‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

شرایط استخدام آتش نشانی ۱۴۰۱ (شرایط امریه و سرباز آتش نشان)

شرایط استخدام سازمان آتش نشانی در سال ۱۴۰۱

شرایط استخدام در سازمان آتش‌نشانی چگونه است؟ مدارک مورد نیاز و مواد آزمون استخدامی آتش نشانی چیست؟ شرایط سنی و حداقل قد برای استخدام در سازمان آتش نشانی؟ رشته‌های مورد نیاز استخدام در آتش نشانی چیست؟ چگونه امریه آتش نشانی و سرباز آتش نشان شویم؟ آزمون ورزشی آقایان و بانوان چگونه است؟

اینها مهمترین سوالات متقاضیان استخدام در سازمان آتش نشانی است که ما در این مقاله با جرییات کامل به آنها پاسخ داده‌ایم و تا لحظه استخدام شما در سازمان آتش نشانی همراه شما خواهیم بود.

زمان ثبت نام آزمون استخدامی آتش نشانی

مقدمه - آشنایی با سازمان آتش نشانی

سازمان آتشنشانی یک سازمان دولتی است که در ایران زیر نظر شهرداری هر شهر فعالیت می‌کند. این سازمان وظیفه مقابله با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث مانند تصادف، گیر کردن در کوهستان، چاه، آسانسور و… را بر عهده دارد. آتشنشانی شغل بسیار سختی است به همین دلیل مزایا و حقوقی که برای شاغلین در این بخش در نظر گرفته می‌شود نسبت به سایر مشاغل دولتی کمی بیشتر است.

بیشتر بخوانید - شرایط جدید امریه دانش بنیان ۱۴۰۱

آتشنشان فردی است که انواع مهارت‌های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال آن‌ها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می‌کند. همچنین درباره مسایل ایمنی به مردم آموزش و مشاوره می‌دهد.

کار آتشنشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می‌شود. در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش‌ها در مناطق مختلف پرداخته می‌شود. در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و… را نجات می‌دهند.

بیشتر بخوانید - امریه جهاد دانشگاهی ۱۴۰۱

افرادی که در آتشنشانی استخدام می‌شوند، در ابتدا مامور آتشنشان هستند. با گذشت زمان به سمت‌های بالاتر مانند راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه‌ها می‌رسند. اگر مدرک تحصیلی بالایی داشته باشند می‌توانند افسر آتشنشان، افسر ارشد آتشنشان و رئیس ایمنی و آتشنشانی شوند.

شرایط سنی استخدام آتش نشانی در سال ۱۴۰۱

برای آتشنشان شدن باید حداقل 18 و حداكثر 30 سال سن با مدرک تحصيلی ديپلم و فوق ديپلم، داشتن حداقل 18 و حداكثر 35 سال سن با مدرک تحصيلی ليسانس و بالاتر

حداقل قد برای استخدام آتش نشانی ۱۴۰۱

حداقل قد برای استخدام در آتش نشانی ۱۷۰ سانتی متر است و در ضمن متقاضیان باید آمادگی جسمانی بسیار بالا داشته باشند و آموزش‌های مربوطه را دیده باشید. همچنین باید توانایی نشان دادن عکس‌العمل‌های سریع و به موقع و توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی را داشته باشید. این شغل استرس‌زا بوده و معمولا آتشنشان با خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی، سقوط و… روبه‌رو است.

ساعت کاری آتشنشانی

ساعات کاری آتشنشان به ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت است. همیشه آماده باش بودن، کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی و روبرویی با خطرهایی مانند سقوط از ساختمان، انفجار وسایل نقلیه و… بخشی از ویژگی‌های این شغل است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل آتش نشانی اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت‌های شغلی و بازار کار و میزان درآمد آتشنشان ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید - مراحل استخدام در ادارات دولتی ۱۴۰۱

وظایف آتشنشان چیست

- حمل و نقل وسایل و تجهیزات آتشنشانی
- کنترل کردن و خاموش کردن آتش
- نجات مصدومان و قربانیان از محل‌های آتش سوزی، صحنه تصادفات و سایر موقعیت‌های خطرناک
- کنترل کردن نشت مواد شیمیایی و خطرناک
- نظارت بر عملیات‌های آتشنشانی و کار آتشنشان‌ها (مخصوص مسئولان تیم آتشنشانی)
- تهیه گزارشات روزانه ازعملیات‌ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)
- برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس و سایر مراکز اجتماعی
- بازرسی ساختمان‌ها برای اطمینان یافتن از رعایت شدن مسایل ایمنی در آن‌ها
- ارائه مشاوره حرفه‌ای به پروژه‌های ساخت ساختمان‌ها در خصوص رعایت موارد ایمنی در برابر آتش سوزی

مهارت‌ها و دانش مورد نیاز آتش‌نشان کدام است

- علاقه به مردم و نجات آن‌ها از خطرات (انسان دوستی)
- استقامت و توان بدنی بالا همراه با داشتن سلامت روانی
- توانایی عکس العمل سریع و حغظ آرامش در شرایط خطرناک
- شجاعت
- خود انضباطی و دقت
- پیروی از دستورات و قوانین موجود
- ارتباطات خوب و مهارت کار تیمی
- اعتماد به نفس بالا
- داشتن ابتکار و توان تصمیم‌گیری در رویارویی با شرایط بسیار متغیر
- مهارت‌های خوب عملی در استفاده از ابزار و تجهیزات
- مهارت گزارش‌نویسی از اتفاقات و حوادث

نحوه ورود به شغل آتشنشانی با استفاده از تحصیل در رشته‌های مرتبط

برای ورود به این شغل می‌توانید در مقطع دبیرستان وارد رشته ایمنی و آتشنشانی شاخه کار و دانش شوید. همچنین می‌توانید در دوره‌های کاردانی (گرایش‌های نجات، اطفای حریق، ایمنی و حفاظت ساختمان‌های بلند)، کارشناسی (گرایش‌های مدیریت عملیات، پیشگیری) و کارشناسی ارشد (گرایش ایمنی و مدیریت) آتشنشانی ادامه تحصیل دهید.

بیشتر بخوانید - آزمون استخدامی تامین اجتماعی ۱۴۰۱

افراد علاقه‌مند برای ورود به این شغل ابتدا باید ویژگی‌ها و شرایط عمومی و تخصصی که در آگهی‌های استخدامی ذکر می‌شوند را داشته باشند. بعد از قبولی در آزمون اولیه، باید آزمون‌های عملی و تخصصی را با موفقیت بگذرانند تا بتوانند وارد این شغل شوند.

بعد از استخدام شدن، آموزش‌های عملی و نظری مختلف به آتش نشانان جدید داده می‌شود. پس از تقسیم شدن در ایستگاه‌های مختلف، به مدت دو سال در دانشکده آتشنشانی آموزش تکمیلی می‌بینند. در صورت تمایل به افسر آتشنشان شدن می‌توانند در دانشگاه در مقاطع مختلف ادامه تحصیل دهند.

چگونه آتشنشان داوطلب شوم؟

همچنین افراد علاقه‌مند می‌توانند به عنوان آتشنشان داوطلب با گذراندن دوره‌های تخصصی در سازمان آتش نشانی وارد این بخش شوند و در مواقع بحرانی و حوادث غیر مترقبه به یاری کارکنان آتش نشانی بشتابند. بر اساس اعلام آتشنشانی، برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی، علاقه‌مندی به فعالیت در سازمان آتش‌نشانی، دارا بودن سوادخواندن و نوشتن، ارائه مدارک معتبر شناسایی نظیر شناسنامه، کارت ملی – دو قطعه عکس ۴*۳، دارا بودن حداقل سن پذیرش داوطلبان، داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن، تکمیل فرم تعهدنامه اخلاقی نسبت به جان و مال مردم، تکمیل فرم تقاضای عضویت، نداشتن اعتیاد به هر گونه موادمخدر و مشابه آن بنا به اظهار داوطلب و سکونت در محدوده ایستگاه یا پایگاه داوطلبان حداقل به مدت دو سال از شرایط پذیرش آتشنشان داوطلب است.

فرصت شغلی و بازارکار آتش‌نشان

آتشنشان می‌تواند در سازمان آتش نشانی یا شرکت‌های خصوصی آتشنشانی مستقر در نهادهای دولتی مشغول به کار شود. این شغل در کشور با برخی از مسایل روبرو است که عبارتند از:

- در معرض خطر بودن همیشگی آتشنشان‌ها در عملیات‌های مختلف
- احتمال ابتلا به بیماری‌هایی ناشی از دود، گازها و مواد شیمیایی مختلف
-عدم امنیت شغلی کافی
-عدم تامین کافی خسارات و آسیب دیدگی‌های آتشنشان‌ها توسط مسئولان در صورت بروز حادثه
البته به تازگی در کشور به صورت رسمی شغل آتشنشانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت و مشمول قوانین این نوع مشاغل قرار گرفت. برای مثال آتشنشانان می‌توانند با داشتن ۲۰ سال سابقه کار و ۵۰ سال سن، بازنشست شوند.

شرایط استخدام در سازمان آتش‌نشانی

از آنجایی که آتشنشانی یک نهاد دولتی است استخدام در آن با توجه به احراز شرایط عمومی و اختصاصی صورت میگیرد. در این بخش به بررسی شرایط استخدام در سازمان آتشنشانی خواهیم پرداخت.

شرایط ثبت نام در آزمون استخدامی آتش نشانی

الف) شرایط عمومی استخدام از طریق سایت http://125.ir

- تابعیت و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
- ویژه آقایان: دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
- ویژه بانوان: دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های: عمران، معماری، مکانیک، صنایع، حقوق، روانشناسی، مدیریت صنعتی، بازرگانی، برق، جامعه شناسی، بهداشت حرفه‌ای و فارغ التحصیلان رشته‌های کارشناسی مرکز علمی و کاربردی آتش نشانی، ایمنی و خدمات شهری شهرداری تهران.
-عدم اشتهار به فساد اخلاقی و نداشتن پیشینه کیفری (سوء سابقه موثر) برابر گواهی مراجع ذی‌صلاح.
- دارا بودن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت غیر پزشکی نظام وظیفه عمومی (برای آقایان).
- برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و توانایی لازم برای انجام کار در شغلی که در آن استخدام می‌شوند (آمادگی جسمانی) شامل

بیشتر بخوانید - استخدام شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱

الف: تست تشخیص روانشناختی - شغلی
ب-عدم داشتن مشکلات و اختلالات روانی وعدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانی برابر گواهی صادره از مراجع ذی‌صلاح و مورد نظر سازمان.
-عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی به موجب آراء موثر مراجع قضائی و ذی‌صلاح.
تذکر: ملاک عمل در خصوص تاریخ فراغت از تحصیل، تاریخ مندرج در متن گواهینامه موقت و یا دانشنامه و در ارتباط با اتمام خدمت دوره ضرورت (تاریخ مندرج در قسمت خاتمه خدمت، کارت پایان خدمت) و همچنین در خصوص معافیت دائم غیر پزشکی (تاریخ مندرج در قسمت صدور کارت معافیت دائم)، در آخرین روز ثبت نام داوطلبین (۱۵/۱۲/۱۳۹۹) می‌باشد.

ب) شرایط اختصاصی استخدام در سازمان آتش‌نشانی از طریق سایت http://125.ir

- ویژه آقایان: دارا بودن حداقل ۱۶۵ سانتیمتر قد
- ویژه بانوان: دارا بودن حداقل ۱۶۰ سانتیمتر قد
- دارا بودن شرایط بومی: داوطلب بومی: به داوطلبی گفته می‌شود که حداقل دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشد.
الف- داوطلب حداقل (۴) چهار سال از سنوات تحصیلی (دبیرستان و یا دانشگاه) را به صورت متوالی یا متناوب در شهر مورد تقاضا برای استخدام طی کرده باشد.

ب- همسر و فرزندان تحت تکفل کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (صرفاً شاغلین) که شهر محل خدمت فعلی با شهر مورد تقاضا برای استخدام یکسان باشد.

- فرزندان شهداء، مفقودین، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و آزادگان، همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور در جبهه از سهمیه قانونی برخوردار و دارندگان مدال طلای مسابقات جهانی در شرایط مساوی، از اولویت برخوردار می‌باشند.

رشته های مورد نیاز برای استخدام آتش نشانی

کلیه رشته‌های تحصیلی در مقطع تحصیلی کاردانش و کارشناسی آتش نشانی، آتش نشانی محیط زیست، حفاظت و بهداشت کار، مدیریت عملیات امداد و نجات، مدیریت عملیات امداد و سوانح، مدیریت امور امداد، بهداشت حرفه ای، تربیت بدنی، برق، تاسیسات، مکانیک، مخابرات، کامپیوتر (گرایش نرم افزار)، ایمنی و آتش نشانی، مدیریت عملیات حریق و حوادث، پیشگیری و ایمنی در برابر حریق و حوادث اطفای حریق، امداد و نجات

شرایط ثبت نام از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی

کسانی که در دوره‌های پیشین نسبت به ثبت نام در آزمون استخدامی سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اقدام کردند، ملزم به داشتن شرایط عمومی و اختصاصی که در ادامه ذکر شده است، بودند. توجه نمایید که در صورت انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص آزمون استخدامی آتش نشانی این مرکز برای سال جاری، جزئیات شرایط جدید پذیرش در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

آدرس سایت ثبت نام آزمون استخدامی آتش نشانی تهران

شرایط عمومی استخدام آتش نشانی تهران

- داشتن تابعیت ایران
- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی غیر پزشکی
- دارا بودن مدرک تحصیلی مطابق با جدول شرایط احراز رشته‌های شغلی ارائه شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آتشنشانی
-عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
- نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
- نداشتن ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی به دلیل آراء مراجع قانونی
- داشتن شرایط جسمانی و توانایی لازم برای انجام عنوان شغلی مورد نظر (طبق تایید مراکز پزشکی)
- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان مشخص شده در قانون اساسی
- تعهد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
- داوطلب نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت یا بازنشسته باشد

شرایط اختصاصی استخدام در سازمان آتش‌نشانی تهران

- دارا بودن گواهینامه پایه یک برای متقاضیان رشته شغلی راننده برای وسایل نقلیه تندرو سنگین
- داشتن گواهی نامه پایه دو یا پایه سه برای متقاضیان رشته شغلی آتشنشان و کاردان آتشنشان
- داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۳۰ سال سن با مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم
- داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۳۵ سال سن با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر

لازم به ذکر است که جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان دارای یک سال اسارت و بیشتر، از شرط حداکثر سن معاف می‌باشند.

داوطلبان واجد شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آتشنشانی پس از نام‌نویسی در در مرحله کتبی آزمون استخدامی آتشنشانی از طریق سایت ثبت نام آزمون استخدامی آت نشانی و کسب موفقیت در زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آتشنشانی، می‌بایست خود را برای مصاحبه آزمون استخدامی آتشنشانی آماده سازند.

نکات مهم مراحل استخدام در آتش‌نشانی

اصولا در زمان استخدام سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود در حوزه آتشنشانی اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌نماید. این آزمون در دوره‌های گذشته با مشارکت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی صورت می‌گرفت و سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی hrtc. ir محل ثبت نام داوطلبین آزمون استخدامی آتشنشانی بود. اما در سال جاری ثبت نام آزمون در تهران از طریق سایت رسمی سازمان آتشنشانی به آدرس Azmoon125. tehran, ir انجام گرفت. آزمون استخدامی آتشنشانی طی مراحل علمی، عملی و معاینات جسمانی و روانی برگزار می‌گردد.

-عدم شرکت در هریک از بخش‌های آزمون (علمی، عملی، مصاحبه روانشناختی - شغلی، گزینش، معاینات پزشکی) به منزله انصراف از تقاضا تلقی می‌گردد.

- کلیه هزینه‌های معاینات پزشکی بر عهده داوطلبین می‌باشد که در مرکز معاینات معرفی شده، توسط داوطلب می‌بایست پرداخت گردد.

مراحل اخذ آزمون ونحوه اعلام نتیجه

- آزمون استخدامی سازمان آتشنشانی بصورت مرحله‌ای برگزار شده و شرکت در هر مرحله منوط به کسب حد نصاب لازم در مرحله قبلی است. عدم کسب حد نصاب لازم در هر مرحله منجر به حذف داوطلب از فرآیند استخدام خواهد شد.

- در مرحله اول بر اساس اطلاعات خود اظهاری افراد آزمون علمی برگزار و نتیجه آزمون و اعلام اسامی واجدین شرایط جهت مرحله بعد منوط به کسب حد نصاب نمره لازم می‌باشد.

- پس از برگزاری آزمون علمی واجدین شرایط بر اساس چند برابر ظرفیت استخدام به آزمون عملی معرفی می‌شوند.

- در زمان برگزاری آزمون عملی مدارک مورد نیاز به شرح ذیل با اطلاعات خود اظهاری افراد تطبیق داده شده و با بررسی و صحت‌سنجی مدارک و در صورت تائید، آزمون عملی از ایشان به عمل خواهد آمد.

مدارک مورد نیازجهت شرکت در آزمون استخدامی آتش‌نشانی

- اصل شناسنامه عکس‌دار.
- اصل مدرک تحصیلی.
- اصل کارت پایان خدمت و یا معافیت غیر پزشکی.
- اصل کارت ملی.
- همراه داشتن اصل و تصویر کارت یا معرفی نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت فرزندان شاهد و ایثارگران.
پس از اعلام نتایج آزمون عملی، اسامی چند برابر ظرفیت استخدامی جهت شرکت در مصاحبه روانشناختی - شغلی اعلام خواهد شد.

- افراد واجد شرایط تشخیص داده شده در مصاحبه روانشناختی - شغلی جهت طی مراحل گزینشی و معاینات پزشکی به مراجع ذیصلاح معرفی می‌شوند.

مفاد آزمون استخدامی آتشنشانی چیست

مفاد آزمون استخدامی آتشنشانی به این شرح است:

آزمون علمی:
الف- هوش و توانمندی‌های عمومی (ضریب۲) – معارف اسلامی (ضریب ۱) – زبان انگلیسی عمومی (ضریب ۱)
ب- آزمون کتبی روانشناختی - شغلی
پ- آزمون ورزشی برای آقایان: تر کیب بدنی (اندازه گیری قد و وزن)، انعطاف‌پذیری، بارفیکس، پلانک استاندارد (ثابت)، قدرت پنجه، دوی ۱۶۰۰ متر، عملیات ورزشی (کشیدن سورتمه با وزنه ۲۰ کیلوگرمی به مسافت ۲۰ متر به وسیله طناب از روبه‌رو و کشاندن همان سورتمه به وسیله طناب روی شانه به مسافت ۲۰ متر، هل دادن سورتمه ورزشی بعدی با وزنه ۴۰ کیلوگرمی به مسافت ۲۰ متر و کشاندن همان سورتمه به وسیله طناب روی شانه به مسافت ۲۰ متر، حمل دو گالن به وزن مجموع ۴۰ کیلوگرم به مسافت ۱۵ متر (رفت و برگشت جمعاً ۳۰ متر).

شرایط استخدام و آزمون ورزشی بانوان

تازه‌ترین وضعیت از استخدام آتش‌نشانان زن

تر کیب بدنی (اندازه گیری قد و وزن)، انعطاف‌پذیری، بارفیکس (بارفیکس افقی)، پلانک استاندارد، قدرت پنجه، دوی ۱۶۰۰متر، عملیات ورزشی (کشیدن سورتمه ورزشی با وزنه ۱۰ کیلوگرمی به وسیله طناب از روبرو به مسافت ۲۰ متر و کشاندن همان سورتمه به وسیله طناب روی شانه به مسافت ۲۰ متر، هل دادن سورتمه بعدی با وزنه ۲۰ کیلوگرمی به مسافت ۲۰ متر و سپس کشاندن همان سورتمه به وسیله طناب روی شانه به مسافت ۲۰ متر، حمل دو گالن به وزن مجموع ۲۰ کیلو به مسافت ۱۵ متر (رفت و برگشت جمعاً ۳۰ متر).

تبصره: اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از پاسخگویی به سئوالات به معارف اسلامی معاف بوده و در این صورت، نمره مکتسبه این داوطلبان، بر اساس مجموع تراز شده سایر سوال‌های آزمون عمومی محاسبه خواهد شد.

ایثارگران: آن دسته از فرزندان شاهد، جانبازان از کار افتاده، فرزندان آزادگان از کار افتاده کلی با ارائه نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرط معافیت سنی (سنوات ارفاقی ۵ ساله) بهره‌مند خواهد شد. این دسته از داوطلبین تا قبل از باز شدن درگاه استخدام می‌توانند به امور اداری سازمان آتشنشانی نامه خود را ارائه نمایند.

امریه آتش نشانی و سرباز آتشنشان چیست؟

همه‌ی افراد مذکری باید روزی خود را برای رفتن به خدمت سربازی آماده کنند اغلب این افراد به دنبال راه‌هایی هستند که دوره سربازی راحت‌تری داشته باشند و یا از رفتن به خدمت معاف شوند. اخذ امریه سربازی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند دوره سخت سربازی را برای مشمولانی که موفق به اخذ معافیت نشده‌اند راحت‌تر کند.

سازمان وظیفه بسیاری از ارگان‌ها را به عنوان ارگان‌های امریه گیر معرفی می‌کند که این ارگان‌ها میتوانند تعدادی از نیروهای مورد نیاز خود را از بین مشمولان وظیفه جذب کنند. سازمان آتشنشانی کشور نیز یکی از این ارگان‌ها می‌باشد که هر سال سهمیه مشخصی برای جذب سرباز امریه دارد. افرادی که موفق به اخذ امریه آتشنشانی می‌شوند به جای اینکه دوره سربازی خود را در مراکز نظامی و پادگان‌ها بگذرانند، در مراکز آتشنشانی مشغول به خدمت می‌شوند.

لازم به ذکر است که دوره خدمت این افراد دو سال می‌باشد و این مدت بیشتر از مدت مقرر شده برای دیگر سربازان است. البته نگران این طولانی بودن خدمت نباشید چرا که خدمت شما به عنوان سرباز آتشنشان به عنوان سوابق شغلی شما در نظر گرفته می‌شود ومی‌توانید بعد از دوره سربازی و برای یافتن شغل به شما کمک کند.

شغل آتشنشانی یکی از مشاغل حساس است که به دلیل همین حساسیت‌ها تنها افرادی که مهارت‌های لازم را داشته باشند به عنوان سرباز امریه به کار گرفته می‌شوند. سرباز آتشنشان به عنوان بخشی از نیروی کار این سازمان باید لباس فرم این سازمان را به تن کند. بنابراین سربازان امریه در سازمان آتشنشانی لباس نظامی نمی‌پوشند؛ البته این موضوع تا حد زیادی به رده شغلی سربازان امریه بستگی دارد. مدت حضور این افراد در محل خدمت مانند دیگر کارکنان این سازمان می‌باشد.

دانش آموختگان کدام مراکز آموزشی برای امریه آتش نشانی اولویت دارند؟

همانطور که می‌دانید سازمان آتشنشانی وظایف و عملیات‌های دشواری را برای حفاظت از جان و مال مردم انجام می‌دهد به همین دلیل افرادی که به خدمت این سازمان درآیند بایستی تخصص و مهارت لازم در زمان مواجهه با شرایط بحرانی و برای انجام هر چه بهتر این فعالیت‌ها را داشته باشد. این مهارت‌ها معمولا در دوره دو ماهه آموزشی و در بسیاری از پادگان‌های آموزشی به سربازان ارائه می‌شود. با توجه به فعالیت‌های سخت دوره آموزشی  لذا سازمان آتشنشانی اغلب از بین دانش آموختگان و افراد برتر این مراکز آموزشی اقدام به جذب سرباز آتشنشان می‌کند. علاوه بر این افرادی که شرایط جسمانی بهتری داشته باشند نیز در اولویت قرار می‌گیرند.

استخدام آتش‌نشان‌های زن در شهرداری تهران

شرایط ثبت نام امریه آتش نشانی شامل چه مواردی می‌شود؟

باید عرض کنیم که ثبت نام امریه آتشنشانی بدون داشتن شرایط لازم به هیچ وجه برای فرد مشمول امکان‌پذیر نیست.
در نتیجه، به این موضوع مهم توجه لازم را داشته باشید که لزوماً شرایط ثبت نام در این امریه را داشته باشید و از تمامی جزئیات آن قبل از هر گونه اقدامی مطلع باشید. شرایط ثبت نام در این امریه از دو قسمت شرایط عمومی و اختصاصی تشکیل می‌شود.

در این بخش با ذکر شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام امریه آتش نشانی در خدمت شما عزیزان و مشمولان خدمت نظام وظیفه هستیم.  

شرایط عمومی ثبت نام امریه آتشنشانی

- نداشتن هیچ گونه معافیت پزشکی قبل از ثبت نام
- کفیل نبودن (برای پدر، مادر، خواهر، برادر و غیره)
- نداشتن هر کدام از شرایط در نظر گرفته شده برای دریافت کسری خدمت سربازی
- نداشتن هیچ گونه غیبتی از سربازی
- داشتن سلامت روانی و جسمی
- داشتن تعهد خدمت و باور و اعتقاد به مأموریت‌های سازمان آتشنشانی کشور
- نداشتن اعتیاد به انواع مواد مخدر و همین طور سوء پیشینه کیفری
- داشتن صلاحیت اخلاقی برای ثبت‌نام در این امریه مهم

شرایط اختصاصی ثبت نام امریه سازمان آتشنشانی

- در صورتی که فرد مشمول جزء حافظان قرآن کریم، نخبگان و یا حتی استعدادهای درخشان باشد به مراتب برای دریافت امریه آتش نشانی در اولویت قرار دارد.

- توجه داشته باشید که افراد بومی بر افراد غیر بومی برای جذب در امریه سازمان آتشنشانی در اولویت قرار دارند. البته در صورت جذب اشخاص غیر بومی حقوق و مزایای آن‌ها نیز دقیقاً همانند افراد بومی محاسبه می‌شود و مشکلی از این بابت ندارند.

- داشتن مدرک تحصیلی دیپلم به بالا (البته در برخی از ایستگاه‌های آتش نشانی موجود در مناطق روستایی امکان جذب افرادی با مدرک زیر دیپلم وجود دارد. اما با این حال اولویت جذب با کسانی است که مدرک تحصیلی آن‌ها بالاتر از دیپلم است)
- در صورتی که مدرک دانشگاهی شما در یکی از رشته‌های مرتبط با آتش نشانی و ایمنی است در اولویت استخدام برای جذب در امریه سربازی قرار دارید.

- افراد پذیرفته شده در این امریه نیازی به پوشیدن لباس نظامی معمول سربازی ندارند و لزوماً باید لباس متحدالشکل کارکنان وظیفه مشغول به خدمت در سازمان آتشنشانی را بر تن کنند.

- هر فرد مشمول باید برای ثبت نام در این امریه و طی مراحل اخذ امریه آتش نشانی از دو الی سه ماه قبل از زمان اعزام مشمولان اقدام کنند.

- دوستان عزیز دقت داشته باشید که هر چند با دریافت امریه آتشنشانی شانس خود را برای استخدام در این سازمان شناخته شده بالا برده‌اید و این امکان برای شما دوست عزیز وجود دارد اما هرگز فراموش نکنید که قبولی و پذیرش در این امریه به معنای استخدام قطعی و رسمی در سازمان آتشنشانی نیست.

- حقوق و مزایای پرداختی به افراد جذب شده در امریه سربازی آتشنشانی دقیقاً همان مبلغی است که سازمان نیروهای مسلح براساس درجه استحقاقی و همین طور مدرک تحصیلی آن‌ها (زیر دیپلم، دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری) برای آن‌ها در نظر گرفته است.

- ساعت کاری این افراد جذب شده در امریه دقیقاً مشابه ساعت کاری کارکنان رسمی است.

- تخلفات، بیمه دریافتی و همین طور مرخصی‌های داده شده به افراد پذیرفته شده در این امریه دقیقاً بر طبق قوانین سازمان نیروهای مسلح است.

- در صورتی که سابق بر این در سپاه، ناجا و ارتش فعالیت کرده‌اید امکان دریافت امریه سربازی آتش نشانی را ندارید.
- امکان انتقال به دیگر پایگاه‌های آتشنشانی و یا جا به جایی سربازان به هیچ وجه مقدور نیست. در نتیجه، لطفاً تقاضایی در این رابطه نداشته باشید.

با دریافت امریه خدمت نظام وظیفه آتشنشانی می‌توانید دوران سربازی خود را در شرایطی به مراتب آسان‌تری بگذرانید و امکان استخدام شما هم وجود دارد.

مراحل اخذ امریه آتش نشانی شامل چه مراحلی می‌شود؟

برای اخذ این امریه طی مراحلی الزامی به نظر می‌رسد:

- اولین مرحله از مراحل اخذ امریه آتشنشانی اقدام برای ثبت نام امریه آتشنشانی بعد از اطلاع رسانیهای لازم جهت جذب سربازان است.

- دومین مرحله از سری مراحل اخذ امریه آتشنشانی شامل بررسی درخواست‌های داده شده توسط مشمولان می‌شود. این کار به وسیله سازمان آتشنشانی هر یک از استان‌های کشور انجام می‌گیرد.

- پس از انجام بررسی‌های لازم افراد مورد نیاز برای جذب و به کارگیری در پست‌های مختلف سازمان آتشنشانی انتخاب می‌شوند.

- کلیه افراد جذب شده در امریه سربازی آتشنشانی پس از طی دوره آموزشی لازم باید حداقل به مدت دو هفته تمام کلیه آموزش‌های لازم عملی و علمی لازم را در مراکز تخصصی در نظر گرفته شده با مؤفقیت سپری کنند.

- در نهایت و پس از طی مراحل ذکر شده در بالا نوبت به اعزام سربازان مشمول به ایستگاه‌های آتشنشانی در نظر گرفته شده می‌رسد.

در این جا باید نکته بسیار مهم و اساسی را خدمت شما دوستان عزیز عرض کنیم و آن هم این که امکان لغو این امریه و انصراف سرباز از شرکت در این امریه به هیچ وجه وجود ندارد. این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که سازمان آتشنشانی که فرد سرباز مشغول به خدمت در آن است‌عدم صلاحیت تخصصی و اخلاقی وی را تأیید کند و آن را به ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع دهد.

سربازان پذیرفته شده در امریه آتش‌نشانی چه وظایفی دارند؟

در این قسمت، با ذکر وظایف اعلام شده برای سربازان مشغول به خدمت در این امریه در خدمت شما دوستان و عزیزان هستیم.
- دادن پیشنهادها و طرح‌هایی مناسب برای فعالیت‌های سازمان‌ آتشنشانی

بیشتر بخوانید - استخدام قرارگاه خاتم الانبیا در سال ۱۴۰۱

- تهیه و شناسایی بانک اطلاعاتی انواع نواحی حادثه‌خیز و تحت خطر حوزه تحت پوشش پایگاه آتشنشانی و اعلام تمامی نکات و جزئیات آن به مراجع و سازمان‌های ذی‌ربط

- برگزاری تمامی دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی و تلاش جهت ارائه آموزش‌های لازم در حوزه آتشنشانی و ایمنی به مردم جامعه

- برقراری ارتباط با متخصصان و کارشناسان مشغول به کار در این حوزه برای اطلاع از یافته‌های عملی و علمی کامل و به روز شده

- هماهنگی و همکاری با مسئولین و پرسنل آتش نشانی برای بدست آوردن اطلاعات لازم

- حضور در کلاس‌های مختلف آموزشی و امدادی برگزار شده به وسیله یگان‌ها

- همکاری کامل و همین طور هماهنگی با نهادها و نیروهای امدادرسان در شرایط و وضعیت بحرانی

- بررسی و کنترل تمامی ماشین آلات و تجهیزات به کار گرفته شده در پایگاه‌ آتش نشانی جهت داشتن آمادگی کامل در زمان شروع عملیات امداد و نجات

- تلاش زیاد جهت نگهداری از تمامی تجهیزات و ماشین آلات به کار گرفته شده در اداره آتشنشانی

- انجام تمامی خدمات آتشنشانی و امدادی به مردم در حوزه‌های تحت پوشش هر یک از پایگاه‌ها

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و پذیرش در امریه آتش نشانی شامل چه مواردی می‌شود؟

- ارائه کپی گواهی مربوط به افراد و متقاضیانی که در اولویت قرار دارند.
- ارائه تصویری از کارت ملی فرد مشمول
- تحویل کپی از تمامی صفحات شناسنامه فرد مایل به ثبت نام در این امریه سربازی
- ارائه کپی از گواهی فراغت از تحصیل فرد متقاضی
- کپی از برگ سبز سربازی

آیا می‌دانید چه کسانی برای پذیرش در امریه سازمان آتش نشانی در اولویت هستند؟

به جز موارد ذکر شده در بخش بالا افراد دیگری هم برای ثبت نام و پذیرش در این امریه در اولویت قرار دارند. در این بخش با ذکر توضیحاتی در این رابطه در خدمت شما دوستان و عزیزان هستیم.
- افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی زندگی خود را می‌گذرانند.
- افرادی که ازدواج کرده و متأهل هستند.
- کسانی که پدر و مادر آن‌ها در قید حیات نیستند.
- افرادی که حداقل شش ماه سابقه فعالیت مستمر در پایگاه‌های حوزه مقاومت بسیج را دارند.
- کسانی که جزء خانواده‌های ایثارگران هستند.

سوالات متداول

چگونه از زمان برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی مطلع شوم؟

برای دریافت آخرین آگهی‌ها و آزمون‌های استخدامی آتش نشانی به سایت جاب یابی مراجعه کنید.

شرط سنی و مقطع تحصیلی مورد نیاز در آخرین آزمون استخدامی آتش‌نشانی چه بوده است؟

دارا بودن حداقل 18 و حداكثر 30 سال سن با مدرک تحصيلی ديپلم و فوق ديپلم، داشتن حداقل 18 و حداكثر 35 سال سن با مدرک تحصيلی ليسانس و بالاتر

منابع و نمونه سوالات عمومی و تخصصی آزمون استخدام آتش‌نشانی چیست؟

آزمون‌های استخدامی شامل دو بخش عمومی و تخصصی می‌باشند، مواد آزمون عمومی شامل 7 درس عمومی و مواد آزمون تخصصی به تناسب هر رشته شامل مواد آزمون اعلامی در شرایط دفترچه راهنمای آگهی استخدامی می‌باشد.

مصاحبه استخدامی آتش نشانی به چه صورت است، آیا شامل آزمون عملی نیز می باشد؟

پس از قبولی در آزمون کتبی و تحویل و تطبیق مدارک پذیرفته شدگان، دعوت به مصاحبه‌های روانشناسی، تخصصی و عقیدتی از داوطلبین به عمل می‌آید؛ همچنین قابل ذکر است که آزمون استخدامی آتش نشانی ممکن است در بسیاری از مشاغل شامل آزمون‌های عملی پس از قبولی در آزمون کتبی باشد.

آیا بدون کارت پایان خدمت می توان به استخدام سازمان آتش‌نشانی درآمد؟

خیر برای استخدام در این نهاد داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی غیر پزشکی الزامی است.

آدرس دفتر مرکزی سازمان آتش نشانی تهران کجاست؟

تهران - خ. آزادی - جنب میمنت . شماره تماس:  66037000

آدرس سایت رسمی آتش‌نشانی برای پر کردن فرم استخدام چیست؟

برای پر کردن فرمهای استخدامی این سازمان می توانید به آدرس اینترنتی 125.ir مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 14 فروردین 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

پیمان محمدی سلام خسته نباشید من از شهرستان بهارستان اسلامشهر هستم به شغل آتش نشانی علاقه و مهارت دارم قدم 178وزنم 65هست متاهل هستم کارت پایان خدمت دارم گواهینامه رانندگی دارم دیپلمه هستم میخام آتش نشان شم کمکم کنیدشماره تلفنم 09105916378
20 اسفند 2022پاسخ به این دیدگاه
حسین احمدیانسلام خسته نباشید.من از شهرستان اراک هستم علاقه به اتش نشانی دارم.مدرک دیپلم دارم.پیش دانشگاهی خوندم رشته علوم انسانی.گواهینامه پایه ۲و۳دارم.قد۱۹۰.وزن۸۸ورزشکارهستم.اگه میتونید پاسخی به ااین شرایط من بدید ممنون میشم.هرجا ثبت نام کردم موفق نشدم و نفهمیدم چرا قبولم نکردن.من حقیقتش پارتی ای چیزی ندارم.توکل برخدا و شما شاید بتونم ثبت نام شم و خودمونشون بدم
03 آذر 2022پاسخ به این دیدگاه
عبداله محمدی سلام خسته نباشید من یه جوان ۲۷ ساله از استان لرستان مدرک دیپلم رشته کاردانش برق صنعتی ایا میشه ثبت نام کنم کی مبتونم
30 شهریور 2022پاسخ به این دیدگاه
بهرام سلام خسته نباشی من از بچگی علاقه ب آتش‌نشانی داشتم و این آرزوی منه ک روزی برسه ب مردم عزززم خدمت بکنم با مدارک کامل گواهینامه پاین خدمت دیپلم و آمادگی جسمانی مم خیلی قویه لطفا اگه کاری هست اطلاع بدین
28 شهریور 2022پاسخ به این دیدگاه
میلاد سلام خسته نباشید من ی جوون26ساله هستم و مدرکم لیسانس آتش نشانی هست و جویای کار هستم
17 مرداد 2022پاسخ به این دیدگاه
اسماعیل محرم نژادوقت استخدام تهران اتش نشانی ممنون
08 مرداد 2022پاسخ به این دیدگاه
سید حسین رضائیاناستخدام آتش نشانی استان کهگیلویه و بویراحمد چه موقع شروع می شود ممنون میشم
27 تیر 2022پاسخ به این دیدگاه
کارت پایان خدمت ندارم درس میخونم کار هم میکنم کمک خرج خانواده باشم خیلییی علاقه به اتش نشانی دارم کاش بشه که عضو شم بدون کارت پایان خدمت هم میشه بنظرتون؟
25 تیر 2022پاسخ به این دیدگاه
امیر منظری ساجد سلام ادب خسته نباشید ب تمامی اتش نشانی هایه جمهوری اسلامی علاقه قلبی ب اتش نشانی دارم تحت هر شرایطی میخام عوض اتش نشانی بشم جان فدایه رهبر
19 تیر 2022پاسخ به این دیدگاه
محمدحاجی زاده علاقه ب آتشنشانی و۱۲ ماه تو سربازی درسازمان آتش نشانی تهران شهرک شهید فلاحی خدمت کردم تومنطقهروستایی زندگی میکنم تحصیلات دیپلم ۱۷۵ قد ۲۶ سال سن ۰۹۹۰۳۷۵۵۹۷۷
11 تیر 2022پاسخ به این دیدگاه
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید