‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

شرایط استخدام بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ (دولتی و خصوصی)

استخدام در بانک، هر آنچه در مورد "شرایط استخدام بانک برای خانم ها" و آقایان از مدرک تحصیلی و رشته‌های مورد نیاز استخدام در بانک‌ تا زمان برگزاری آزمون استخدامی، حداقل معدل برای استخدام در بانک همچنین "شرایط سنی استخدام در بانک" باید بدانید.

یکی از مشاغل بسیار پرطرفدار و محبوب در میان مردم استخدام در بانک حتی به عنوان استخدام مامور حمل پول بانک است. معمولا کارمندان بانکی متصدی امور مالی و بانکی و یا تحویلدار نامیده می‌شوند. استخدام در بانک‌ها رویای بسیاری از جوانانی است که در رشته‌های مرتبط مثل حسابداری، بانکداری و مدیریت بانکی تحصیل کرده‌اند. در این مقاله به تمام مسائل مربوط به استخدام بانک خواهیم پرداخت، اگر از آن دست افرادی هستید که به دنبال راهی برای استخدام در بانک هستند حتما در این مقاله همراه ما باشید.

شرایط استخدام بانک

شرایط استخدام بانک‌های دولتی در سال ۱۴۰۲

استخدام پست بانک ایران در سال 1402

استخدام بانک ملی در سال 1402

استخدام بانک صادرات در سال 1402

استخدام بانک ملت در سال 1402

استخدام بانک کشاورزی در سال 1402

استخدام بانک توسعه صادرات در سال 1402

شرایط استخدام بانک سپه در سال 1402

شرایط استخدام بانک تجارت در سال 1402

استخدام بانک توسعه تعاون در سال 1402

استخدام بانک مسکن در سال 1402

سوالات رایگان آزمون استخدامی بانک

چه رشته‌هایی می‌توانند در آزمون استخدام بانک شرکت کنند؟

این سوالی است که افراد متقاضی استخدام در بانک دنبال یافتن پاسخ آن هستند. معمولا بانک‌ها و موسسات مالی به صورت سالانه اقدام به پذیریش و استخدام در ردیف‌های شغلی مختلف می‌کنند. آزمون استخدام بانک‌ها به صورت سراسری برگزار می‌شود و معمولا برای شرکت در این آزمون‌ها شرایط و مدارک تحصیلی خاصی مد نظر برگزارکنندگان آزمون است که در این بخش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

شرایط استخدام بانک‌های خصوصی در سال ۱۴۰۲

شرایط استخدام بانک سینا در سال 1402

استخدام بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال 1402

شرایط استخدام بانک سامان در سال 1402

استخدام بانک کارآفرین در سال 1402

استخدام بانک اقتصاد نوین در سال 1402

استخدام بانک گردشگری در سال 1402

استخدام بانک پارسیان در سال 1402

استخدام بانک پاسارگاد در سال 1402

استخدام بانک رفاه کارگران در سال 1402

استخدام بانک دی در سال 1402

استخدام بانک شهر در سال 1402

مهارتهای لازم برای استخدام شدن در بانک

مدارک و رشته‌های تحصیلی برای استخدام در بانک

معمولا استخدام بانک از میان دارندگان مدارک تحصیلی رشته بانکداری یا مدیریت امور بانکی صورت می‌پذیرد.

اگر تا کنون آگهی استخدام بانک‌ها را را دیده باشید حتما می‌دانید که اکثر فارغ‌التحصیلان رشته بانکداری در اولویت استخدام قرار دارند. دلیل آن نیز مطالعه دروس مرتبط با حوزه بانکداری از جمله مدیریت شعب، اعتبارات، سرمایه‌گذاری، روابط عمومی و … در این رشته است. رشته مدیریت امور بانکی در سطح کارشناسی، ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل دهند.

رشته حسابداری، حسابرسی

حسابرسی عبارت است از هرگونه رسیدگی که به‌منظور تائید یا اظهارنظر نسبت به درستی هرگونه مدارک و اسناد مالی توسط شخصی مستقل از تهیه‌کننده یا تهیه‌کنندگان آن مدارک و اسناد انجام می‌گیرد.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های حسابداری و حسابرسی نیز از جمله افرادی هستند که در اولویت استخدام بانک‌ها قرار می‌گیرند. این دانشجویان دروسی از جمله سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری، تئوری‌های حسابداری، حسابداری دولتی، حسابداری در مدیریت تکمیلی و مباحثی همچون روش تحقیق را در دانشگاه پاس کرده‌اند.

رشته آمار

آمار تحلیل و پیشگویی فرآیندها بر اساس اعداد و ارقام است. از جمله گرایشات این رشته می‌توان به آمار اجتماعی و اقتصادی، آمار ریاضی و آمار بیمه اشاره کرد. از آنجایی که اکثر کارمندان بانک با اعداد و ارقام سرو کار دارند، آمار از جمله رشته‌های مناسب برای استخدام در بانک است.

رشته ریاضی

همانطور که می‌دانید عملیات‌های بانکی مدام با اعداد و ارقام سروکار دارند، بنابراین تمام گرایشات رشته ریاضی از جمله ریاضی محض و ریاضی کاربردی نیز برای استخدام در بانک مناسب است.

آزمون استخدامی بانک

شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام شدن در بانک چیست؟

برای این که بتوانید در بانک استخدام شوید نیاز است که برخی مهارت‌های ویژه این شغل را آموخته باشید. این مهارت‌ها شامل موارد زیر است:

- مهارت‌های ارتباطی بالا: روابط عمومی قوی از جمله لازمه‌های اخلاقی برای تصدی ردیف‌های شغلی در بانک است. چرا که شما بیش از هر شغل دیگری با ارباب رجوع سروکار خواهید داشت.

بیشتر بخوانید - تفاوت استخدام رسمی، پیمانی و قراردادی

- دقت و تمرکز زیاد: در این شغل شما به صورت مداوم با اعداد و ارقام سروکار خواهید داشت از طرفی مسئولیت تمام عملیات بانکی متوجه تحویلدار و مسئولین مربوطه است بنابراین نیاز است که در زمان فعالیت تمرکز و دقت بسیار بالایی داشته باشید.

- آگاهی از جدیدترین قوانین مالی و بانکی: شما به عنوان یک کارمند موظف هستید که به تمام قوانین مالی و بانکی تسلط داشته باشید.

- مهارت‌های ریاضیات و محاسبات: این مهارت از جمله مهمترین مهارت‌هایی است که برای استخدام شدن در بانک باید داشته باشید، چرا که کار شما دقیقا انجام محاسبات و عملیات محاسباتی است.

- مهارت کامپیوتر و فناوری اطلاعات: با مکانیزه شدن سیستم‌های بانکی و بانکداری الکترونیکی کارمندان بانک باید مهارت‌های بالایی در استفاده از کامپیوتر و مباحث فناوری اطلاعات داشته باشند.

- مهارت تسلط به زبان انگلیسی: برای استخدام در شعب ارزی بانک‌ها نیاز است که شما به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید.
متقاضیان استخدام در بانک باید پس از شرکت در آزمون ورودی بانک‌ها و موسسات مالی و قبولی در آن‌ها، در مصاحبه و گزینش شرکت کنند. در فرآیند مصاحبه سوالاتی مختلفی در مورد اطلاعات عمومی، اطلاعات تخصصی، اطلاعات فردی و شخصیتی، سوابق تحصیلی و سوابق قضایی فرد پرسیده می‌شود.

در واقع متقاضی از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در صورت قبولی در مصاحبه، معمولا متقاضیان باید در یکسری دوره‌های آموزشی و کارآموزی مرتبط که توسط بانک یا موسسه مالی برگزار می‌شود، شرکت کنند تا برای کار در شعبه آماده شوند.

استخدام های در جریان بانک ها

مزایا و معایب استخدام در بانک

اگر فکر می‌کنید با استخدام در بانک همه رویاهای شغلی شما به حقیقت پیوسته است سخت در اشتباه هستید، کار در بانک نیز مانند سایر شغل‌ها دارای مزایا و معایبی است که اطلاع از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. در این بخش ما مزایا و معایب این شغل را برایتان بازگو می‌کنیم.

مزایای استخدام در بانک

- امنیت شغلی خواهید داشت.
- امکان ارتقای شغلی برای شما فراهم است. معمولا کار در بانک با تحویلداری آغاز شده و با ارتقای شغلی به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست بانک می‌رسد.
- مزایا و تسهیلات ویژه دارید: تنوع تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک در کنار نرخ سود پایین وعدم نیاز به ارایه وثیقه و تضمین‌های معمول قابل توجه است.

معایب استخدام در بانک

- این شغل دارای یک پروسه کاملا تکراری است و تنوع کاری وجود ندارد.

- اشتغال در بانک نیازمند تمرکز و دقت بسیار بالایی است چرا که هر روزه با اعداد و ارقام زیادی در ارتباط خواهید بود.

- در شغل بانکداری همیشه حق با مشتری است، بنابراین باید صبور و با متانت باشید و نیاز است که با مباحث روانشناسی و کنترل خشم کاملا آشنایی داشته باشید.

- فشار کاری بالا و استرس زیاد از جمله مواردی است که در این شغل با آن روبه رو خواهید بود. ضمن این که مسئولیت کاری بالایی نیز دارد و امکان مواجهه با اشتباهات بانکی، کلاهبرداری، جعل و کسری موجودی نیز همواره وجود دارد.

چگونه استخدام بانک شوم؟

این سوالی است که بسیاری از مخاطبان و افراد جویای کار با آن مواجه هستند، از آنجایی که فعالیت به عنوان کارمند بانک یکی از مشاغل بسیار پرطرفدار است، افراد زیادی به دنبال استخدام در بانک‌های دولتی یا خصوصی هستند و بنابراین قبولی در آزمون، مصاحبه و گزینش توسط بانک‌ها بسیار سختگیرانه خواهد بود.

منتظر زمان آزمون استخدامی بانک باشید

اگر علاقه دارید که در بانک استخدام شوید بهتر است گوش به زنگ اخبار استخدامی در این زمینه باشید. معمولا اکثر بانک‌های استخدامی به صورت سالانه اقدام به جذب نیرو می‌کنند. بنابراین باید مراقب باشید که اخبار استخدام بانک‌ها و موسسات مالی را از دست ندهید. این اخبار معمولا توسط جراید کثیرالانتشار و سایت‌های کاریابی و استخدامی منتشر می‌شود، بنابراین بهتر است به صورت مداوم اخبار بانکی سایت کاریابی را چک کنید.

ثبت نام در آزمون استخدامی بانک

بعد از این که خبر آزمون استخدام بانک را دریافت کردید باید برای شرکت در آزمون اقدام به ثبت نام کنید. معمولا این ثبت نام به صورت اینترنتی است و گاهی نیز باید دفترچه شرکت در آزمون را تهیه کرده و هزینه شرکت در آزمون را پرداخت کنید.

شرکت در مصاحبه استخدام بانک

بعد از این که در آزمون استخدامی بانک و موسسات مالی پذیرفته می‌شوید برای گزینش نهایی به یک مصاحبه شغلی دعوت خواهید شد. معمولا تعداد افرادی که برای شرکت در آزمون و مصاحبه انتخاب می‌شوند بستگی به شرایط اعلامی از سوی بانک و موسسه مالی مرتبط دارد.

آزمون استخدامی بانک شامل چه منابعی است؟

آزمون استخدامی در بانک شامل چه منابعی است؟

معمولا آزمون‌های استخدامی در بانک در صبح جمعه برگزار می‌شود. این آزمون بسیار شبیه کنکور است. سوالات آزمون به صورت تستی است. معمولا سوالات آزمون استخدامی بانک در دو دفترچه ارائه می‌شود، دفترچه اول مربوط به سوالات روانشناسی است و سوالات اصلی در دفترچه دوم قرار دارند. سوالات دفترچه دوم شامل هوش و استعداد تحصیلی، آشنایی با کامپیوتر، ریاضی و آمار، زبان انگلیسی و اطلاعات عمومی حوزه بانکی و اقتصادی خواهد شد.

معمولا نزدیک به ۴۰ روز طول می‌کشد تا نتیجه آزمون اعلام شود. در صورت کسب نمره قبولی در آزمون استخدامی بانک به مرحله مهمتر یعنی مصاحبه استخدامی بانک دعوت می‌شوید.

در مصاحبه شغلی استخدام بانک چه سوالاتی پرسیده می‌شود؟

از تمامی افرادی که نمره قبولی را در آزمون کتبی دریافت می‌کنند، خواسته می‌شود تا برای مصاحبه حضوری آماده شوند. در مصاحبه حضوری معمولا مسیر سوالات را خودتان تعیین می‌کنید، چون سوالات از بین گفته‌های شما طرح می‌شود. در ابتدا از شما می‌خواهند تا خودتان را معرفی کنید و سپس سوالات براساس توصیف شما مطرح خواهد شد.

بهتر است که یک رزومه از تخصص و مهارت‌هایی که دارید تهیه کنید و آن را در یک قالب مناسب تدوین کرده و پرینت بگیرید. رزومه شما باید صادقانه و کامل باشد و ممکن است در مورد مواردی که در رزومه بیان کرده‌اید از شما سوالاتی پرسیده شود.
برخی سوالات رایج در این مصاحبه استخدامی به شرح زیر است:

بزرگ‌ترین چالش زندگی شما چیست؟

هدف از این سوال، شناخت دقیق روحیات شما است. بهتر است راجع به ارزش‌هایی صحبت کنید که در اولویت قرار می‌دهید. به عنوان مثال، ممکن است شما بگویید که مفید بودن و کمک کردن به دیگران ارزش اصلی زندگی من است و همواره دوست دارم در این مسیر حرکت کنم، منحرف نشدن از این مسیر چالش اصلی زندگی من است. اما باید در نظر بگیرید که بعد از گفتن این مورد، حتما با سوالات سخت‌تری مواجه خواهید شد. بنابراین سعی کنید، ارزش‌های واقعی برای خود را پیدا کنید.

آگهی استخدام بانک

چرا می‌خواهید کارمند بانک شوید؟

شما باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای این سوال داشته باشید. چه ویژگی‌هایی از شغل بانکداری برای شما جذابیت ایجاد می‌کند. باید بدانید که شغل بانکداری یک شغل روتین و کاملا تکراری است، بنابراین افراد بسیار زیادی هستند که پس از چند سال فعالیت در بانک از کار خود به دلیل خسته‌کننده بودن استعفا می‌دهند. از همین رو، شما باید دلایل خود را براساس ویژگی‌های شخصیتی خودتان بیان کنید.

راجع به بانک‌ها چه می‌دانید؟

حتما قبل از مصاحبه و حتی آزمون کتبی، تاریخچه‌ای کوتاه از بانک موردنظر مطالعه کنید. راجع به چشم‌انداز آینده و اهداف غایی بانک اطلاعات کسب کنید. زیر و رو کردن وب‌سایت بانک موردنظر، شبکه‌های اجتماعی و بروشورهای موجود می‌تواند اطلاعات جالبی به شما ارائه کند.

وضعیت بازار بانکداری در آینده را چطور تصور می‌کنید؟

خود را برای سوالات این‌چنینی آماده کنید، اگر چه این سوال از فارغ‌التحصیلان رشته مالی و بانکداری پرسیده می‌شود، اما ممکن است از افراد دیگر نیز پرسیده شود. چرا که شما برای استخدام در شغل بانکداری اقدام کرده‌اید و انتظار می‌رود، دید کامل و صحیحی از آینده این حوزه داشته باشید.

بعد از پاسخگویی به این سوالات نوبت به ملاقات با روانشناس می‌رسد. به سوالاتی که روانشناس از شما می‌پرسد کاملا صادقانه پاسخ دهید. این کار برای اینکه شغل شما متناسب با شخصیت و روحیه‌ای که دارید باشد صورت میگیرد. بنابراین اگر از این مرحله با موفقیت عبور نکردید ناراحت نباشید.

آخرین مرحله استخدام در بانک پاسخ به تست هوش است

بعد از صحبت با روانشناس 40 دقیقه وقت دارید تا آزمون تست هوش را انجام دهید. در این آزمون ۳۰ سوال هوش، رنگ‌ها و اشکال ریاضی مطرح می‌شود که دقت زیادی می‌طلبد و می‌توان گفت سخت‌ترین بخش آزمون برای بسیاری از شرکت‌کنندگان در مصاحبه استخدامی بانک شناخته می‌شود.

شرایط استخدام بانک برای خانم ها

تعداد روزهایی که کارمندان بانک‌ها حق دارند در سال مرخصی بروند یک ماه است. برای خانم‌ها شاید مهم باشد که بدانند مرخصی زایمان تا سه فرزند برای مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند، چهار ماه است. بانک‌ها برای اینکه نیروهای ماهرتری استخدام کنند، برای دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر مقداری افزایش حقوق در نظر می‌گیرند. کسانی که دارای مدرک لیسانس به بالا هستند تا 30 درصد حقوق شان افزایش می‌یابد.

شرایط استخدام بانک ها 1401

سوالات متداول

چند نفر برای مصاحبه استخدامی بانک دعوت می‌شوند؟

تعداد شرکت‌‌کنندگان در آزمون‌ هر بانک یا موسسه مالی متفاوت است. حتی تعداد استخدام شوندگان نیز برای هر بانکی براساس نیاز آن بانک متفاوت است. اما معمولا یک سوم افرادی که برای مصاحبه دعوت می‌شوند، در بانک استخدام خواهند شد.

میزان حقوق کارمند بانک چقدر است؟

برخلاف تصور عموم، حقوق کارمندان بانک خیلی زیاد نیست و آنچه باعث جذابیت این شغل شده است، مزایا و تسهیلاتی است که به کارمندان بانک تعلق می‌گیرد، اکثر رده‌های شغلی در بانک حقوقی به اندازه حقوق وزارت کار دریافت می‌کنند. هرچه رده شغلی شما افزایش پیدا کند مطمئنا حقوق شما نیز متناسب با رده شغلی که دارید افزایش می‌یابد.

یکی از مهترین تسهیلاتی که برای کارمندان بانک در نظر گرفته می‌شود، وام‌هایی است که هر از گاهی به کارمندان تعلق می‌گیرد.

استخدام در بانک‌های خصوصی بهتر است یا بانک های دولتی؟

این که کدام یک از این بانک ها به کارمندان خود تسهیلات بیشتری اعطا می‌کنند تنها تفاوت میان مزایای این بانک‌ها خواهد بود. در حالت کلی پروسه استخدامی و اعطای تسهیلات و میزان حقوق دریافتی کارمندان بانکی در کل سیستم بانکی کشور توسط بانک مرکزی مشخص شده و به طور یکسان اعمال می‌شود.

شرایط استخدام در بانک چگونه است؟

استخدام بانک نیازمند داشتن شرایط ویژه‌ای است. اگرچه برخی تفاوتها در آگهی استخدام بانک‌های خصوصی و دولتی مشاهده می‌شود اما برخی موارد معمولاً در همه مشترک است. داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط (معمولا رشته‌های مالی و اقتصادی، مدیریت‌ها و علوم کامپیوتر)، مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه (آقایان) ، داشتن حداقل 18 و حداکثر 40 سال سن و شرکت در فرایند استخدام بانک (آزمون کتبی ، مصاحبه و یا هردو ) و تأییدیه گزینش بانک (صلاحیت‌های عمومی) از مهمترین این موارد محسوب می‌شود.

داوطلبانی که در مرحله اول (آزمون و مصاحبه) قبول شوند برای شروع به کار ملزم به گذراندن یک دوره آزمایشی شش ماهه تا دوساله هستند. حکم استخدام قطعی افرادی که در دوره آزمایشی، کاردانی و علاقه به کار از خود نشان دهند، در پایان دوره آزمایشی صادر خواهد شد و در این صورت دوره آزمایشی جزو دوران خدمت آنها محسوب می‌شود.

جمع بندی نهایی

بهترین رشته برای استخدام در بانک چیست؟ همانطور که مطالعه کردید، استخدام شدن در بانک نیازمند احراز شرایط عمومی و اختصاصی بسیاری از جمله رشته‌های تحصیلی و ... است. بنابراین اگر قصد دارید در آزمون استخدامی بانک شرکت کنید، بهتر است به صورت مداوم سایت‌های استخدامی را بررسی کنید و سعی  کنید مهارت‌هایی که به آنها اشاره کردیم را تقویت کنید.

  • موقعیت , سراسر کشور
  • حقوقتوافقی
  • مدرک تحصیلیدیپلم به بالا

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 30 مرداد 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

پریا سلام وقت بخیر من آیا میتونیم با ترم دوم کارشناسی کارمند بانک شد به شرط اینکه طی یک سال مدرک کارشناسی رو تحویل بدیم
09 آبان 2022پاسخ به این دیدگاه
محمود شافعیسلام وقتتون بخیر من زیر دیپلم هستم درواقع به دنبال کاری رسمی همچون بانک می گردم شرایط واسه من چه جورییه
28 اردیبهشت 2022پاسخ به این دیدگاه
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید