‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

شرایط استخدام بافنده تابلو فرش و قالی در منزل + میزان درامد و دستمزد

کار در منزل قالی بافی و بافنده تابلو فرش

همه چیز درباره کار قالی بافی و استخدام بافنده تابلو فرش در منزل اعم از امکانات، لوازم و مهارت‌های لازم، روش محاسبه دستمزد تابلو فرش و قالی بافی ...

بیشتر بخوانید - کار در منزل با گوشی رایگان بدون سرمایه

کار در منزل قالیبافی و بافنده تابلو فرش

یکی از مشاغلی که می‌توان به عنوان کار در منزل از آن استفاده کرد، قالی بافی است. مهارت بافت قالی و فرش‌های تزئینی و تابلو فرش به شما کمک می‌کند تا بتوانید در منزل مشغول به کار شوید. همچنین اگر در انجام این کار به مهارت کافی دست پیدا کنید، می‌توانید در تماس با آگهی‌های استخدام مربی قالیبافی در مراکز آموزشی مشغول به کار شوید.

بیشتر بخوانید - کار در منزل تهران

فرش‌بافی و قالیبافی یکی از هنر‌های دیرین ایرانیان است که افراد زیادی در شهر‌های متعددی از کشور مشغول به این هنر هستند. اگر شما می‌خواهید بدانید که چه مهارت‌هایی برای قالی بافی لازم است، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مهمترین این مهارت‌ها را برای بافت فرش دستباف با یکدیگر بررسی کنیم.

مهارت های لازم برای قالی بافی

همانطور که می‌دانید قالیبافی یکی از هنرهای دیرین ایرانیان است که افراد زیادی در استان‌های مختلف کشور مشغول به این کار هستند. با ما همراه باشید تا مهمترین این مهارت‌ها را برای بافت فرش دستباف با یکدیگر بررسی کنیم.

مهارت در چله‌کشی

در ابتدا اگر بخواهید بررسی کنید که چه مهارت‌هایی برای قالی بافی لازم است بهتر است که اول از همه با آماده‌سازی دار و روش‌های چله‌کشی آشنا شوید. به طور کلی چهارچوب دار چوبی یا فلزی است که تار و پود قالی بر روی آن بافته می‌شود.

نقشه خوانی قالی بافی

نقشه خوانی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های قالی بافی

نقشه خوانی یکی از مهمترین مهارت‌های قالیبافی می‌باشد به‌گونه‌ای که برای طراحی هر نقشی بر روی دار قالی، لازم است ابتدا بافنده تبحر کافی در زمینه نقشه خوانی در قالی‌بافی را داشته باشد تا بتواند از روی نقشه‌ای که به وی ارائه می‌شود آنچه خواسته شده را پیاده کند. همچنین یکی از مهمترین کار‌ها در قالی‌بافی چله‌کشی می‌باشد که انجام این عملیات نیاز مبرمی به نقشه خوانی دارد.

مهارت و توانی در گره زدن قالی

بدلیل سختی کاری که در قالیبافی وجود دارد به طور حتم لازم است بدانید که چه مهارت‌هایی برای قالی بافی لازم است. شناخت انواع قالی‌ها و تشخیص انواع آن از یکدیگر، جزء مهمترین توانایی‌های قالیبافی است که این امر با آشنایی و شناخت انواع گره در قالی‌بافی ممکن می‌شود.

شناخت مواد اولیه قالیبافی

مواد اولیه مصرفی ازجمله نخ یکی دیگر از مواردی است که باید فرد قالیباف از آن اطلاع کامل داشته باشد. دقت داشته باشید به طور کلی می‌توان گفت فرش‌های دستباف از نخ‌های ابریشم، کرک، پشم و الیاف طبیعی بافته می‌شود. فرش‌هایی که تمام آن از ابریشم باشد به فرش دستباف تمام ابریشم مشهور هستند و فرش‌هایی که در بافت آن از پشم استفاده شود به فرش‌های پشمی معروف می‌باشد.

شناخت اصول قیچی زدن پرز‌های فرش

دیگر مرحله مهمی که جزء مهارت‌های لازم برای قالی‌بافی به شمار می‌رود تا باید بدانید چه مهارت‌هایی برای قالی بافی لازم است، قیچی زنی است. این امر به گونه‌ایست که بافنده پس از اتمام یک رج برگشته و به صورت کاملاً حرفه‌ای اضافه پرز‌ها را با قیچی‌های مخصوص برش می‌دهد تا سطحی یک دست و صاف به وجود آید. حال اگر در اینجا با اصول قیچی زنی آشنایی کامل نداشته باشید امکان خراب شدن طرح و نقش وجود دارد.

بیشتر بخوانید - مشاغل خانگی پردرامد برای زنان

توانایی عملیات پایانی فرش‌بافی

عملیات پایانی فرش یکی از مهمترین مواردی است که بافنده لازم است مهارت زیادی در این زمینه داشته باشد زیرا به طور حتم اگر جداسازی فرش از دستگاه به درستی صورت نپذیرد ممکن است خسارت جدی به فرش وارد شده که بی‌هیچ عنوان امکان اصلاح آن وجود ندارد. در این مرحله فرد قالیباف باید اصول جداسازی فرش از دستگاه را بداند زیرا پس از پایان عملیات بافت فرش، لازم است بافنده به کمک فرد دیگری فرش را از دستگاه جدا کند که این عملیات با استفاده از همان ابزار قالی‌بافی صورت می‌پذیرد.

برای کار در منزل قالیبافی از کجا باید شروع کنم

برای این که بتوانید کار قالیبافی را در منزل آغاز کنید، ابتدا باید این مهارت را بیاموزید. شما می‌توانید در کلاس‌های مربوط به دوره‌های قالیبافی و تابلوفرش بافی شرکت کنید. همچنین اگر در دوره‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کرده باشید می‌توانید با دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای معتبر به راحتی استخدام شوید.

چرا قالی بافان از نقشه استفاده می‌کنند؟

حرفه قالیبافی در ایران یکی از حرفه‌های بسیار قدیمی است، اما همچنان معلوم نیست که خاستگاه اصلی قالب بافی و فرش و منطقه است اما قطعاً فرش‌های دستباف ایرانی بسیار مشهور و همچنان حرف نخست را در جهان می‌زنند. در هر منطقه از ایران قالی‌ها با انواع الگو‌ها، روش‌ها و طرح‌ها بافته می‌شوند ولی تقریباً در روش اصلی بافت آن‌ها به هم شباهت دارد.

بیشتر بخوانید - کانال کار در منزل بسته‌ بندی

قالی بافان در گذشته بیشتر بدون مراجعه به نقشه‌ها از نقش و طرح‌های ذهنی استفاده می‌کردند و قالی‌ها را می‌بافتند اما با رشد تکنولوژی و صنعت چاپ، این روش سنتی جای خود را به نقشه‌های بسیار دقیق داد.

چگونه نقشه قالی طراحی می‌شود

برای کشیدن نقشه قالی، ابتدا نقاش طرح کلی را می‌کشد و سپس آن را روی یک صفحه شطرنجی منتقل می‌کند و این صفحه بر روی یک قطعه تخته چوبی چسبانده می‌شود تا قالیباف بتواند آن را بر روی میله یا کوجی دار قالی قرار داده و نقشه را بخواند، هر خانه از صفحه شطرنجی که نام بردیم به معنای یک گره است با این حساب، قالیباف با نگاه کردن به نقشه رج به رج می‌داند که باید چه رنگ خامه‌ای را در کجا، گره بزند و به این ترتیب نقشه قالی پیش خواهد رفت. البته این روشی که برای نقشه کشی قالی، توضیح دادیم کم کم دارد منسوخ می‌شود و جای خود را به طراحی و چاپ‌های نرم‌افزاری داده است ولی روند کار تقریباً مانند گذشته است.

دستمزد قالی بافی در منزل

دستمزد قالی بافی در منزل و روش محاسبه آن

به طور کلی دو روش برای کسب درآمد از قالی بافی وجود دارد، ما نمی‌خواهیم بگوییم کدام یک از این دو روش برای شما بهتر می‌باشد زیرا این موضوع متناسب با روحیه شخصی و شرایط شما می‌تواند متغیر باشد، ما فقط درآمد‌ها و شرایط را برای شما بیان می‌کنیم و تصمیم گیرنده اصلی شما می‌باشید:

1- کار به صورت پروژه‌ای و انجام صفر تا صد تولید فرش

روش محاسبه اینگونست که شما به استخدام شرکت یا کارگاه‌های تولیدی در نمی‌آیید و با گذراندن یک دوره‌ای که به صورت رایگان توسط مراکز فنی حرفه‌ای در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، مهارت قالی بافی را به طور کامل فرا خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید - کار در منزل بسته‌بندی شکلات

بعد از گذراندن مرحله قبل کافیست شما ۱۵ میلیون تومان هزینه کنید (برای فرش دستباف ۶ متری)، برای خرید مواد اولیه و شروع به بافندگی در منزل که البته این عدد نسبت به انواع دار قالی و سایر موارد می‌تواند کمی تغییر کند، نکته جالب‌تر این موضوع می‌باشد که شما می‌توانید در حدود ۱۲ میلیون از این هزینه اولیه را به صورت تسهیلات و وام دریافت کنید.

پس از شروع بافت تقریباً ۹ ماه زمان می‌برد که بافت فرش شما تمام شود و اگر کار خود را خوب انجام داده باشید قیمت قالی بافته شده توسط شما بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان ارزش دارد که اگر فرش دستباف ابریشم نیز برای بافت انتخاب شود این عدد بالاتر هم می‌رود، که یک دستمزد قالی بافی عالی می‌باشد.

2- انجام کار به صورت همکاری در پروژه و کسب درآمد صرفاً به عنوان بافنده

وقتی در مورد این روش کسب درآمد و دستمزد قالی بافی می‌خواهیم صحبت کنیم موضوعی که در ابتدای کار پیش می‌آید این است که در اینجا بافنده دیگر به خودی خود صاحب کار نمی‌باشد و به نوعی روش کار به شکل کارگر و کارفرما پیش می‌رود.

اگر ساده‌تر بخواهیم بگوییم در این روش حقوقی برای بافنده در نظر گرفته شده تا به ازای آن بافت قالی یا تابلو فرش را انجام دهد، حال اینکه میزان حقوق و دستمزد این نوع قالی بافی چقدر است و چگونه در نظر گرفته می‌شود دو روش محاسبه خاص خود را دارد که در ادامه آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید - شماره تلفن کار در منزل بسته‌ بندی

یک نکته مهم قبل از بیان این دو روش باید به آن دقت کنیم که در محاسبه دستمزد قالی بافی توافق طرفین بسیار حائذ اهمیت می‌باشد و این اعدادی که ما بیان می‌کنیم حالت استاندارد این موضوع می‌باشد که می‌تواند متناسب با حرفه‌ای یا مبتدی بودن شخص کمی تغییر کند.

چند مثال از محاسبه دستمزد بافندگی

بعنوان مثال یک کارفرما نخ و نقشه ۴۰۰ در ۵۰۰ گره را می‌خواهد به سه دسته از بافنده تازه کار و نیمه ماهر و ماهر را محاسبه کند که هزینه بافت چقدر می‌شود.

محاسبه دستمزد برای بافنده تازه کار:

۴۰۰*۵۰۰= ۲۰۰۰۰۰ ضربدر هزینه هر گره بعنوان مثال ۵ تومن هر گره
۲۰۰۰۰۰*۵=۱۰۰۰۰۰۰ یک میلیون دستمزد برای بافنده تازه کار درمیاد

اگر همین نخ و نقشه رو یک بافنده نیمه ماهر ببافد هزینه بافت چقدر می‌شود:

۲۰۰۰۰۰*۸=۱۶۰۰۰۰۰ یک و ششصد برای بافنده نیمه ماهر با گرهی ۸ تومن

اگر همین نخ و نقشه رو یک بافنده ماهر ببافد هزینه بافت چقدر می‌شود:

۲۰۰۰۰۰*۱۰=۲۰۰۰۰۰۰ دو میلیون دستمزد برای بافنده ماهر

مدت زمان بافت تابلو فرش

مدت زمان بافت تابلو فرش برای هر بافنده چقدر است؟

بافنده تازه کار یک تابلو فرش در اندازه ۴۰۰ در ۵۰۰ گره را در عرض ۳ ماه تمام می‌کند.

بافنده نیمه ماهر همین اندازه را در عرض ۲ ماه تمام می‌کند و یک بافنده ماهر در عرض ۱ ماه تابلو فرش به اندازه ۴۰۰ در ۵۰۰ گره را تمام می‌کند.

فرش‌های دستباف و تابلو فوش

فرش دستبافت یکی از ارزشمندترین صنایع دستی است، ضمن این که تابلوفرش‌های بافته شده با دست نیز ارزش مالی بسیار زیادی دارند. بنابراین مشغول شدن به این کار در منزل می‌تواند درآمد خوبی برای شما به همراه داشته باشد. درآمدزایی با قالیبافی به سه صورت ممکن است:

بیشتر بخوانید - شماره تلفن کار در منزل بسته‌بندی جوراب

استخدام قالیباف

در این روش از کسب درآمد شما به عنوان قالیباف استخدام می‌شوید و می‌توانید با بافتن قالی برای کارفرما به درآمد برسید.

فروشنده قالی دستبافت

اگر خودتان سرمایه کافی در اختیار داشته باشید و از مهارت بالایی در قالیبافی برخوردار باشید می‌توانید خودتان مشغول به کار شده و فرش و قالی‌های بافته شده را به فروش برسانید و کسب درآمد کنید.

آموزش و مربی قالیبافی

روش دیگری که با قالیبافی در منزل می‌توانید به کسب درآمد برسید آموزش مهارت قالیبافی به هنرجویان است که برای این کار باید مدرک معتبر قالیبافی داشته باشید. در این صورت می‌توانید یا به عنوان مدرس در یک آموزشگاه مشغول به کار شوید و یا در صورت داشتن شرایط لازم خودتان مؤسسه آموزشی ثبت کرده و یا در خانه مشغول به آموزش هنرجویان باشید.

برای قالیبافی در منزل به چه امکاناتی نیاز دارم

برای انجام قالیبافی در منزل به چه امکاناتی نیاز دارم

برای یادگیری و یا استفاده از مهارت قالیبافی به امکاناتی نیاز دارید که از همان ابتدا باید آن‌ها را تهیه کنید. این ابزارآلات به این شرح است:

دار قالی

هر فرشی در ابتدا روی یک چهارچوب ساخته می‌شود. دار یا دستگاه قالی این چهارچوب است که در دو نوع دار افقی و دار عمودی وجود دارد و از اصلی‌ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی است. دار افقی معمولاً روی زمین قرار داده می‌شود و فضای بیشتری را اشغال می‌کند و شاید برای کسانی که مشکل کمر درد دارند مضر باشد، اما دار عمودی به صورت‌ایستاده و تکیه داده شده به دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضای اشغال می‌کند و به طور کلی استفاده از آن برای دوران آموزش و یا حتی بعد از آن راحت‌تر است. معمولاً برای افرادی که شروع به یادگیری این هنر اصیل ایرانی کرده‌اند دار عمودی با ابعاد کوچک ( معمولاً ۴۰*۴۰ سانتی‌متر) استفاده می‌شود.

چله

بعد از اینکه دار قالی را تهیه کردیم حال نوبت به چله کشی است. چله همان تار‌هایی است که فرش روی آن بافته می‌شود. چله فرش مهم‌ترین بخش کار است، زیرا اگر درست و اصولی نصب نشده باشد فرش آن ظرأفت لازم را ندارد. امروزه بیشتر از نخ چله پنبه‌ای استفاده می‌شود در صورتی که در گذشته بیشتر این نخ‌ها از جنس ابریشم و پشم بوده است.

خامه فرش و نقشه

در قالی بافی نخ‌هایی از جنس پشم و یا ابریشم را که دور تاری گره می‌خوردند و در نهایت بدنه و به اصطلاح گوشت فرش با خواب فرش را تشکیل می‌دهند، خامه می‌گویند. مراحل تبدیل پشم به نخ خود نیاز به توضیح بیشتری دارد اما برای هنرجویانی که می‌خواهند تازه دستی در این هنر داشته باشند، نخ‌هایی با جنس‌های مرغوب و رنگ‌های متنوع وجود دارد که در بازار می‌توانند تهیه کنند.

درباره نقشه فرش نیز پیشنهاد می‌ک نیم برای شروع از نقشه‌های ساده‌تر و خلوت‌تر استفاده کنید تا دستتان به مرور راه بیوفتد. در نقشه‌های سنتی باید نسبت به طرحی که دارید خودتان خامه تهیه کنید ولی در نقشه‌های کامپیوتری هر رنگ کد مخصوص خود را دارد و همراه نقشه می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

قلاب قالیبافی

قلاب وسیله‌ای آهنی برای سوا کردن و پیش کشیدن تار و گره زدن خامه است.

دفه

کوبیدن گره‌ها و پود‌های فرش توسط وسیله‌ای آهنی و سنگینی به نام دفه صورت می‌گیرد. دفه شکل‌های مختلفی دارد و ممکن دسته آن پلاستیکی، چوبی و یا از جنس فلز تیغه‌هایش باشد که همگی در نهایت یک کار را انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی محسوب می‌شود.

کاردک یا چاقو

از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی می‌توان به کاردک یا چاقو قالی بافی اشاره کرد. برای بریدن نخ‌های گره شده و استفاده از رنگ‌های دیگر، چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیچی قالیبافی

برای بریدن پرز‌های اضافی بعد از یک یا دو رج گرده زدن نیاز به قیچی تیز و محکمی است.

برای بافت قالی به طور حرفه‌ای وسایلی که در بالا نام بردیم جز ابزار اولیه و ضروری شروع فرش بافی است. فرقی نمی‌کند که بخواهید آموزش بافت قالی را ببینید یا می‌خواهید کارتان را شروع کنید. در هر صورت این وسایل سرمایه کاری شما محسوب می‌شوند و نیاز است که آن‌ها را تهیه کنید. دار قالی معمولاً با توجه به اندازه قالی مشخص می‌شود همچنین نخ قالیبافی نیز با توجه به نوع قالی و نقشه‌ای که کار می‌کنید تهیه می‌شود، چله نیز نوعی نخ است که باید همیشه در اختیار داشته باشید. باقی وسایلی که از آن‌ها نام بردیم وسایلی است که می‌توانید سالیان سال از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه کار قالیبافی پیدا کنم؟

برای این که بتوانید از مهارت قالیبافی به درآمد برسید باید یک رزومه کاری تهیه کنید. همه مهارت‌های خود را در آن شرح دهید و آن را برای آگهی استخدام‌هایی که نیاز به قالیباف یا فرشباف داشته‌اند ارسال کنید. همچنین می‌توانید برای آگهی استخدام استخدام بافنده تابلو فرش نیز رزومه ارسال کنید، البته اگر مهارت بالایی در بافت تابلو فرش‌های با کیفیت داشته باشید.

بیشتر بخوانید - کار در منزل بسته‌بندی لوازم خیاطی

در میان آگهی‌های استخدامی آگهی بافنده تابلو فرش در منزل نیز وجود دارد که اگر شرایط کار کردن در خارج از محیط منزل را ندارید می‌توانید رزومه خود را برای چنین آگهی‌هایی ارسال کنید.

درامد بافنده فرش در منزل چقدر است؟

درامد بافنده‌های فرش متفاوت است و متناسب با حرفه‌ای یا مبتدی بودن شخص کمی تغییر کند که در این مقاله توضیحات کافی داده شده است.

چه امکاناتی برای انجام قالیبافی در منزل نیاز داریم؟

دار قالی، چله، خامه فرش و نقشه، قلاب قالیبافی، دفه و قیچی قالیبافی که توضیحات کامل ابزار و روش کار با آن در مقاله داده شده است.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 28 آبان 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

سمیه باقری فردسلام من بیشتراز۲۵ سال سابقه دارم دخترتبریزم فرش تبریزمیبافم تابلوفرش هم بافتم بیشتراز۲۵ سال سابقه ی بافندگی دارم عروس تالشم هشپرزندگی میکنم
19 اردیبهشت 2023پاسخ به این دیدگاه
عالیه غلامیسلام من ساکن مشهدم و بافنده تابلو فرش اگه سفارش داشت قبول میکنم
14 فروردین 2023پاسخ به این دیدگاه
صغری تاتارسلام من ۱۲ سال سابقه قالی بافی دارم لطفا هر کی قالی داره من برای بافتن نیاز دارم ۰۹۳۵۹۹۲۸۵۹۷
09 اسفند 2022پاسخ به این دیدگاه
سلام من بافنده تابلوفرش هستم
29 بهمن 2022پاسخ به این دیدگاه
سلام من میخواستم درمنزل تابلو فرش کدبافی ببافم اگه کسی همچین کاری داشت من میتونم ببافم ممنون
25 بهمن 2022پاسخ به این دیدگاه
رویا:سلام دستمزد چطور حساب میشه،گره حساب میشه
:سلام خسته نباشین قیمت دست مزد چقدر هست،گره هی حساب میکنین
نعمتیسلام من فردیس هستن یک تابلو فرش کوچیک دارم میخوام یک نفر برام تموم کنه۰۹۳۹۳۴۶۸۳۴۸
24 بهمن 2022پاسخ به این دیدگاه
هستی:علی اباد سپهر ۸
فاطمه رضایی:من میبافم چه جوری هست ابریشم هست یا کولک
بویری سلام من ۱۷ سال سابقه کار دربافندگی قالی درمنزل دارم چطور تماس بگیرم بابت کار در منزل
10 بهمن 2022پاسخ به این دیدگاه
سلام عرض ادب چیطور میتوانم با شما تماس بگیرم خودم رنگرزی ابریشم و پشم را بلدم در استان گلستان گنبدکاووس هستم 09911612047رفیع امانیار
05 آذر 2022پاسخ به این دیدگاه
پروینمن دنبال کار هستم و در قالی بافی ماهر هستم
30 آبان 2022پاسخ به این دیدگاه
سلام من هم دنبال کار م قالی بافی در منزل ماهرو دوازده سال قالی بافی کردم هم تابلو بلدم هم نقشه
17 آبان 2022پاسخ به این دیدگاه
م:قزوین زندگی میکنین؟من نیاز ب بافنده دارم
:شماره تلفنتون نزاشتي
:سلام شما کجا زندگی میکنید
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید