‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

در مصاحبه استخدامی چگونه خود را معرفی کنیم + نمونه بیوگرافی و متن مصاحبه

بهترین روش معرفی خود در مصاحبه استخدامی چیست؟

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟ نحوه و روش گفتن بیوگرافی، در مصاحبه استخدامی چه می‌پرسند؟ فن بیان در و جملات تاثیرگذار مصاحبه استخدامی چیست؟ این‌ها فقط بخشی از سوالات کارجویانی است که به مصاحبه استخدامی دعوت شده‌اند، در ادامه با ما همراه باشید.

در مصاحبه استخدامی چگونه خود را معرفی کنیم

برای این که بتوانید شغل مورد نظر خود را به دست آورید چالش‌های بسیاری پیش رو دارید. تهیه یک رزمه مناسب، پشت سر گذاشتن مصاحبه استخدامی و معرفی خود به کارفرما و… از جمله مواردی است که در زمان استخدام باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله شما را با بهترین روش معرفی خود در مصاحبه استخدامی آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید - سوالات پرتکرار مصاحبه استخدامی با جواب

روش گفتن بیوگرافی

وقتی برای مصاحبه استخدامی به دفتر شرکت یا سازمانی که شما را برای مصاحبه دعوت کرده‌اند قدم می‌گذارید، اولین سوالی که از شما می‌شود معرفی یا گفتن بیوگرافی است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه باید معرفی خود را آغاز کنید.

بیوگرافی تنها معرفی کردن خودتان نیست. در واقع شما باید دستاوردهای چندین سال زندگی خود را در مدت زمان اندکی به کارفرما معرفی کنید. این که سخن خود را چگونه آغاز کنید، از چه چیزهایی صحبت کنید، چگونه روند معارفه را کنترل و مدیریت کنید و چگونه آن را به پایان ببرید مسائل مهمی است که در گفتن بیوگرافی باید به آن توجه کنید.

برای رفتار درست با مسئول استخدام آماده باشید

احتمالا قبل از این که به اتاق مدیر راهنمایی شوید از شما خواسته می‌شود که کمی صبر کنید. در این مدت زمان کوتاه باید خودتان را آماده کنید و حرف‌هایی که قرار است بگویید را در ذهن خود مرور کنید.

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم

معرفی خود در مصاحبه استخدامی

وقتی وارد اتاق می‌شوید ارتباط چشمی داشته باشید، اگر کارفرما نزد شما می‌آید از جای خود بلند شوید، بهتر است با کارفرما دست بدهید و سپس با تعارف او در جای خود بنشینید.

توصیه می‌شود که قبل از مصاحبه شغلی حتما موقعیت شغلی را برای خود تجزیه و تحلیل کنید و فهرستی از مهارت ها، تجربیات، خصوصیات شخصیتی و… را که با شغل مورد نظر مرتبط است آماده کنید. تصمیم بگیرید که روی کدام یک از خصوصیات شخصیتی خود باید تمرکز کنید.

صلاحیت‌های خود را در نظر داشته باشید

سعی کنید معرفی مختصری داشته باشید تنها در این صورت است که مصاحبه کننده روی شما متمرکز خواهد شد. بهتر است یک مرور سریع روی مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های معتبر خود داشته باشید. همچنین می‌توانید از خصوصیات مثبت شخصیتی خود صحبت کنید. بهتر است از خصوصیاتی صحبت کنید که با شغل و اشتغال در ارتباط باشد، مثلا اگر مهارت بالایی در همکاری تیمی دارید یا آدم مسئولیت‌پذیری هستید می‌توانید این نکات را در معرفی خود بیان کنید.

چگونه کار خود را معرفی کنیم؟

مواظب سوالات غیر منتظره باشید

بعد از این که صحبت‌های شما تمام شود معمولا مصاحبه شونده از شما سوالاتی را می‌پرسد. بنابراین خود را برای سوالات غیر منتظره هم آماده کنید. بنابراین نباید فقط روی تمرین‌ها و مرورهای خود تمرکز کنید. به این مسئله توجه داشته باشید که شما هم می‌توانید از مصاحبه کننده سوال کنید. این حق طبیعی شما است که در مورد موقعیت شغلی و شرایط مالی سوال بپرسید.
حرفه‌ای عمل کنید.

بیشتر بخوانید - نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام

شما باید به عنوان یک فرد جویای کار برای روز مصاحبه و معرفی خود بسیار حرفه‌ای عمل کنید. این که لحن صحبت شما چگونه باشد، زبان بدن شما به چه صورتی باشد، در مورد چه چیزهای صحبت کنید و چه وسایلی را به همراه داشته باشید می‌تواند بخشی از عملکرد حرفه‌ای شما باشد.

نحوه نوشتن بیوگرافی شخصی

گاهی لازم است در کنار ارائه بیوگرافی شفاهی شما یک بیوگرافی کتبی نیز به کارفرما ارائه کنید. برای این که بتوانید بیوگرافی کتبی مناسبی تهیه کنید به این نکات توجه داشته باشید.

هدف شغلی خود را مشخص کنید

مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید از به دست آوردن این شغل چه هدفی دارید. شما باید توضیح دهید که از شغل خود چه انتظاری دارید و به دنبال چه کاری هستید. اگر هدف شما مشخص نباشد شاید هیچ کس نتواند به شما برای رسیدن به آن چه انتظار دارید کمک کند.

مصاحبه استخدامی چیست

خودتان را در قالب کلمات توصیف کنید

هرچیزی که می‌خواهید کارفرما در مورد شما بداند را باید بنویسید. این مطالب می‌تواند شامل مهارت‌ها و دستاوردهای شما در مشاغل قبلی یا زمینه‌های تحصیلی و آموزشی شما باشد. بارها متن خود را بخوانید و هر قسمتی که احساس می‌کنید ضرورت ندارد را حذف کنید. تنها به نکات برجسته اکتفا کنید. شما باید به گونه‌ای این متن را آماده کنید که خواننده مشتاق دانستن بیشتر در مورد شما باشد. از هدف خود دور نشوید و زیاد به جزئیات نپردازید.

متن خود را قالب‌بندی کنید

متن شما باید دارای یک قالب باشد، شما در این متن باید به سه سوال قطعی پاسخ دهید، این که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و به دنبال چه شغلی هستید. شما می‌توانید بعد از این که به این سه سوال اصلی پاسخ دادید می‌توانید به معرفی مهارت‌ها و شایستگی‌های خود بپردازید.

در زمان معرفی فقط به مخاطب خود فکر کنید

مخاطب به صحبت‌های شما گوش می‌دهد تا نکات مثبت و مفید آن را استخراج کند. بنابراین باید به سوالاتی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود پاسخ دهید. این مسئله در مورد نگاشتن معرفی نامه نیز صدق می‌کند. سعی کنید به این مسئله توجه داشته باشید که مخاطب از شما چه می‌خواهد. از منفی گویی در مورد خود پرهیز کنید سعی کنید با تمرکز روی ویژگی‌های مثبت خود مصاحبه کننده را تحت تأثیر قرار دهید.

ساده و روان صحبت کنید

به یاد داشته باشید که به کار بردن اصطلاحات و لغات تخصصی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. سعی کنید از کلمات و اصطلاحاتی استفاده کنید که برای همه قابل فهم باشد. در واقع نباید طوری حرف بزنید که شنونده احساس حماقت یا بی‌اطلاعی کند.

نحوه نوشتن بیوگرافی

معمولا در همه مصاحبه‌های شغلی از شما خواسته می‌شود که خودتان را با سه کلمه توصیف کنید. بهتر است که به دنبال توضیحاتی برای معرفی خود و شخصیت خودتان باشید. زمانی که بخواهید یک بیوگرافی (Bio) حرفه‌ای بنویسید این توصیفات کوتاه اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد.

یک بیوگرافی حرفه‌ای می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد. پس بهتر است که در نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای به مهارت برسید.

مراحل نوشتن یک بیوگرافی می‌تواند بسیار ساده باشد. ما سعی می‌کنیم که به صورت گام به گام نوشتن یک بیوگرافی کامل را به شما آموزش دهیم.

نحوه گفتن بیوگرافی در مصاحبه استخدامی

منظور از بیوگرافی (Bio) چیست؟

منظور از بیوگرافی در مصاحبه شغلی زندگی نامه شخصی نیست، بلکه شما باید مسائل مهم مورد توجه کارفرما را بعد از معرفی خود برای او شرح دهید. بیوگرافی در این صورت یک پاراگراف کوتاه است که باید در آن خودتان را توصیف کنید.

مهمترین عناصری که در یک بیوگرافی به کار برده می‌شوند عبارتند از:

- عنوان شغلی یا محل کار
- مدرک دانشگاهی و سایر مدارک تحصیلی
- زادگاه یا شهر محل اقامت
- اهداف شخصی یا حرفه‌ای
- مأموریت‌ها یا ارزش‌ها
- مهارت و تخصص

چگونه یک بیوگرافی کوتاه بنویسیم؟

یک بیوگرافی حرفه ای، مختصر و کوتاه است و به همه سوالات ذهن مخاطب پاسخ می‌دهد. بهتر است بیوگرافی خود را با نوشتن نام و نام خانوادگی خود شروع کنید. اگر بیوگرافی خود را از زبان شخص سوم می‌نویسید، نام و نام خانوادگی باید دو کلمه اول نوشته شما باشد. این کار باعث می‌شود که مخاطبان نام شما را به آسانی به خاطر بسپارند.

بیشتر بخوانید - نمونه متن معرفی برای مصاحبه استخدامی

در قدم بعدی، موقعیت فعلی خود را به طور خلاصه توضیح دهید. این توضیحات بستگی به این دارد که شما دارای چه مهارت‌ها و استعدادهایی باشید یا چه آموزش‌هایی دیده باشید. علاوه بر توضیح در مورد کار خود، نقاط عطف کاری و شخصیتی خود را برجسته کنید. هنگامی که کاری که انجام می‌دهید و نقش خود را معرفی کردید باید دلیل انجام آن‌ها را توضیح دهید.

این مرحله یکی از مهمترین عناصری است که در هنگام نوشتن بیوگرافی حرفه‌ای باید به آن توجه کنید. تاثیرگذار‌ترین بیو در عین کوتاه بودن و تمرکز بر تجربه حرفه ای، باید بر نکات مثبت شخصیتی شما که مرتبط با شغل درخواستی است تمرکز داشته باشد.
بهتر است در بخشی از آن به رزومه کاری خود و فعالیت‌های مشابهی که داشته‌اید نیز اشاره کنید. این اشاره باید مختصر و مفید باشد.

در اکثر مواقع، بیوگرافی کوتاه اولین و شاید تنها چیزی باشد که یک کارفرما، مشتری و یا مخاطب بالقوه درباره شما می‌خواند و بعد از مطالعه این بیوگرافی است که فرایند تصمیم گیری درباره همکاری با شخص و چگونگی این همکاری شروع می‌شود. از این رو نوشتن بیوگرافی دقیق و به یادماندنی اهمیت بسیار زیادی دارد. یک بیوگرافی کوتاه عالی شامل موارد زیر است:

• نام و نام‌خانوادگی
• عنوان فعلی شغل
• نام شرکت یا برند تجاری
• زادگاه
• میزان تحصیلات
• اهداف شخصی و شغلی
• یکی از دستاوردهای مربوط
• مهارت‌ها و زمینه‌های تخصصی

بیوگرافی کوتاه قرار است تعریف کوتاهی از همه این موارد باشد. یادتان باشد اولویت‌بندی این موضوعات بر اساس اهمیتشان و تاثیری که دوست دارید بر روی مخاطبانتان بگذارند، بسیار مهم است.

نکاتی برای نوشتن بیوگرافی کوتاه

در ادامه به بیان چند نکته برای نحوه نوشتن بیوگرافی کوتاه می‌پردازیم که رعایت آن‌ها بسیار مهم است

مختصر بنویسید

بیشتر بیوگرافی‌های کوتاه بین چهار تا هشت جمله هستند، بنابراین فرصت محدودی برای بیان اطلاعات شخصی خودتان خواهید داشت. برای اینکه انتخاب‌های مناسبی در میان اطلاعات خود داشته باشید باید مخاطبان و اهداف خود را در نظر بگیرید.

اصیل باشید

بسیار مهم است که در بیوگرافی کوتاه خود نمای دقیقی از خود ارائه بدهید. هنگام نوشتن بیوگرافی کوتاه خود، اغراق نکنید و بزرگنمایی را کنار بگذارید. بسیار خوب است که نقاط قوت حرفه‌ای خود را برجسته کنید، ولی صداقت و اصالت را هرگز از یاد نبرید.

نمونه‌های بیوگرافی کوتاه

برای این که بهتر متوجه توضیحاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم شوید بهتر است به این مثال‌ها توجه کنید و از آن‌ها الهام بگیرید:

«علیرضا مرغوبی هستم دستیار اداری با هشت سال تجربه کار در کنار تیم اجرایی شرکت پارس یار زاگرس. تخصص من در فناوری‌های اداری بوده و وظیفه من در شغل سابقم آموزش سایر کارمندان در نحوه استفاده از سیستم‌ها و برنامه‌های پیشرفته‌ای مثل نرم افزارهای حسابداری است.

من کارمندی سخت کوش، علاقمند به فعالیت‌های جمعی و گروهی، دارای روحیه همکاری تیمی، علاقمند به پیشرفت و آموزش و مشوق دوستان و همکاران هستم. من دوره‌های آموزشی را در موسسه… و… گذارنده‌ام و به زبان انگلیسی و نرم افزارهای حسابداری تسلط کامل دارم.

سوالات متداول

منظور از بیوگرافی چیست؟

دقت داشته باشید منظور از بیوگرافی زندگی نامه شخصی نیست، بلکه شما باید مواردی که برای کارفرما قابل توجه است را شرح دهید.

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟

برای این که بتوانید شغل مورد نظر خود را به دست آورید چالش‌های بسیاری پیش رو دارید. برای پاسخ سال به متن مقاله مراجعه کنید.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 4 بهمن 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

مهدیسلام من پایان ناممو ترم تابستان میدم تحویل و درازمون استخدامی اموزش پرورش قبول شدم ایا میتونم برم برای مصاحبه
08 مهر 2022پاسخ به این دیدگاه
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید