‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

مراحل استخدام و رسمی شدن در ادارات و دستگاه‌های دولتی ۱۴۰۳

مراحل رسمی شدن و استخدام در ادارات، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی

برای "استخدام در ادارات دولتی" دو راه وجود دارد، برخی از مراکز دولتی و وزارتخانه‌ها با برگزاری آزمون استخدامی و مصاحبه‌های گزینشی اقدام به استخدام نیرو در سال جدید می کنند، برخی دیگر از نهادها از میان پذیرفته‌شدگان آزمون های ادواری از طریق مصاحبه های گزینشی اقدام به جذب نیرو می‌نمایند.

بیشتر بخوانید - شرایط استخدام شرکت سایپا ۱۴۰۳

مراحل استخدام دولتی ۱۴۰۳

اصولا استخدام و رسمی شدن در نهادهای دولتی مراحل مشخصی دارد، در اولین مرحله از استخدام داوطلبین باید در آزمون استخدامی نهاد مورد نظر شرکت کنند، برای شرکت در آزمون نیز شرایط عمومی و اختصاصی از جمله شرط معدل، مدرک تحصیلی مورد نظر، رشته تحصیلی مورد نظر، شرایط فیزیکی و بدنی و مهارت‌های مختلف دارا است که فقط واجدین شرایط می‌توانند برای شرکت در آزمون مدارک ارسال کرده و فرم استخدامی پر کنند.

مرحله بعدی دریافت کارت ورود به جلسه و شرکت در آزمون استخدامی است. این آزمون شامل تست‌های عمومی و تست های دروس اختصاصی است که بسته به رده‌های شغلی مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

بعد از قبولی در آزمون ورودی نیز اکثر نهادهای دولتی برای استخدام متقاضیان مصاحبه گزینشی و گاها معاینات پزشکی (به ویژه در استخدام در نیروهای مسلح) را در نظر می‌گیرند.

استخدام رسمی چیست؟

در صورتی که استخدام در مناصب رسمی و برای دستگاه‌های دولتی باشد، این استخدام را می‌توان استخدام رسمی نامید. استخدامی که برای تصدی‌گری و اشتغال حاکمیتی انجام شود. در صورتی که استخدام رسمی باشد به عنوان کارمند دولت کار خواهید کرد و برای کار در مشاغل دولتی به کار گرفته می‌شوید.

استخدام رسمی چیست؟

مراحل استخدام رسمی دولتی

شرایط استخدام خانم ها در بانک و رسمی در ایران گزینش براساس آزمون سازمان استخدام کشوری است یا اینکه موارد آزمون شامل دروس عمومی و خصوصی شغل مربوطه است و پس از قبولی دارای یک تا چند نوبت مصاحبه است و نهایتا پس از چند ماه، نتایج اعلام می‌شوند. با توجه به شرایط استخدام رسمی در ایران سهمیه‌هایی هم برای قشرهای مختلف در آن در نظر گرفته می‌شود. سن داوطلبین از حد مشخصی نباید بیشتر باشد، وضعیت خدمت سربازی داوطلبین باید مشخص باشد.

این افراد باید دارای سلامتی کامل یا مشروط، دارای‌عدم سوءسابقه، عدم اشتهار به فساد، عدم اعتیاد به مواد افیونی و سکرآور و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند. همچنین پس از قبولی و استخدام از ۲ تا ۵ سال افراد رسمی آزمایشی محسوب می‌شوند و چنانچه لیاقت خود را نشان دهند، استخدام رسمی دائمی می‌شوند و افرادی که فاقد صلاحیت پست مذکور باشند بدون هیچ‌گونه تعهد، حکم برکناریشان از طرف سازمان یا وزارتخانه مربوطه صادر می‌شود. این افراد تا یک سال حق شرکت در آزمون استخدامی برای پست مذکور را نخواهند داشت.

استخدام پیمانی به چه معناست؟

در استخدام‌هایی که به صورت پیمانی انجام می‌شود اگر قرار باشد شرایط را از نظر حقوقی بررسی کنیم زیر پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار خواهد گرفت. این افراد را نمی‌توان به عنوان استخدام رسمی نام برد و شرایط کاری آن‌ها به شیوه‌هایی که در پیمان‌نامه‌ها درج شده بستگی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید - شرایط استخدام ایران خودرو در سال ۱۴۰۳

در این مدل از استخدام ممکن است در صورتی که تداوم داشته باشد و از عملکرد فرد استخدام شده در مجموعه رضایت وجود داشته باشد تبدیل به استخدام رسمی شده شرایط برای فرد تغییر کند.

شرایط استخدام رسمی چیست ۱۴۰۳

بیمه استخدام‌های پیمانی

از نظر نوع بیمه نیز، قرار داده‌های رسمی در زمان بازنشستگی، از صندوق بازنشستگی کشوری حقوق می‌گیرند و قراردادهای پیمانی از صندوق تامین اجتماعی. این میان افرادی که کارکنان خدماتی بودند نیز مشمول قانون‌هی تامین اجتماعی خواهند بود.

انواع استخدام رسمی در ادارات دولتی

شما برای این که به صورت رسمی استخدام شوید باید ابتدا بدانید که انواع و شرایط استخدام رسمی چیست؛ این نوع استخدام به دو نوع کوتاه‌مدت و دائم یا رسمی آزمایشی و اصلی تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید - شرایط جدید امریه دانش بنیان ۱۴۰۳

در کل قوانین به گونه‌ای طراحی می‌شوند که هیچ‌وقت کارمندان احساس آرامش کامل نداشته باشند و همیشه زیر تیغ کارفرما و سازمان‌ها و دولت باشند. در کل مرز خیلی مشخصی بین مشاغل با قرارداد پیمانی و رسمی آزمایشی وجود ندارد؛ بعضی آن‌ها را یکی می‌دانند و بعضی مجزا کرده‌اند.

قوانین استخدام رسمی دولتی

کارمندان رسمی تابع قوانین استخدام رسمی همان کشور هستند، در ایران نیز قوانین خاصی با توجه به این که قانون استخدام رسمی چیست وجود دارند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. طبق قانون و شرایط استخدام رسمی مصوب مجلس شورای اسلامی، ماده ۳۲ درباره حقوق و دستمزد کارمندان رسمی است و بنا بر آن، به جز برخی استثناها، حقوق براساس جدول و ضرایب خاصی پرداخت و افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید - استخدام شهرداری تهران ۱۴۰۳

- ماده ۳۳. این ماده ادامه قانون بالا و تعیین ضریب برای حقوق و معیشت کارکنان دولت است؛
- ماده ۳۴. فرد تازه استخدام‌شده وارد پایه گروه ۱ در آن پست یا سازمان می‌شود و به مرور پایه‌گروه ارتقا می‌یابد؛
- ماده ۳۵. درصورت رضایت از کارمند رسمی و اثبات صلاحیت او، هر دو سال یک پایه گروه به وی اعطا می‌شود؛
- ماده ۳۶. شرایطی برای تغییر پایه گروه کارمندان رسمی ذکر می‌نماید؛
- ماده ۳۸. مربوط به مسائل فوق‌العاده شغلی و غیره است؛
- فصل ۵. این ماده مربوط به تامین آسایش و حفظ سلامت کارمندان رسمی است و شامل چند ماده است؛
- فصل ۷. درباره حقوق کارکنان رسمی است.

تفاوت استخدام رسمی، رسمی پیمانی و قراردادی چیست؟

تمامی قراردادهای کاری طبق ماده قانونی ۴۵ مدیریت خدمات کشوری به دو شکل استخدام پیمانی و رسمی هستند. اشتغال به‌صورت پیمانی، شامل مشاغل اجرایی و تصدی‌گری در ارگان‌های دولتی و غیردولتی است و در واقع دوره‌ای مقدماتی برای استخدام رسمی و بلند مدت به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید - نحوه ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور

قراردادهای سالانه با مدت‌زمانی محدود مثلا ۳ تا ۵ سال جزو قراردادهای پیمانی هستند و قراردادهای نامحدود یا بلندمدت ۳۰ یا ۲۵ساله جزو قراردادهای رسمی‌اند. همچنین برخی صاحب‌نظران قراردادهای پیمانی را از قراردادهای کوتاه‌مدت جدا فرض می‌کنند و بر این باور هستند که مشاغل قراردادی کوتاه‌مدت در مدت‌زمان‌های بسیار محدود ساعتی، روزانه و ماهانه، سه ماهه تا یک سال انجام می‌شوند.

تفاوت بین استخدام پیمانی، قراردادی و رسمی چیست؟

برخی افراد قراردادهای رسمی را فقط در ارگان‌های دولتی دانسته‌اند هرچند که در شرکت‌های خصوصی هم ممکن است استخدام رسمی وجود داشته باشد. همچنین از وقتی در ارگان‌های دولتی کار به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده، در این مراکز نیز قراردادهای کوتاه‌مدت بسته می‌شود.

بیشتر بخوانید - تفاوت استخدام رسمی چیست؟

افرادی که استخدام رسمی می‌شوند تا انتهای مدت ذکرشده در قانون مثلا ۲۵-۳۰ سال به کارشان ادامه می‌دهند، برایشان حکمی رسمی صادر می‌شود و دارای حقوق ثابت و مزایای کارکنان رسمی می‌شوند. به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را از کار بیرون گذاشت و کارفرمای آن‌ها دولت است نه رئیس بخش، رییس اداره و یا حتی شخص وزیر. مشاغلی همچون نظافت، آرایشگری، رخت‌شویی، آشپزی، خیاطی و غیره جزو مشاغل خدماتی و قراردادی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید - شرایط استخدام آتش نشانی ۱۴۰۳

هر سه نوع قرارداد مشمول بیمه تامین اجتماعی و قوانین کاری کشور هستند، ولی تفاوت‌هایی از جنبه‌های مختلف با توجه به تعریف این که استخدام رسمی چیست بین این سه گروه کاری وجود دارد. امنیت شغلی به ترتیب از کارمندان رسمی به کارمندان قراردادی تنزل می‌یابد؛ درآمد این سه قشر نیز همین‌طور است. امید به استخدام رسمی در نیروهای قراردادی بسیار پایین است؛ مثلا ممکن است شما ۱۵ سال استخدام قراردادی باشید اما حتی قرارداد پیمانی هم با شما بسته نشود و به‌راحتی اخراج شوید. خود سازمان یا ارگان می‌تواند هر وقت اراده کند و با کوچک‌ترین خطا، شما را اخراج کند ولی در قراردادهای پیمانی مسئول شما دولت است و خود سازمان نمی‌تواند شما را اخراج کند. همچنین امید به استخدام به‌عنوان نیروی رسمی در نیروهای پیمانی بسیار بالاست.

استخدام در وزارتخانه‌ها

از جمله مشاغل دولتی دیگر می‌توان به استخدام در وزارتخانه ها اشاره کرد، استخدام معلم در وزارت آموزش و پرورش، استخدام پرستار در وزارت بهداشت، استخدام در وزارت دادگستری و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط نیز از جمله مواردی است که می توان در این زمینه به آنها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید - شرایط استخدام راننده یا لوکوموتیوران قطار ۱۴۰۳

در برخی از وزارتخانه‌ها بعد از عبور از مراحل یاد شده مصاحبه عقیدتی سیاسی برگزار می‌شود که شامل سوالات عقیدتی و گرایش‌های سیاسی است. همچنین ممکن است تحقیقات محلی از محل سکونت فرد متقاضی بخشی از این گزینش باشد.
در مرحله آخر بعد از قبول شدن و گزینش توسط نهاد مورد نظر ممکن است برای حضور در دوره‌های آموزشی و یا اشتغال در رده شغلی مورد نظر دعوت شوید.

مراحل استخدام در دستگاه های دولتی

بهترین منبع آگهی‌های استخدامی دولتی

استخدام شدن در مراکز و نهادهای دولتی یکی از ایده‌آل‌ترین حالت‌های اشتغال برای افراد جویای کار محسوب می‌شود. برای این که بتوانید وارد مراکز دولتی شوید نیاز است که شرایط و مراحل استخدام مراکز دولتی در سال ۱۴۰۱را بدانید.

برای این که در نهادهای دولتی مشغول به کار شوید نیاز است که در موعد مقرر برای شرکت در آزمون یا فراخوان استخدامی شرکت کنید، بنابراین باید به موقع از زمان استخدام باخبر شوید. عضویت در سایت‌ استخدامی جاب یابی می‌تواند بهترین راه برای دسترسی به آگهی های استخدامی به‌روز دولتی باشد.

قوانین و مقررات استخدام در مراکز و  نهادهای دولتی

معمولا قوانین و مقررات استخدام در مراکز و  نهادهای دولتی هرساله دچار تغییراتی می‌شود، به همین دلیل است که "استخدام دولتی ۱۴۰۱" ممکن است تفاوت‌هایی با استخدام دولتی در سال‌های گذشته داشته باشد. به طور مثال "استخدام بانک ۱۴۰۱" شامل شرایط استخدام تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی در این سال می‌شود.

آزمون های استخدامی دولتی ۱۴۰۳

منظور از استخدام دولتی استخدام در نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها است که البته در میان عوام مردم هر گونه اشتغال در نهادهای غیر خصوصی دولتی تلقی می‌شود اما باید بدانید که استخدام در نیروهای مسلح، استخدام به عنوان مهماندار هواپیما و ... استخدام دولتی محسوب نمی‌شود اما حاشیه امنیت شغلی بسیار بالایی دارند، در ادامه به چند نمونه از این نهادها اشاره شده است.

استخدام در سپاه پاسداران

استخدام در سپاه پاسداران یکی از پر متقاضی‌ترین مشاغل در سال‌های اخیر بوده است. بنابراین اطلاع یافتن از شرایط استخدام از جمله رشته‌های تحصیلی که شانس بیشتری دارند و یا "شرط معدل برای استخدام در سپاه" می‌تواند نقش موثری در افزایش امکان استخدام در این نهاد نظامی داشته باشد.

شرایط استخدام در بانک

استخدام در بانک‌ها نیز از جمله مشاغلی است که به مشاغل دولتی شهرت داشته و علاقمندان زیادی دواطلب شرکت در آزمون‌های بانکی هستند. استخدام بانک در سال 1400 مطابق با روش سال‌های گذشته با برگزاری آزمون استخدامی و مصاحبه‌های گزینشی صورت می‌گیرد. برای این که شانس استخدام خود را در بانک افزایش دهید نیاز است که اطلاعات دقیقی از شرایط عمومی و اختصاصی بانک‌ها داشته باشید، همچنان اطلاع داشتن از زمان برگزاری آزمون و مدارکی که برای شرکت در آزمون نیاز است به شما کمک می‌کند تا در مسیر استخدام قدم‌های مطمئن‌تری بردارید.

استخدام در ارتش جمهوری اسلامی

از جمله مشاغل پر متقاضی دیگر استخدام به عنوان درجه‌دار یا کارمند در رسته های مختلف ارتش جمهوری اسلامی است که به صورت سالانه از میان متقاضیان واجد شرایط تعدادی را به عنوان نیروی کادری یا کارمند استخدام می‌کنند.

استخدام در نیروی انتظامی

یکی دیگر از مشاغلی که به شغل دولتی مشهور است استخدام به عنوان نیروی کادری یا کارمند دفتری در نیروی انتظامی است، بسیاری از داوطلبان واجد شرایط اختصاصی و عمومی این نهاد می‌توانند با شرکت در آزمون استخدامی سالانه در این نهاد انتظامی مشغول به کار شوند.

سوالات متداول

شرایط استخدام در ادارات دولتی چیست؟

استخدام شدن در ادارت، سازمان‌ها و نهادهای دولتی مراحل مشخصی دارد، در اولین مرحله از استخدام داوطلبین باید در آزمون استخدامی نهاد مورد نظر شرکت کنند که توضیحات کامل در متن مقاله داده شده است.

شرایط سنی در آزمون استخدامی دولتی چیست؟

محاسبه سن روز شروع مهلت ثبت نام است و با توجه به مدرک تحصیلی متقاضیان در مقاطع مختلف، شرایط سنی از 20 تا 45 سال متغیر است.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 28 مرداد 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید