‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

سوالات پرتکرار مصاحبه روانشناسی با جواب + طریقه جواب دادن

آنچه در این مطلب می‌خوانید، سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب، سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی و شغلی با جواب، طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه، سوالات چالشی در مصاحبه استخدامی، تکنیک‌های موثر در مصاحبه شغلی، اشتباهات رایج در مصاحبه‌های شغلی…

در مصاحبه استخدامی چه می‌پرسند؟

مصاحبه شغلی چیست؟ هرآنچه در مورد سوالات مصاحبه‌ استخدامی و شغلی باید بدانید

یکی از مراحل گزینش و استخدام در بسیاری از فرصت‌های شغلی مصاحبه است. بخشی که برای بسیاری از افراد جویای کار سخت و چالش برانگیز به نظر می‌رسد. ضمن این که مصاحبه شغلی فرصتی است که شما مصاحبه کننده را قانع کنید مهارت، دانش و تجربه کافی برای احراز شغل مورد نظر را دارید. با ما همراه باشید تا نکات مهم و کاربردی مصاحبه‌های شغلی را با شما در میان بگذاریم.

در مصاحبه استخدامی چه می‌پرسند؟

سوالاتی که در یک مصاحبه استخدامی پرسیده می‌شود بستگی به سیاست‌های کاری مجموعه و نظر شخص مصاحبه کننده خواهد داشت. با این حال بسیاری از پرسش‌ها در این رابطه مشابه هستند.

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب

در ادامه رایج‌ترین سوالات مصاحبه‌های شغلی را مطالعه خواهید کرد.

- بیوگرافی در مصاحبه استخدامی

معمولا اولین سوالی که از شما پرسیده خواهد شد این است که " از خودتان بگویید. مشخصات فردی، تحصیلات، سابقه کاری، تخصص، چگونگی عملکرد، افتخارات و هر آنچه که نیاز باشد حداکثر در عرض ۲ دقیقه (مختصر و مفید) می‌تواند پاسخ خوبی برای این سوال باشد. در پاسخ به سوالات استخدامی نباید زیاد به حواشی بپردازید. نیاز به پرداختن جزئیات نیز وجود ندارد.

- هدف شما از اشتغال در ردیف شغلی مورد نظر

در پاسخ به این سوال باید نحوه آشنایی خود با شرکت یا سازمان مورد نظر را بیان کنید. همچنین ترجیحا مزایای این مورد شغلی را بیان نمود بعلاوه آیندۀ شغلی، اهداف کاری، مشکلات و موانع و … را نیز باید عنوان نمود.

- اطلاعاتی در مورد شغل قبلی و دلایل رها کردن آن

معمولا این سوال برای محک زدن شما پرسیده می‌شود، بهتر است از بیان جزئیات و یا انتقاد و بدگویی در مورد شغل قبلی خود بپرهیزید. سعی کنید طوری صحبت کنید که میل پیشرفت و انگیزه‌هایی مثل توسعه طلبی و ارتقاء مهمترین اهداف شما به نظر برسند.

- بر شمردن توانایی‌های فردی

سوال دیگری که از شما پرسیده می‌شود این است که شما چه کاری از دستتان بر می‎‌آید که فکر می‌کنید بهتر از دیگران می‌توانید انجام دهید و یا چرا فکر می‌کنید برای این کار مناسب هستید؟

در پاسخ ب سوال بالا باید به استعدادها و توانایی‌های فردی خود اشاره کنید. منظور دقیقا آن مواردی است که با رشته کاری مورد نظر هماهنگی دارد. مثلا اگر کار نرم افزاری انجام می‌دهید بهتر است به توانایی‌های مثل حل مسئله، مهارت‌های تحقیقی و… اشاره کنید.

- سوال در مورد شغل دوم

این روزها بسیار می‌شنویم که افراد دارای شغل دوم یا سوم هستند، پس تعجبی ندارد اگر از شما سوال کنند که آیا شغل دیگری نیز دارید یا خیر. اگرچه هیچ قانونی برای منع اشتغال همزمان چند شغل وجود ندارد، اما بیان کردن آن در مصاحبه نیز بی‌فایده است. بهتر است وانمود کنید که همه تمرکز شما روی کاری است که قرار است انجام دهید.

- انگیزه‌های مالی

ممکن است از شما در مورد میزان حقوق پیشنهادی یا انگیزه‌های مالی نیز سوال کنند. در این مورد با گفتن عبارات کلیشه‌ای هرچقدر که عرف است، مطابق وزارت کار و… خودداری کنید. شما با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌های خود و همچنین ساعت کاری و وظایفی که بر عهده شما گذاشته خواهد شد مبلغ پیشنهادی خود را عنوان کنید.

سوالات پرتکرار مصاحبه با جواب

- محرک‌های تشویقی

از شما سوال می‌کنند چه چیز باعث می‌شود فعالیت‌تان بیشتر شود؟ در پاسخ به این سوال از مطرح کردن مسائل مالی بپرهیزید و بیشتر مسائل محیط کار، همکاران و سپس شرایط جسمی روحی را عنوان فرمایید.

- اولویت شما برای انجام کارهای تیمی و فردی

اگر از شما در مورد علاقمندی به کارهای تیمی و همکاری سوال شود باید بدانید که کار گروهی نشانه‌ای از اخلاق اجتماعی و بالا بودن سطح هوش اجتماعی هر شخص است که رابطۀ مستقیم با چگونگی عملکرد وی در محیط کار دارد. پس بهترین پاسخ به این سوال کارهای تیمی است. اما بازهم صداقت فراموش نشود اگر نمی‌توانید چنین کاری انجام دهید بهتر است صادق باشید.

- نقاط ضعف و قوت

در پاسخ به این سوال زیاد نباید دروغ گفت اما نیازی نیست که همه چیز را نیز بگوییم. در این مورد صداقت خوب است اما بهتر است که خود را ضعیف نشان ندهید.

هدف شما از اشتغال

این سوال معمولا در اواخر یک مصاحبه شغلی پرسیده می‌شود. همه ابعاد شخصیتی شما را از پاسخ به این سوال می‌توان دریافت. باید دقت کرد که هر کاری در نتیجه رسیدن به جایگاههای بالا را در صورت درست انجام دادن، در بر دارد.

پاسخ به پرسش‌های شما

آخرین سوالی که در یک مصاحبه کاری از شما پرسیده می‌شود این است که آیا شما سوالی دارید. بهتر است که برای بالا بردن اطلاعاتتان خودتان از شرکت، سوالاتی از عملکرد کارمندان، چگونگی دریافت ارتقاء شغلی، محصولات کارخانه و … را مطرح کنید.

سوالات روانشناسی مصاحبه با جواب

فن بیان در مصاحبه استخدامی

فن بیان شما در یک مصاحبه شغلی نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. بهتر است قبل از شرکت در مصاحبه استخدامی این مهارت را در خود تقویت کنید به یاد داشته باشید که:

بیشتر بخوانید - چگونه خود را در مصاحبه معرفی کنیم

- از طریق مهارت فن بیان می‌توانیم نظر مصاحبه کننده را در جلسه مصاحبه شغلی به خود جلب نماییم و باعث شویم که آن‌ها بسیار بهتر و با دقت بیشتر حرف ما را بشنوند.

- هنگامی که از این ابزار مهم استفاده می‌نمایید، نظر مساعد مصاحبه کنندگان را بدست می‌آوریم و به شرایط جلسه مسلط خواهیم شد. بدین ترتیب با اعتماد به نفس بیشتری سوالات آن‌ها را می‌شنویم و پاسخ‌های خود را بسیار واضح و شیوا به آن‌ها انتقال خواهیم داد.

- از طریق فن بیان می‌توانیم مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را به رخ بکشیم و به برگزار کنندگان جلسه اثبات کنیم که از مدت‌ها قبل در این حوزه تلاش کرده‌ایم و با ارتقاء مهارت‌های توسعه فردی به این جایگاه و توانمندی دست پیدا کرده ایم. معمولا مصاحبه کنندگان، نسبت به افرادی که برای آموزش و کسب مهارت وقت بیشتری می‌گذارند، نظر مساعد‌تری دارند.

- از طریق شیوایی کلام و تسلط بر بیان می‌توانیم صداقت و اطمینان خاطر بیشتری را از خود نشان دهیم و اعتماد مسئولان برگزاری جلسه را به خود جلب نماییم. این فرآیند‌ها سبب خواهد شد که آن‌ها به ما توجهی خاص داشته و روی ما حسابی ویژه باز کنند.

- اگر ما با سایر رقبای خود در مصاحبه استخدامی از نظر سوابق کاری، مدارک تحصیلی و توانمندی‌ها و قابلیت‌های مختلف در یک سطح قرار بگیریم، ولی از قدرت فن بیان بیشتری برخوردار باشیم، این موضوع برگ برنده ما تلقی شده و سبب برتری ما نسبت به آن‌ها خواهد شد.

- برخی گمان می‌کنند، هنگامی که در جلساتی همچون مصاحبه استخدامی شرکت می‌کنند، باید با صدای کم و بسیار شمرده صحبت کنند. آن‌ها این موضوع را نشانه احترام می‌دانند، ولی ممکن است صدای کم و نارسای شما سبب شود بسیاری از مسائل مطرح شده و پاسخ‌هایشان به طور کامل به مصاحبه کننده منتقل نشده و شانس آن‌ها را برای موفقیت کاهش دهد. اگر با قواعد فن بیان آشنا باشیم تکنیک فراز و فرود صدا را به خدمت گرفته و از تن و لحن صدای خاصی متناسب با شرایط مختلف جلسه مصاحبه استفاده می‌کنیم. به این ترتیب تاثیر کلام و میزان قانع‌سازی مصاحبه کنندگان را دو چندان خواهیم کرد.

- گوش دادن فعال و حرفه ای، کمک به سزایی در بهبود این مهارت ایفا می‌کند. ما باید در طول جلسه مصاحبه با دقت و تمرکز فراوانی به سخنان و البته پرسش‌های مصاحبه کنندگان گوش کنیم تا هم بتوانیم پاسخ‌های بهتری ارائه نماییم و هم این که از لابه لای سخنان آن‌ها به شخصیت و خصوصیت رفتاری آن‌ها پی برده و از لحن و گفتار مناسب‌تری استفاده نمائیم و از این طریق، میزان تاثیرگذاری کلام خود را افزایش دهیم. در این فرآیند، مهارت مخاطب‌شناسی هم نقش مهمی برعهده دارد.

- یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های فن بیان این است که بدانیم یک حرف را در چه زمانی به زبان بیاوریم، یعنی سخن درست در زمان درست. تنها ذهن خود را درگیر این موضوع نکنیم که یک جلسه را با چه لحن و تن صدایی بیان کنیم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، بلکه در ابتدا باید تعیین کنیم که چه حرفی را در چه زمانی بازگو کنیم تا به دل مصاحبه کننده بنشیند.

بیشتر بخوانید - نمونه بیوگرافی برای مصاحبه استخدامی

- در طول مصاحبه به تلفظ صحیح و ادای درست کلمات توجه کنیم. برخی اوقات ممکن است تلفظ نادرست یک کلمه، معنای آن را تغییر داده و مصاحبه کننده را دچار سوء تعبیر یا سوء برداشت نماید. ریشه و بافت کلمات را بشناسیم و آن‌ها را به صورت صحیح به کار ببریم.

- از طریق این مهارت، نقاط قوت خود را برجسته ساخته و آن‌ها را در نظز مصاحبه کننده برجسته سازیم. بدین شکل مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص ما نزد مصاحبه کننده نمود بیشتری پیدا کرده و بهتر در خاطر او ثبت خواهد شد.

سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

یک مصاحبه استخدامی آخرین فرصت شما برای به دست آوردن شغل مورد نظر از میان ده‌ها شرکت کننده است. هر موسسه، سازمان یا نهاد در استخدام افراد به دنبال به کار گرفتن بهترین نیروی کار است، بنابراین تلاش می‌کنند سوالاتی را مطرح کنند تا متقاضی را به چالش بکشند، این کار کمک می‌کند تا با شخصیت داوطلب بیشتر آشنا شوند.

یکی از اهداف موسسات از مطرح کردن این سوال‌ها این است که می‌خواهند فرد را در سختی قرار دهند تا توانایی‌های واقعی او را به طور ناخودآگاه بر زبانش بیاورند.

بیشتر بخوانید - نمونه متن آگهی استخدام

سوالات روانشناسی در مصاحبه شغلی شامل سوالات و تست‌های روانشناسی حوزه خودشناسی، شخصیت شناسی، شناسایی تیپ شخصیتی و… است که با هدف شناخت بهتر داوطلب پرسیده می‌شود. رایج‌ترین سوالات روانشناسی که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شوند شامل موارد زیر است:

مهمترین سوالات مصاحبه استخدامی

- چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید؟
- در سه سال آینده خود را در کجا و در چه جایگاهی می‌بینید؟
- موفقیت را چگونه توصیف می‌کنید؟
- در حرفه خودبه چه چیزی بیش از همه افتخار می‌کنید؟
- سه مورد از نقاط قوت و ضعف خود را نام ببرید؟
- اگر می‌توانستید با هر شرکتی کار کنید، دوست داشتید کجا کار کنید؟
- در صورت قبول نداشتن سیاست‌های شرکت، چکار می‌کنید؟
- خودتان را در یک کلمه توصیف کنید؟
- کمی راجب خودتان صحبت کنید؟
- چرا کار قبلی خود را ترک کردید؟

سوالات چالشی در مصاحبه استخدامی

هر شرکت، سازمان یا نهاد این حق را دارد که در زمان استخدام نیروی کار با طرح سوالات عمومی و اختصاصی به تمام ابعاد و زوایای شخصیتی و مهارتی داوطلب دست پیدا کند. بنابراین سوالاتی که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شوند بسیار متنوع خواهد بود، با این حال برخی از سوالات به تکرار در اکثر مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:
- کمی درباره خودتان بگویید.

- بزرگترین نقاط قوت و ضعف خود را چه می‌دانید؟
- خود را در ۵ سال آینده در کجا می‌بینید؟
- چرا می‌خواهید در این شرکت کار کنید؟
- در مورد زمانی بگویید که با یک تصمیم مخالفت کرده اید؛ چه کار کردید؟
- آیا خودتان را موفق می‌دانید؟
- چرا باید شما را استخدام کنیم؟
- شغل رویایی خود را شرح دهید
- چه نوع محیط کاری را بیشتر دوست دارید؟

این سوالات ممکن است سوالاتی شخصی، اجتماعی، علمی یا روانشناسی باشد که شما باید آمادگی پاسخگویی به آن‌ها را داشته باشید.

سوالات روانشناسی مصاحبه

طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه

برای این که بتوانید به سوالات مصاحبه استخدامی با قدرت و موفقیت پاسخ دهید باید ترفندهایی را بیاموزید، ما در این بخش نحوه پاسخگویی به سوالات مصاحبه استخدامی را به شما می‌آموزیم:

تعارف کردن را به کار گیرد

برخی از سوالات برای شما با کاهش اعتماد به نفس همراه است. در این حالت شما باید با پاسخ قاطعی که به فرد مقابل می‌دهید او را تحت تاثیر قرار دهید. شما باید با تعارف کردن به جا مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید. به این ترتیب شما چند دقیقه‌ای برای خود وقت خریده‌اید و به راحتی می‌توانید ذهن خود را سازماندهی کنید و جواب خوبی بدهید.

با کلمات بازی کنید

یکی از قدیمی‌ترین ترفندها در پاسخ به سوالات چالش برانگیز بازی با کلمات است. مطمئنا استفاده صحیح از این ترفند برای شما با موفقیت همراه خواهد بود. مثلا شما می‌توانید جمله فرد مصاحبه‌گر را به منظور شفاف‌سازی دوباره تکرار کنید. این کار کمی به شما وقت می‌دهد تا یک نفس عمیق بکشید و ذهن خود را منسجم کنید. شما می‌توانید با بازی کردن کلمات و به چالش کشیدن برخی واژه‌ها کمی زمان برای خود بخرید. البته باید دقت کنید که از این روش بیش از حد استفاده نکنید.

در سوال به دنبال جواب باشید

برای درک بهتر این روش یک مثالی برایتان می‌زنیم. مثلا به سوال «شما چگونه می‌توانید به کسب و کار ما کمک کنید؟» دقت نمایید. این که شما می‌خواهید یک پاسخ خلاقانه به این سوال بدهید، به طوری که شما را از دیگران متمایز کند، کمی دشوار است.

اگر می‌خواهید کمی وقت برای خود بخرید تا بتوانید جواب بهتری به این سوال بدهید، بهتر است این جملات را بیان کنید: «من با شرح شغلی که برای آن درخواست داده ام، کاملا آشنا هستم. اما می‌توانید درباره چالش‌های غیر معمول این شغل کمی توضیح دهید. به این ترتیب می‌توانم به شما بگویم که آیا مهارت‌های من می‌تواند شرکت شما را کمک کند یا نه.»

به دنبال رفع ابهامات باشید

اگر سوالی در مصاحبه شغلی برای شما غیر منطقی است، از مصاحبه‌گر بخواهید کمی درباره آن توضیح دهد. پروسه تمامی مصاحبه‌ها مانند یکدیگر است. معمولا در مصاحبه شغلی، مصاحبه گرها در موقعیتی بالاتر از مصاحبه شونده قرار دارند. ولی این مسئله باعث نمی‌شود که شما درخواست توضیحات شفاف‌تر و واضح‌تر نکنید. بنابراین اگر شما هدف یک سوال خاص را درک نکردید، باید به طور مودبانه‌ای درخواست توضیحات بیشتر کنید.

در پاسخ دادن عجله نکنید

شما قرار است مصاحبه کنید نه این که بازجویی شوید، پس اصلا استرس نداشته باشید، گاهی نیاز است که پاسخ به برخی از سوالات را با کمی تأخیر بدهید که هیچ اشکالی ندارد. در چنین شرایطی شما باید مودبانه از مصاحبه‌گر بخواهید که جواب این سوال را بعدا بدهید. انجام یک مصاحبه دقیقا مانند امتحان دادن است. در این فرآیند شما باید جواب سوال‌هایی را که می‌دانید زودتر بدهید و درباره سوالات دیگر کمی فکر کنید و جواب‌های بهتری بیان نمایید.

فلش بک بزنید

گاهی اوقات در طی فرآیند مصاحبه شغلی شما باید از سوال‌های قبلی که از شما پرسیده شده استفاده کنید. برخی از سوالات ممکن است باعث استرس شما شوند. در این گونه موارد شما به زمان بیشتری به فکر کردن احتیاج دارید. در این شرایط شما باید به پاسخ‌های قاطعی که قبلا داده‌اید مراجعه کنید. مثلا در پاسخ به سوالی که نمی‌دانید چگونه جواب دهید، می‌توانید بخشی به پاسخ‌های قبلی خود اضافه کنید، و همان را دوباره بیان نمایید. این روش در مواقعی که شما دچار سردرگمی می‌شوید بسیار کمک کننده است.

صادق باشید

در هر کسب و کاری بدون توجه به شغل خاصی، احترام نسبت به اخلاق حرفه‌ای و داشتن صداقت بسیار ارزشمند است و می‌تواند نظر مثبت مصاحبه کننده را نسبت به شما جلب نماید. این روش می‌تواند زمان بیشتری در اختیار شما قرار دهد. درست است که صداقت یک مهارت بسیار مهم است؛ اما بسیاری از افراد تحت فشار نمی‌توانند صادقانه عمل کنند. این موضوعی است که فردی که رو به روی شما قرار دارد از آن آگاه است. بنابراین اگر شما نمی‌توانید بلافاصله پاسخ دهید و یا بازیگر خوبی نیستید، بهترین پیشنهاد این است که صادق باشید.

تکنیک‌های موثر در مصاحبه شغلی

تکنیک‌های موثر در مصاحبه شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک مصاحبه شغلی را با موفقیت پشت سر بگذارید. حتی نکات خیلی کوچک هم می‌تواند در مصاحبه شغلی تاثیرگذار باشد. حتی یک اشتباه بسیار کوچک هم می‌تواند به بهای از دست دادن کارتان تمام شود. زمانی را برای آماده کردن خود اختصاص دهید و بعد از آن می‌توانید بهترین و موثرترین مصاحبه را در شغل مورد نظر داشته باشید.

سوالات مصاحبه شغلی با جواب

در روز مصاحبه لباس مناسب بپوشید

اولین موردی که برروی کارفرما در تعیین نتیجه مصاحبه تاثیر می‌گذارد، ظاهر شما و آنچه پوشیده‌اید است. برای همین است که همیشه پوشیدن لباس مناسب برای مصاحبه کاری مهم است. اما چه چیزی برای یک کارفرما مناسب است؟ خب این دقیقاً همان چیزی است که باید درست انتخاب کنید و کاملاً خود را با جایی که قرار است استخدام شوید، منطبق کنید.

مهارت‌های مصاحبه خود را در سطح خوبی نگه دارید

در طول یک مصاحبه شغلی، توانایی شما در تعامل با مصاحبه کننده و طرز بیان شما به اندازه‌ی شرایطی که در رزومه‌تان عنوان کرده ایم، مهم است. بنابراین همیشه قبل از مصاحبه از اینکه این دسته از مهارت‌هایتان مانند رزومه‌تان آماده هستند، اطمینان حاصل کنید.

اضطراب مصاحبه را به کمترین حد برسانید

مصاحبه‌ها می‌توانند بسیار مضطرب کننده باشند، حتی اگر فرد حرفه‌ای باشید و این تجربه را بارها تکرار کرده باشید. تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اضطراب خود را قبل و حین مصاحبه به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید از استراتژی‌هایی برای کاهش نگرانی احتمالی در هنگام مصاحبه استفاده کنید.

از لحظه اول تاثیرگذار ظاهر شوید

تاثیر اول از اهمیت بالایی برخوردار است و درطول مصاحبه زمان زیادی وجود ندارد. از لحظه‌ای که در پذیرش شرکت هستید تا وقتی محل را ترک می‌کنید باید ویژگی‌ها و پتانسیل شخصی که استخدام شده است را داشته باشید. بسیار مهم است که بیشترین تاثیر را بر روی هرکسی که ملاقات می‌کنید داشته باشید.

خودتان را برای مصاحبه تحمیل نکنید

زمانی که در حال مصاحبه هستید باید صلاحیت‌ها و اعتبار خود را به مدیر بخش استخدام ارائه دهید. با کمی آمادگی می‌توانید خود را به عنوان کاندید برای هر سازمان موردنظر برای استخدام، معرفی کنید. بهترین تلاش خود را برای جذب مدیر بخش استخدام بکار ببرید. با اینکار به استخدام خود کمک بزرگی کرده‌اید.

بعد مصاحبه برای تشکر و قدردانی وقت بگذارید

وقت گذاشتن برای تشکر بعد از مصاحبه نه تنها جزء آداب معاشرت خوب هر مصاحبه است، بلکه علاقه شما برای بودن در آن موقعیت شغلی را اشکار می‌کند و به مصاحبه کننده نشان می‌دهد که شما مهارت فوق العاده‌ای در پیگیری کارها دارید. از واژه‌های تشکرآمیز استفاده کنید تا جائیکه به مصاحبه کننده در خصوص موضوعات و نگرانی‌های که در طول مصاحبه وجود داشت واقف هستید.

مصاحبه کردن را تمرین کنید

روی تمرین برای پاسخ به سوالات متداول مصاحبه وقت بگذارید، این کار کمک می‌کند چهارچوبی مناسب برای واکنش‌های خود نسبت به این سوالات داشته باشید. همچنین این عمل موجب کم شدن اضطرابتان می‌شود زیرا وقتی از شما سوالی می‌شود برای پاسخ دستپاچه نخواهید شد. با یک دوست و قبل از مصاحبه با یکی از اعضای خانواده تمرین کنید، این کار مصاحبه اصلی را بسیار راحت‌تر می‌کند.

از مخاطبین شبکه‌ای خود استفاده کنید

چه کسی در کمپانی مورد نظر، هدف شما از مصاحبه را می‌داند؟ ارتباطات شما نشان دهنده کاری است که به دنبال آن می‌گردید. در کمپانی برای خود اطلاعات شخصی تهیه کنید و به خود بگوئید که در مصاحبه منتظر چه چیزهایی هستید. حالا می‌دانید که چگونه می‌شود از مخاطبین و ارتباطات خود برای به دست آوردن نفع شخصی استفاده کنید. بنابراین می‌توانید در مصاحبه خود موفق شده و مصاحبه کننده را تحت تاثیر قراردهید.

درباره شرکت کسب اطلاعات کنید

تا چه اندازه در مورد شرکتی که با شما برای مصاحبه تماس گرفته است می‌دانید؟ به دست آوردن اطلاعات کار سختی نیست و تمام اطلاعات مورد نیاز را از طریق اینترنت می‌توانید به دست آورید. نکاتی برای نحوه تحقیق در مورد یک شرکت وجود دارد، کمی در مورد سابقه شرکت بخوانید و از آن به نفع خود در مصاحبه استفاده کنید.

برای مصاحبه تلفنی آماده باشید

وقتی که به دنبال کار می‌گردید، بسیار مهم است آمادگی مصاحبه تلفنی نیز داشته باشید. شما به هیچ وجه نمی‌دانید که استخدام کننده یا مخاطب شبکه‌ای چه موقع تماس می‌گیرد و با شما در مورد فرصت شغلی صحبت می‌کند. این مورد را بررسی کنید تا هیچگاه مصاحبه تلفنی خود را به تعویق نیاندازید.

برای مصاحبه گروهی آماده باشید

مصاحبه با یک نفر کاری دشوار است، ولی دشوارتر از آن زمانی است که باید با یک گروه مصاحبه کنید. این مورد را بررسی کرده و آماده باشید تا در مصاحبه گروهی نیز موفق باشید.

برای مصاحبه در هنگام صرف غذا آماده باشید

مصاحبه کردن در زمان صبحانه، نهار و یا شام این امکان را به مصاحبه کننده می‌دهد که روابط عمومی و ویژگی‌های شخصی شما را بررسی کند. و از آنجا که مصاحبه در فضای رستوران خیلی کمتر اتفاق می‌افتد، رفتار شما سر میز غذا بسیار حائز اهمیت است.

اشتباهات رایج در مصاحبه‌های شغلی

اشتباهات رایج و خطاهای سهوی را که یک متقاضی ممکن است هنگام مصاحبه انجام دهد را بررسی کنید، زیرا این خطاها می‌تواند برخی از کارفرمایان را ناراحت کند. بعضی دیگر از کارفرمایان با دیدن اشتباهات از فرد مصاحبه شونده احتمالاً شانس استخدام به آن‌ها نمی‌دهند. پس قبل از مصاحبه برای این کار وقت بگذارید و در مورد نتیجه مصاحبه اضطراب نداشته باشید.

شما باید خود را برای یک مصاحبه شغلی خوب آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از مصاحبه شغلی به اندازه کافی استراحت کرده اید. شما باید برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار جدیدتان، استرس را از خودتان دور کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید. راه‌های زیادی برای آرامش ذهن وجود دارد، مانند انجام تمرینات مدیتیشن و خوردن غذاهای مغذی.

سوالات مصاحبه با جواب pdf

حتما رزومه خود را همراه داشته باشید

اگر چه قبلا رزومه خود را برای مجموعه‌ای که برای مصاحبه نزد آن‌ها رفته اید، ارسال کرده اید، اما بهتر است یک نسخه از رزومه خود را به عنوان یک شرح حال از زندگی شغلی خود همیشه به همراه داشته باشید و هر از چند گاهی آن را به روزرسانی کنید. حتما بعد از اینکه مشغول به کار شدید، باز هم در شروع هر سال رزومه خود را به روزرسانی کنید. این کار به شما نشان می‌دهد چقدر نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌اید و الان چقدر رزومه شما پربارتر شده است.

در مصاحبه‌های کاری همان چیزی باشیم که هستیم

هرگز سعی نکنیم مصاحبه‌گر را گول بزنیم و خود را بالاتر از آن چیزی که هستیم، نشان دهیم. به خاطرداشته باشیم شخصی که به عنوان مصاحبه‌گر انتخاب شده است دارای مهارت و دانش کافی در حوزه تخصصی‌اش است و بازی کردن با الفاظ و استفاده از ادبیات چاپلوسانه به سرعت سایه‌ای از ابهام را در ذهن مصاحبه‌گر ایجاد می‌کند. سعی کنیم در زمانی که از توانایی‌های تخصصی، علمی و فردی خود صحبت می‌کنیم، حرف‌هایمان قابل استناد و دارای مدرک باشد.

استفاده شایسته از زبان بدن

بهتر است در زمان مصاحبه از زبان بدن بهترین استفاده لازم را ببرید. قرار نیست به یک کلاس آموزش زبان بدن بروید. فقط کافی است چند حرکت که با موضوع مورد بحث مرتبط است را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که دانستن روان‌شناسی کار و استفاده از حرکات درست بدن در کل زندگی بزرگ‌ترین گام برای رسیدن شما به موفقیت خواهد بود.

بهتر است در هنگام ورود به اتاق مصاحبه فورا به چشمان مصاحبه‌گر نگاه کنید، البته به چشمان مصاحبه‌گر خیره نشوید. به خاطر داشته باشید همیشه اولین نگاه در چشمان هر کس در زمانی که مصاحبه‌گر صحبت می‌کند، به علامت تایید صحبت‌های او، سر خود را به طور نرمال تکان دهید و گاهی اوقات با لبخندی او را همراهی کنید. صحبت‌های او را قطع نکنید.

زمانی که قرار است شما صحبت کنید هرگز از انگشت اشاره خود استفاده نکنید، بلکه بهتر است از هر دو دست خود و یا با کف دست باز، این کار را انجام دهید. این به شما اعتماد به نفس می‌دهد و نمی‌گذارد مصاحبه‌گر از حرف‌های شما خسته شود.

سروقت برای انجام مصاحبه حاضر شوید

از آن دست متقاضیان کار نباشید که یک ساعت جلوتر از زمان مصاحبه به سازمان مربوطه وارد می‌شوند. اگر با تاخیر وارد شدید، بهانه جویی نکنید که مترو دیرآمد یا ماشینم خراب شد و یا… در واقع وقت‌شناسی شما نشانه شخصیتتان است که در نمره ارزیابی‌تان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

راجع به سازمان، اطلاعات کسب کنید

قبل از رفتن برای مصاحبه، بهتر است سایت آن مجموعه را نگاهی بیندازید. اهداف، چشم اندازها، ماموریت ها، برنامه‌های در دست انجام و برنامه‌های انجام شده آن‌ها از جمله موارد مهمی است که می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به آن سازمان پیش زمینه‌ای کسب کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

بهتر است صبح روزی که مصاحبه دارید به ورزش صبحگاهی بروید و حداقل ۱۵ بار نفس عمیق بکشید؛ این باعث می‌شود تا اکسیژن وارد ریه‌های شما شود. یک دوش آب ولرم بگیرید و صبحانه‌ای مفصل بخورید. این کار اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. خود را دست کم نگیرید. شما کسی هستید که موفق خواهید بود، به خود بگویید من همانی هستم که قرار است روزی یکی از مدیران موفق در این مجموعه باشم، پس می‌شود و باید بشود، حتی اگر تجربه کاری ندارم، اما من متخصص هستم، علم دارم و دارای روابط عمومی بالایی هستم.

ظاهری آراسته داشته باشید

در روز مصاحبه لباس شایسته و آراسته‌ای بپوشید. از لباس‌های اسپورت استفاده نکنید و کتانی نپوشید. آقایان بهتر است از کت و شلوار و لباس مرتب همراه با کفش‌های واکس زده استفاده کنند، موهایشان مرتب باشد و بهتر است به آرایشگاه بروند و موهای خود را مرتب کنند. حتما عطر بزنید، عطری که باعث سردرد نشود و بوی مطبوعی داشته باشد، برای شما جذبه می‌آورد. خانم‌ها هرگز از لباس‌های پرزرق و برق استفاده نکنند.

سوالات متداول

مهمترین سوالات مصاحبه استخدامی چیست؟

- چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید، در سه سال آینده خود را در کجا و در چه جایگاهی می‌بینید، ادامه سوالات در متن مقاله

بهترین روش برای جواب دادن به سوالات مصاحبه استخدامی چیست؟

برای این که بتوانید با قدرت و موفقیت به سوالات مصاحبه استخدامی پاسخ بدیم باید ترفندهایی را بیاموزید، ما در این بخش نحوه پاسخگویی به سوالات مصاحبه استخدامی را به شما آموزش خواهیم داد.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 30 آذر 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید