‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت
توجه : این خبر منقضی شده است.

منظور از عنوان رزومه کاری چیست؟ آموزش نوشتن رزومه

معنی رزومه کاری چیست؟

معنی رزومه کاری چیست، رزومه شامل چیست؟ بسیاری از افراد جویای کار همیشه با این دو سوال و سوالات مشابه مواجه بودند، رزومه کاری در واقع نوشته‌ای است که پیشینه‌ای از سوابق تحصیلی، کاری، مهارت‌های شغلی و تخصص و تجربیات کاری یک فرد جویای کار در آن نوشته می‌شود. یک نهاد، سازمان و یا شرکت برای این که بتواند نیروی کاری مورد نیاز خود را از میان کارجویان مختلف انتخاب کند، نیاز دارد تا این موارد را بررسی کرده و با توجه به نیاز رده شغلی تعریف شده از میان افرادی که تقاضای کار داده اند یک نفر را برای احراز پست یاد شده انتخاب کند. به همین دلیل است که می‌گوییم وجود یک رزومه کاری مناسب می‌تواند شانس شما را برای دیده شدن توسط کارفرما افزایش دهد.

هدف از نوشتن رزومه کاری چیست؟

ماهیت و هدف رزومه کاری به طور کامل با یک رزومه تحصیلی و آکادمیک متفاوت است. همان طور که یک تابلوی نئون فروشگاه مشتریان را به خود جلب می کند، روزمه ی شما نیز قرار است نظر کارفرما را به خود جلب کند..

ماموریت اصلی رزومه کاری این است، که برای شما مصاحبه کاری بیاورد و هر شرکتی که رزومه شما را می بیند، با شما تماس بگیرد و از شما برای حضور در جلسه مصاحبه کاری دعوت به عمل بیاورد..

نحوه نوشتن رزومه کاری

عباراتی چون CV یا کارنامک از جمله عبارت‌های رایجی هستند که به جای کلمه رزومه کاری از آنها استفاده می‌شود. روزمه کاری مناسب می‌تواند به صورت  چاپ شده در یک یا دو صفحه تهیه شود. اما قبل از چاپ رزومه نیاز است که فایل رزومه توسط کارجو ایجاد شود، این کار در قالب فایل پی‌دی‌اف یا ورد تهیه می‌شود و اطلاعات لازم به صورت جدول‌بندی و مرتب در آن وارد می‌شود.

برای زمینه های کاری مختلف رزومه‌های متفاوتی ایجاد کنید

یک فایل رزومه را می ‌توان در چند مرکز برای استخدام، البته در زمینه های شغلی مشترک، ارائه داد. اما در صورتی که برای چند زمینه ی شغلی متفاوت تقاضای استخدام دارید، باید برای هر زمینه کاری مختلف، یک رزومه‌ کاری سازگار با همان زمینه تهیه و ارسال کنید تا سوابق و توانمندی های مربوط با شغل مورد نظر واضح و شفاف باشد. اگرچه در بعضی از حوزه های کاری، رزومه نمی گیرند و به جای آن فرم استخدامی می دهند که متقاضیان آن را تکمیل نمایند. در پر کردن فرم‌ استخدام باید همه موارد و اطلاعات درخواستی را وارد کنید و به همین خاطر، در صورتی که در مواردی دچار ضعف باشید، کارفرما متوجه آن می شود. وقت و انرژی ‌ای که برای تکمیل این فرم صرف می کنید، بیانگر تعهدتان به جایگاه شغلی مدنظر است

چگونه رزومه کاری حرفه‌ای بنویسیم؟

دقت داشته باشید "روزمه کاری" شما تاریخچه زندگی شما نیست، پس در هر جایگاه و هر سابقه شغلی که دارید باید اصل اول نوشتن "رزومه کاری" یعنی اصل خلاصه نویسی را رعایت کنید. اصلاً این طور فکر نکنید که رزومه کاری هر چقدر طولانی تر باشد، موفق تر خواهد بود و قطعاً برای شما مصاحبه کاری و استخدام در پی خواهد داشت. مدیر شرکت ها زیاد برای خواند ن یک رزومه وقت نمیگذارند، پس اگر شما نتوانید با ارائه یک نقشه راه و هدایت خواننده رزومه، خودتان را به بهترین نحو به او معرفی کنید، قطعاً رزومه شما شکست خواهد خورد و از گردونه رقابت با سایر کارجویان حذف خواهد شد.

مواردی که باید در رزومه کاری درج شود

همان‌طور که اشاره کردیم رزومه کاری شامل اطلاعات شخصی، تحصیلی، مهارت‌های فردی، تخصص و سابقه شغلی کارجو می‌شود. این اطلاعات باید به صورت طبقه‌بندی شده و منظم تهیه شود. این اطلاعات به ترتیب اولویت به این شرح هستند:

- اطلاعات شخصی از جمله نام و نام خانوادگی، سن، وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه برای آقایان
- اطلاعات تماس از جمله شماره همراه، شماره تلفن ثابت، آدرس محل سکونت و آدرس ایمیل
- اطلاعات تحصیلی شامل مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، دانشگاه، معدل
- پیشینه کاری شامل شرکت‌هایی که در آنها کار کرده‌اید و سمت‌هایی که داشته اید، مدت زمان همکاری، دلیل خارج شدن از شغل است.
- مهارت‌ها  توانمندی‌ها که شامل تخصص و مهارت‌های فردی، تسلط به نرم افزارها و ابزارهای مختلف، زبان‌های مختلف، دوره‌ها و مدارک می‌شود.
- علایق و فعالیت‌ها که شامل توضیحات شما در مورد علاقمندی‌های کاری و شخصیتی می‌شود. ضمن این که می‌توانید شرح مختصری از شخصیت رفتاری، اجتماعی و ... نیز ارائه کنید تا کارفرما شناخت بهتری از شما داشته باشد.

ویژگی‌های یک رزومه کاری استاندارد چیست؟

رزومه کاری مناسب باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم:

- مختصر و مفید بودن رزومه اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید، فراموش نکنید که کارفرما باید با یک نگاه کوتاه به تمام اطلاعات مهمی که در مورد شما وجود دارد دست پیدا کند. یک رزومه کاری خوب معمولا بین 600 تا 1000 کلمه است.

- استفاده از عکس در رزومه کاری یک امر سلیقه‌ای است اما در حالت کلی برای جلوگیری از ایجاد پیش داوری پیشنهاد می‌شود که رزومه عکس‌دار نباشد.

- رزومه استاندارد باید صادقانه نوشته شود، از بزرگ‌نمایی در مورد مهارت ها و تخصص و یا وارد کردن اطلاعات غلط در رزومه باید پرهیز شود.

- رزومه باید هدفمند و به روز تهیه شود، به طور مثال اگر قصد نوشتن رزومه انگلیسی دارید بهتر است این کار را به یک مترجم کار بلد بسپارید.

- طراحی روزمه نیز می‌تواند از جمله ویژگی‌های مهم رزومه کاری باشد، شما می‌توانید خودتان به کمک نرم افزارهایی چون ورد، اکسل و .... رزومه خود را طراحی کنید، همچنین امکان استفاده از قالب‌های آماده رزومه نیز برای کارجویان فراهم است،
با استفاده از این قالب‌ها فقط نیاز است که اطلاعات خود را در قسمت‌های مشخص شده وارد کنید.

- روزمه کاری باید با قوانین کامل نگارشی و دستور زبانی، بدون غلط املایی نگاشته شود.

ارتباط رزومه کاری حرفه‌ای با جذب نیرو توسط کارفرما

یکی از چالش‌های پیش روی هر کسب و کار، سازمان یا شرکت، استخدام نیروی کار ماهر توسط کارفرمایان است. یافتن نیروی کار مستعد، مسئولیت پذیر و متخصص ممکن است یک پروسه وقتگیر و طولانی باشد. بنابراین اکثر کارفرمایان با ثبت آگهی استخدام به دنبال یافتن راهی برای اتصال به کارجویان مرتبط با زمینه‌های شغلی مورد نیاز خود هستند.

کارجویان عزیز نباید فراموش کنید که مصاحبه شغلی به همین منظور ترتیب داده می‌شود و کارفرمایان در رزومه‌های ارسالی توسط کارجویان به دنبال افرادی هستند که از نظر تخصص و تحصیلات، قدرت یادگیری و مهارت‌های حرفه‌ای متناسب شغل پیشنهادی باشند. ساخت رزومه حرفه‌ای در انتخاب کارفرمایان بسیار تاثیرگذار است پس در ثبت و ساخت رزومه دقت کافی را داشته باشید.

کلام آخر

کارجوی گرامی، در هر صورت باید بدانید که رزومه معرف شخصیت و مهارت شما است، بنابراین بهتر است در نوشتن آن نهایت دقت را داشته باشید. اگر همچنان برای نوشتن رزومه کاری مشکل دارید می‌توانید با ثبت رزومه رایگان در رزومه‌ساز سایت جاب یابی ضمن استفاده از خدمات سامانه یک رزومه حرفه‌ای با قابلیت دانلود در فرمت‌های مختلف در اختبار داشته باشید.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 6 تیر 1402
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید