر می‌باشند اجازه استخدام در دولت را نخواهند داشت.

ذکر این مطلب ضروری است که استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر توسط کارمندان دولت، به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، می تواند سبب اعمال یکی از مجازات‌های اداری در خصوص کارمندان شود.

شرط عدم سابقه محکومیت کیفری برای استخدام دولتی

از دیگر شرایط استخدامی می‌توان به نداشتن سابقه محکومیت جزائی مؤثر اشاره نمود با این توضیح که اگر متقاضی استخدام به مجازاتی محکوم شده است که به تبع آن، محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده باشد، در آن مدت نمی‌تواند به استخدام دولت در آید چرا که محکومیت وی در خصوص استخدام به عنوان یکی از مصادیق حقوق اجتماعی، موثر بوده و تنها پس از پایان این محرومیت قانونی ، می‌تواند در دولت استخدام شود .

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 6 اسفند 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید