‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

شغل‌هایی که دیگر در ایران نیست و از بین رفته‌اند + تصاویر

شغل‌هایی که دیگر در ایران وجود ندارند

شغل‌های کمتر دیده شده‌ای که به علت پیشرفت تکنولوژی از بین رفته‌اند و دیگر وجود ندارند

بیشتر بخوانید - بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

دنیای مدرن اگرچه آسایش و رفاه زیادی با خود به همراه دارد با این حال سبب شده است که بسیاری از مشاغل که نسل‌های متمادی در ایران از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است برای همیشه از میان برود. در این مقاله قصد داریم به مشاغلی بپردازیم که از بین رفته‌اند، شاید با شنیدن نام بعضی از آنها یا کاربردی که داشته‌اند تعجب کنید. خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

شغل های که دیگر وجود ندارند

سقا یا آب رسان

در گذشته‌های دور که سیستم تامین آب وجود نداشت، مردم مجبور به حمل آب بودند. ضمن این که آب آشامیدنی با کیفیت نیز به راحتی در دسترس افراد قرار نداشت. بنابراین بسیاری از افراد با فروش آب آشامیدنی یا حمل آن از منابع تا درب منزل مشتریان کسب درآمد می‌کردند.

ماشین‌نویسی

با روی کار آمدن کامپیوترها شغل ماشین‌نویسی برای همیشه به افسانه‌ها پیوست. اکنون اکثر سیستم‌های رایانه‌ای مجهز به سیستم تایپ صوتی هستند همچنین پرینترها کار را برای در اختیار گرفتن اسناد و متون به صورت مکتوب بسیار آسان‌تر کرده‌اند. حدود 30 سال پیش زنان ماشین نویس در اکثر مشاغل از جمله مشاغل دولتی مسئول تایپ کردن نامه ها و اسناد بودند.

بیشتر بخوانید - مشاغلی که باعث مشهور شدن میشود

روزانه صدها صفحه به صورت دستی تایپ می‌شد. اگر اشتباهی در یک متن رخ می داد ماشین‌نویس مجبور بود تمام کار را از ابتدا انجام دهد.

درشکه ران

درشکه‌ران

در زمان های نه چندان دور و حدود 100 سال پیش به جای ماشین از اسب و قاطر و الاغ برای رفت و آمد درون شهری استفاده می‌شد. درشکه ران ها مسئول جابجایی افراد در سطح شهر بودند. اگرچه هنوز هم از درشکه ها به عنوان جاذبه های گردشگری در شهرهای با قدمت تاریخی استفاده می شود اما این شغل نیز از جمله مشاغلی است که به شکل واقعی خود دیگر وجود ندارد.

تلفن‌چی

بدون شک این شغل یکی از سخت ترین مشاغل قدیمی است. قبل از این که تلفن به صورت اتوماتیک اختراع شود، کاربران تلفن به صورت دستی به هم وصل می شدند. حتما در فیلم های قدیمی دیده اید که با برداشتن تلفن و وصل شدن به تلفن خانه درخواست اتصال به شماره مورد نظر را داشتند.

بیشتر بخوانید -  لیست شغل های خانگی موفق در ایران

معمولا برای این شغل از خانم های خوش صدا استفاده می کردند این شغلی یکی از مشاغل با پرستیژ بالا برای خانم ها در  گذشته بوده است. نکته جالب اینجا است که اغلب زنان جوان قد بلند را برای این شغل انتخاب می کردند که به راحتی بتوانند به جابجاگرها برسند.

کهنه‌خر

شاید بتوان به نوعی گفت که کهنه خر همان سمسار است. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران کهنه خرها پارچه‌های پشمی کهنه، کاغذ و طناب برای بازیافت به شکل کاغذ و پارچه و همچنین استخوان برای تولید چسب و کود می‌خریدند. آن‌ها بطری‌های تمیز و در بطری هم می‌خریدند. این حرفه بسیار رایج بود. بسیاری از وسایل قابل تعمیر یا سالمتر را کهنه خر با تعمیرات جزئی دوباره به افرادی که سطح پایین تری داشتند می فروخت.با مدرن شدن تکنولوژی تفکیک زباله ها و تولید کود این شغل نیز از میان رفت.

یخ فروشی

 یخ‌فروشی

هنوز هم آثار یخچال های سنتی در ایران وجود دارد. در گذشته برای تولید و حفظ یخ جهت استفاده در فصول گرم سال، شغلی به نام یخ فروشی وجود داشت. این شغل بسیار پردرآمد بوده و حتی به صورت تجارت نیز انجام می گرفته است. معمولا از سطح یخ زده ها برکه ها و رودخانه ها در زمستان استفاده می شود. یخ ها را می شکستند و آنها را در فضایی که یخچال نامیده می شد و  دارای دیوارهای بلند کاهگلی بود انبار کرده و روی آنها را با کاه می پوشاندند تا در فصل گرم سال با فروش آنها به درآمد برسند.

بیدارکننده

شاید این شغلی بسیار عجیب به نظر برسد اما بیدار کننده ها افرادی بودند که در قدیم شغل آنها بیدار کردن مردم بود. البته در ایران این رسم ریشه در تاریخ دارد. رسم چاوش خوانی در سحرگاه ماه رمضان نمونه بارز بیدار کردن مردم در ساعت معین است. چاوش خوانان در محله راه می‌ رفتند و اشعاری را با صدای بلند می‌ خواندند تا مردم بیدار شوند و با خوردن سحری برای روزه گرفتن آماده باشند.

دلاک حمام

دلاک حمام یکی از مشاغلی بود که چند سالی است ناپدید شده است. دلاک ها در حمام مشتریان را که اغلب افراد متمول بودند می شستند و ماساژ می دادند. البته در قدیم نام ماساژی که دلاک ها در حمام استفاده می کردند مشت ومال بوده است و قدیمی ها اعتقاد داشتند که این کار باعث نرم شدن استخوان ها و تامین انرژی مجدد  بدن می‌شود.

شغل چاقو تیزکنی

چاقو تیزکنی

اگر متولد دهه 60 باشید احتمالا هنوز هم قیچی تیز کن ها را به یاد دارید. این افراد برای تیز کردن ساتور، چاقوهای مخصوص برش زدن گوشت و دیگر اشیاء تیز و برنده در منزل از سوهان های مخصوص استفاده می کردند. معمولا چاقو و قیچی تیزکن ها کار بند زدن چینی های شکسته را نیز انجام می داند. معمولا قوری هایی که ترک می خوردند را با کمک نوارهای فلزی دوباره محکم می کردند. در گذشته مردم به اندازه امروز مصرف گرا نبودند و از وسایلی که داشتند تا آخرین مرحله استفاده می کردند.

اُرسی دوز

شاید به نوعی بتوان گفت که ارسی دوزی همان کفاشی امروزی است. اما منظور از ارسی کفش هایی است که در گذشته به سبک اروپاییان و به صورت دستی دوخته می شدند که امروزه دیگر تولید نمی شوند.

علاف

این شغلی یکی از مشاغل قدیمی در ایران است که امروز دیگر وجود ندارد. علاف ها افرادی بودند که وظیفه جمع کردن و فروش علوفه برای حیوانات اهلی و همچنین تامین سوخت مورد نیاز خانه ها را بر عهده داشتند.

پالان دوز

در قدیم که در همه خانه ها یک حیوان باربر مثل اسب، الاغ یا قاطر وجود داشت، پالان دوختن شغل مهمی محسوب می شده است. پالان دوزها وظیفه دوخت پالان که کیسه ای مخصوص برای حمل بار توسط چارپایان است را بر عهده داشته‌اند.

شغل شعر باف

شعر باف

این افراد در گذشته به صورت دستی به تهیه پارچه های ابریشمی یا پارچه های پشمی طبیعی مشغول بوده اند. این پارچه های پشمی به صورت دستی و از طنابی که از پشم و موی حیوانات تهیه میکردند، تولید می شده است.

میراب

در زمان های قدیم همه خانه ها آب انبار داشتند. از آنجایی که سیستم تامین آب مرکزی وجود نداشت، مردم از آب جوی یا آب های روان در سطح شهر برای استفاده های مختلف از جمله استحمام یا شست و شوی استفاده می کردند. میراب ها افرادی بودند که آب های روان را با وسایل و ابزار خاص به صورت نوبتی و با دریافت پول به آب انبار خانه ها روان می‌ساختند.

مقنّی

یکی از شغل های بسیار مشهور و پر افتخار قدیمی مقنی است. مقنی شخصی بود که کار او حفر قنات در مناطق مختلف بوده است. بسیاری از افراد در شهرهای مختلف به این شغل اشتغال داشته اند.  امروز به دلیل رواج موتورهای آبکش و پایین رفتن آب های زیر زمینی، قنات ها خشکیده اند و این شغل منسوخ شده است. امروزه به کسانی که در چاه ها کار می کنند مقنی گفته می شود.

زالو جمع کن

در گذشته درمان بسیاری از امراض با زالو انجام می شد. بنابراین افرادی با جمع آوری زالوها آنها را به مراکز درمانی می فروختند. امروزه زالوها به صورت پرورشی تهیه می شوند و برای کارهای درمانی از آنها استفاده می‌شود.

چراغ روشن‌کن‌

چراغ‌های خیابانی تا چند قرن به صورت دستی خاموش و روشن می‌شدند، سوختشان عوض می‌شد و تمیز می‌شدند. آن زمان هنوز سیستم های الکترونیکی اختراع نشده بود و چراغ روشن کن ها شغل بسیار مهم و حیاتی بر عهده داشتند.

زِهتاب

زهتاب ها کسانی بودند که کارشان تاباندن روده گوسفند، بز یا حیوانات بوده است. از روده این حیوانات برای انجام کارهای بسیاری استفاده می‌شده است.

آب حوضی

یکی دیگر از مشاغلی که در گذشته منبع درآمد بسیاری از افراد بوده است آب حوضی بود. در قدیم که اکثر خانه‌ها دارای حیاط و حوض آب بودند، کشیدن آب حوض و شستشوی حوض و تعویض آب آن از جمل کارهایی بود که به صورت مرتب هفتگی یا ماهانه انجام می گرفت. گاهی اوقات نیز آب حوضی ها در کارهایی مثل شستشوی فرش و قالیچه ها کمک می کردند و پول دریافت می‌کردند. این افراد در زمستان نیز به کار برف پارو کردن می‌پرداختند.


سوالات متداول

چه کارهایی دیگر در ایران نیست؟

اگرچه پیشرفت تکنولوژی آسایش و رفاه زیادی برای ساکنان کره زمین به همراه داشته است اما همین پیشرفت باعت از بین رفتن مشاغلی شده است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

لیست مشاغلی که دیگر در ایران وجود ندارند

مشاغل جالب و پردرامدی در ایران وجود داشتند که با پبشرفت تکنولوژی از بین رفته اند. با مراجعه به مقاله با این مشاغل آشنا شوید.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 24 آبان 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

ssssچاقوتیز کن ، یخ فروش، میراب.. بعضی از شغل ها هنوز هم هستن. شاید شکلشون عوض شده
20 دی 2021پاسخ به این دیدگاه
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید