‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

ثبت رزومه، ساخت رزومه آسان، نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام

ثبت رزومه در رزومه‌ساز آنلاین

در فضای وب "ثبت اگهی استخدام" بسیار متداول شده است و این موضوع ضرورت داشتن یک رزومه خوب و حرفه‌ای را برای کارجویان چند برابر می‌کند، ما در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره نگارش و ساخت رزومه آسان و حرفه‌ای، آموزش و نحوه نوشتن رزومه تحصیلی و کاری برای استخدام و مهمترین بخش استخدام، در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟ را بصورت جامع توضیح دهیم.


 اگر به دنبال استخدام شدن هستید توصیه میکنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا به اهمیت داشتن رزومه حرفه‌ای پی ببرید و سپس با ثبت رزومه در رزومه‌ساز آنلاین و حرفه‌ای جاب‌یابی در شغل مناسب با تخصص خود استخدام شوید

برای ساخت رزومه‌ حرفه‌ای کافیست روی عکس زیر کلیک کنید

چرا ثبت و ساخت رزومه کاری حرفه‌ای مهم است؟

اگر برای استخدام شدن در یک شرکت یا موسسه یا هر کسب و کار دیگری اقدام کرده باشید، اولین چیزی که از شما درخواست می‌شود رزومه است. اگرچه به نظر می‌رسد که تهیه رزومه کاری مسئله سختی نباشد، اما باید بدانید که دارای اصول و شرایطی است که با رعایت آن‌ها می‌توانید بزرگترین قدم برای استخدام در هر شرکت و سازمانی را بردارید، در این مقاله به تفصیل در مورد ماهیت رزومه، استانداردهای آن، نحوه نگارش و تهیه رزومه و تمام نکاتی که برای داشتن یک رزومه مورد قبول باید بدانید برای شما خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

resume sample

معنی رزومه کاری چیست؟

رزومه (Resume) یک کلمه اصالتا فرانسوی است که متنی را شامل می‌شود که به پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت‌های شغلی، تجربه‌های پیشین کاری و مهارت‌های فردی شما اشاره می‌کند. از این متن برای مقایسه میان متقاضیان مختلف برای یک رده شغلی استفاده می‌شود، بنابراین رزومه‌ای موفق خواهد بود که بتواند نظر کارفرما را جلب کند.

بیشتر بخوانید - نمونه بیوگرافی برای مصاحبه استخدامی

البته باید بگوییم که رزومه نام‌های شناخته شده دیگری نیز دارد که شامل (CV) مخفف عبارت Curriculum Vitae در زبان لاتین و کارنامک عبارت پیشنهادی فرهنگستان فارسی برای آن است. رزومه معمولا شامل یک یا دو صفحه است که به صورت الکترونیکی در قالب فایل‌های PDF یا DOC تهیه می‌شوند و قابلیت چاپ شدن دارد.

نمونه رزومه کاری خوب و هدف از نوشتن آن

در حقیقت CV که شما به کارفرما ارائه می دهید حکم یک ابزار بازاریابی برای شما دارد و باید نشان دهد که شما دقیقا چه توانایی ها و مهارت هایی دارید، در چه زمینه ای کارشناس یا متخصص هستید، زمینه تحصیلی شما چیست و سطح کارآمدی شما برای شغل مورد نظر چقدر است.

یک رزومه کاری خوب شامل چه اطلاعاتی می شود

ساخت رزومه آسان

مهمترین مسئله در مورد نگارش رزومه آن است که اطلاعات درست و دقیق از مهارت‌ها و سوابق تحصیلی، شغلی و شخصی شما را با زبان رسمی نمایش دهد. اگر بخواهید نمونه رزومه کامل شده را مشاهده کنید ممکن است به نتایج مختلف و متعددی برسید که شما را گمراه کند، اما اگر بدانید دقیقا به چه مواردی باید در رزومه اشاره شود، کار شما آسان‌تر خواهد بود. اطلاعات دقیقی که در رزومه باید به آن‌ها اشاره کنید شامل موارد زیر است:

اطلاعات شخصی

این بخش شامل اطلاعات شخصی شما می‌شود، این همان اطلاعاتی است که در شناسنامه و کارت ملی شما موجود است و شامل موارد زیر است:

نام و نام خانوادگی

سن ( باید دقیقا به تاریخ تولد اشاره کرد و از نوشتن یک عدد تنها به عنوان سن خودداری کنید)

وضعیت تاهل

وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان)

اطلاعات تماس

این بخش یکی از مهمترین بخش‌های رزومه است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، اطلاعات تماس باید دقیق، درست و واضح باشد و شامل موارد زیر خواهد بود:

- تلفن تماس (ثابت و همراه)

- آدرس ایمیل

- آدرس محل سکونت

- اطلاعات تحصیلی

این بخش مهمترین بخش رزومه کاری شما خواهد بود، معمولا کارفرمایان روی این بخش تمرکز زیادی دارند تا مطمئن شوند که کارجو در چه زمینه‌هایی دارای تخصص و دانش است. مواردی که معمولا در این بخش دارای اهمیت بوده و باید حتما ذکر شود شامل موارد زیر است:

- مقطع تحصیلی : اشاره به آخرین مدرک تحصیلی دارد، در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتما ذکر کنید

- رشته تحصیلی

- دانشگاه

- معدل (معمولا مورد بررسی قرار نمیگیرد و نگاه ها به این بخش کاملا سلیقه ای است)

 پیشینه کاری

این بخش نیز بسیار دارای اهمیت است، بیشتر نگاه‌ها به این قسمت از رزومه است، بنابراین باید بیشترین زمان را برای نوشتن این بخش اختصاص دهید. این بخش به سابقه کار شما اشاره دارد و به صورت کاملا واضح و مشخص باید به آن پرداخته شود، اگر در شرکت‌های مختلفی مشغول به کار بوده‌اید بهتر است اطلاعات مربوط به هر بخش را در یک بخش جمع‌آوری کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر خواهد بود:

- نام شرکت و ردیف شغلی که داشته‌اید

- توضیحات کافی درباره شرکت قبلی

- مدت زمان فعالیت در شرکت

- دلیل تعویض کار یا خروج از شغل (این بخش برای بسیاری از کارفرماها مهم است)

مهارت‌ها و توانمندی‌ها

Sample Persian and English resume

در صورتی که دارای سابقه کار زیاد و شاخصی نیستید این بخش برای شما بسیار حیاتی خواهد بود، بسیاری از کارفرمایان داشتن مهارت در زمینه‌های مورد نیازشان را در اولویت قرار می‌دهند، به همین دلیل است که حتی اگر تحصیلات یا سابقه کار مرتبطی داشته باشید این بخش می‌تواند برای شما یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. به طوری که اگر شخصی دارای تخصص مورد نیاز یک شرکت باشد به احتمال زیاد می‌تواند این شغل را با مهارتی که دارد به دست آورد. این مهارت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- تخصص و مهارت: همه مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید می‌تواند در این بخش مفید باشد، چه این مهارت‌ها به صورت آکادمیک باشد و چه به صورت خودآموز،  در هر صورت این مهارت و تخصص به شما کمک خواهد کرد..

بیشتر بخوانید - در مصاحبه استخدامی چه می‌پرسند؟

- ابزارها و نرم افزارها: نرم افزارهای کاربردی که برخی از آنها تخصصی است و برخی عمومیت بیشتری دارند نقش مهمی در بالا بردن مهارت‌های شما دارند، هرچه تعداد نرم افزارهایی که به آنها تسلط دارید بیشتر باشد و میزان تسلط شما در سطح مطلوب‌تری باشد مطمئنا امتیاز بیشتری خواهد داشت.

- زبان: دانستن زبان‌های خارجی از جمله مهارت‌هایی است که می‌تواند شما را از رقبایتان در زمینه کاری متمایز کند،  به ویژه تسلط به زبان انگلیسی بسیار مهم است.

- دوره‌ها و مدارک: در صورتی که در دوره‌های خاصی شرکت داشته‌اید یا در مهارت خاصی مدرک گرفته‌اید می‌توانید آن را در این بخش وارد کنید.

- علایق و فعالیت‌ها: این قسمت به کارفرما و تیمی که قرار است با شما همکاری داشته باشند اجازه می‌دهد که شخصیت و علایق شما را بیشتر بشناسند.

نکات مهمی که باید در رزومه کاری موفق به آن اشاره  می شود

برای این که رزومه‌ای که ارائه می‌کنید یک رزومه کاملا حرفه‌ای باشد، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

صادق باشید

مهمترین نکته در تهیه رزومه کاری آن است که تمام اطلاعات آن صحت داشته و صادقانه آن را تهیه کرده باشید. ممکن است از شما خواسته شود که موارد ذکر شده در رزومه‌تان را اثبات کنید.

حرفه‌ای عمل کنید

برای این که رزومه کامل و دقیقی ارائه دهید پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک ایمیل کاری داشته باشید و آن را در رزومه خود عنوان کنید، فراموش نکنید که باید ایمیل خود را به صورت مداوم چک کنید که در صورت ارسال درخواست همکاری از شما به موقع از آن مطلع شوید.

خلاصه‌نویسی کنید

باید سعی کنید رزومه شما فقط یک صفحه باشد. بنابراین با وجود این که تمام اطلاعات خود را در رزومه وارد می‌کنید رزومه شما باید خلاصه و مفید باشد و اطلاعات جامع و کاربردی از شما ارائه کند.

قالب‌های رزومه

رزومه در قالب‌های مختلفی تهیه می‌شود که در این بخش به آنها می‌پردازیم.

دانلود فایل رزومه

اگر تا کنون رزومه کاری تهیه نکرده‌اید، بهتر است ابتدا نسبت به رزومه و انواع آن اطلاعاتی کسب کنید. در حال حاضر سایت‌های زیادی هستند که قالب‌های آماده روزمه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که با دانلود کردن این قالب‌ها می‌توانید فرم را پر کرده و به نام خود ذخیره کنید. این فایل‌ها  اکثر به صورت جداولی در فایل ورد تهیه شده‌اند که شما می‌توانید با فونت دلخواه آن را پر کنید.

روزمه‌ساز آنلاین

برخی از سایت‌ها نیز رزومه‌های آنلاین می‌سازند، رزومه ساز آنلاین در حقیقت یک صفحه آماده از یک سایت است که شما مشخصات خود را در آن قرار می‌دهید و به صورت آنلاین آن را به نام خود به شکل یک فایل ذخیره سازی کرده و امکان استفاده از آن برای موقعیت‌های شغلی که به صورت آنلاین برای شما فرستاده می‌شود ارسال می‌کنید.

رزومه دست‌ساز

اگر می‌خواهید خودتان رزومه خود را بنویسید، بهتر است از فایل ورد استفاده کنید، ابتدا آن را جدول‌بندی کنید و سپس اطلاعات خواسته شده مطابق آنچه در بخش قبلی به آن اشاره کردیم به ترتیب زمان وقوع در رزومه وارد کنید.

خطاهای تایپی و غلط های نگارشی و املایی

بهتر است بعد از این که رزومه خود را به صورت دستی نوشتید و یا با استفاده از قالب آماده رزومه فرم مربوطه را پر کردید، دوباره همه چیز را با دقت مرور کنید. رزومه حرفه ای و قابل قبول رزومه ای است که در آن غلط های املایی، نگارشی و اشتباهات تایپی وجود نداشته باشد.

تصاویر و گرافیک رزومه

بهتر است اگر نیازی به الصاق عکس به رزومه وجود ندارد این کار را انجام ندهید، در یک رزومه کاری موفق نیازی به الصاق عکس وجود ندارد، این کار باعث می شود که گاهی اوقات به دلیل قضاوت از روی عکس کارجویان انتخاب نادرستی صورت گیرد.

آیا باید رزومه کاری را برای هر درخواست شغلی تغییر داد

قالب بندی فانتزی رزومه

اگر از قالب رزومه آماده استفاده می کنید و یا از رزومه ساز آنلاین برای نوشتن رزومه کاری خود استفاده کرده اید بهتر است از قالب های فانتزی در این زمینه استفاده نکنید، همچنین فونت نوشته ها بهتر است رسمی و خوانا باشد. فونت های خوب برای استفاده عبارتند از:وردانا؛ آریال، گوتیک قرن، کالیبری

از بخش های بزرگ استفاده نکنید :از یک قلم 10 یا 11 نقطه برای محتوای اصلی خود و حداکثر 12 یا 14 نقطه برای سربرگ استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش سعی می کنیم به تعدادی از سوالات پرتکرار مخاطبان در مورد نوشتن یک رزومه کاری خوب پاسخ بدهیم. پیشنهاد می کنیم این بخش را با دقت مطالعه کنید، ممکن است به پاسخ پرسش هایی که در ذهن دارید برسید.

روش نوشتن روزمه کاری خوب را بلد نیستم

برای این که یک رزومه کاری خوب بنویسید باید به اطلاعاتی که در بالا به آنها اشاره شد بپردازید. بهتر است تمرکز شما روی معرفی شخصیت و توانمندی و مهارت هایتان باشد، در صورتی که سابقه شغلی مناسبی دارید بهتر است بیشتر به آن بپردازید.

رزومه کاری خوب باید طولانی باشد؟

در مورد نوشتن روزمه هیچ محدودیتی وجود ندارد، ممکن است مهارت ها، توانایی ها و یا سوابق شغلی شما آنقدر زیاد باشد که یک رزومه دو یا چند صفحه ای داشته باشید، اما اگر اصول خلاصه نویسی و تمرکز بر موارد مهم را بدانید میتوانید یک رزومه کارآمد و در عین حال مختصر بنویسید. نمونه رزومه های مختلفی وجود دارد که می تواند راهنمای خوبی برای شما در این زمینه باشد.

آیا باید رزومه کاری را برای هر درخواست شغلی تغییر داد؟

نوشتن رزومه و تغییر آن بستگی به مشاغلی دارد که شما به دنبال آن هستید، پیشنهاد میکنیم برای هر درخواست شغلی که دارید از رزومه ای استفاده کنید که تمرکز آن روی مهارت هایی است که برای احراز آن ردیف شغلی به آنها نیاز دارید. بهتر است تجربیات کاری خود را در رزومه طوری قرار دهید که مهمترین بخش رزومه شما را تشکیل دهند. گاهی نیز نیاز است که به توانمندی ها و مهارت های فردی خود بیشتر بپردازید. در هر صورت این شما هستید که تصمیم میگیرید چه روزمه ای برای کارفرما ارسال کنید.

نحوه نوشتن و طراحی یک رزومه کاری خوب چیست؟

بهتر است ابتدا به مواردی که برای نوشتن یک رزومه به آنها نیاز دارید رجوع کنید. سپس با در نظر گرفتن ردیف شغلی که قصد دارید آن را به دست آورید، اطلاعات درون رزومه را اولویت بندی کنید. بهتر است رزومه خود را به این شکل طراحی کنید:

بیانیه و مقدمه رزومه

در این بخش شما به معرفی خود و خلاصه ای از شخصیت و تجارب کاری خود می پردازید، بهتر است متن به صورت اول شخص نوشته شده و یک پاراگراف کامل را تشکیل دهد. در این بخش شما می گویید که چه کسی هستید و برای احراز ردیف شغلی مورد نظر چه مهارت ها و برنامه هایی دارید.

مهارت های کلیدی و نقاط قوت در رزومه چیست؟

رزومه خوب رزومه ای است که در آن به 10 تا 15 مهارت مورد نیاز اشاره شده باشد. این نشان می دهد که شما تخصص لازم برای احراز این شغل را دارید. بهتر است در این بخش به سوابق شغلی، اطلاعات، کارهایی که تا کنون انجام داده اید و حتی کارهایی که به صورت داوطلبانه به آنها مشغول بوده اید را ذکر کنید.

نوشتن کلمات کلیدی خوب در رزومه چگونه است؟

شما باید مطمئن شوید که در "ثبت آگهی استخدام" شرکت یا سازمان مورد نظر به دنبال چه شخصی با چه تخصصی است، پاسخ به این سوال کلمات کلیدی رزومه شما را تشکیل میدهد. به طور مثال "نمونه متن آگهی استخدام" کارشناس مهندسی عمران برای احراز نیاز به یک شخص با تحصیلات مرتبط، مهارت های شخصی و علمی مربوط به این شغل و البته سابقه کاری موفق در این زمینه خواهد داشت.

چه اطلاعاتی را نباید در رزومه کاری وارد کرد؟

در یک رزومه کاری خوب فقط به نکاتی اشاره می شود که به آنها احتیاج است، بنابراین پرداختن به برخی اطلاعات غیرضروری مثل جنسیت، تاریخ دقیق تولد، وضعیت سلامتی و ... در صورتی که مورد نیاز نباشد یک بخش اضافه به رزومه می افزاید.

اشتباهاتی که در تهیه رزومه خوب کاری نباید مرتکب شویم

معمولا در رزومه ها انجام اشتباهاتی بسیار رایج است و اکثر افراد آنها را مرتکب می شوند، از رایج ترین اشتباهات در نوشتن رزومه کاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا قبل از ارسال رزومه ، کاری هست که انجام دهم؟

بهتر است قبل از این که روزمه خود را برای کارفرما ارسال کنید از شخصی بخواهید که نگاهی دقیق به رزومه شما بی اندازد تا اگر نیاز به ویرایش و یا وارد کردن و حذف اطلاعات وجود دارد شما را راهنمایی کند. این بررسی دقیق به شما کمک می کند تا یک رزومه خوب و حرفه ای به کارفرما ارائه  کنید. بهترین افراد برای این بررسی کارفرمایان سابق شما و یا مشاوران شغلی هستند.

کلام آخر

در هر صورت باید بدانید که رزومه معرف شخصیت و مهارت شما است، بنابراین بهتر است که در تهیه آن نهایت دقت را داشته باشید. اگر هنوز به نوشتن رزومه کاری آشنا نیستید می‌توانید از قالب‌های آماده روزمه یا رزومه‌ساز آنلاین استفاده کنید.

استفاده از عکس در پروفایل رزومه یک انتخاب آگاهانه است و بهتر است همیشه یک فایل عکس 4*3 رسمی در اختیار داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله به اطلاعات مفیدی در خصوص ساخت رزومه کاری و نحوه پر کردن آن دست پیدا کرده باشید.

سوالات متداول

چرا داشتن رزومه حرفه‌ای مهم است؟

اگرچه به نظر می‌رسد تهیه رزومه حرفه‌ای مسئله سختی نباشد، اما باید بدانید نوشتن رزومه حرفه‌ای دارای اصول و شرایطی است که با رعایت آنها می‌توانید بزرگترین قدم برای استخدام در هر شرکت و سازمانی را بردارید.

ثبت رزومه در سامانه استخدامی جاب‌یابی چه مزایایی دارد؟

با ثبت رزومه در سامانه استخدامی جاب یابی با هزاران کارفرما از سراسر کشور در کمترین زمان ممکن استخدام شوید.

اطلاعات تماس

  • ایمیل : https://jobyabi.com/news.php?p=906
  • ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 6 دی 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید