‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

دادخواست چیست و نحوه ثبت آن در سامانه ثنا چگونه است؟

در بسیاری از مشکلات و دعواهایی که پیش می‌آید، ریش سفیری و پادرمیانی افراد محل یا خانواده جواب نمی‌دهد. در این مواقع برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر باید به دادگاه مراجعه کرد. اما شما پیش از رفتن نزد قاضی، باید یک دادخواست یا شکایت‌نامه تنظیم کنید.

نحوه ثبت آن در سامانه ثنا چگونه است؟

به یاد داشته باشید که تصمیم دادگاه به نکاتی که در متن دادخواست بیان می‌کنید، وابستگی مستقیم دارد و در نوشتن دادخواست دقت لازم را به عمل بیاورید.

پس از آن با توجه به ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی در دادگاه با تقدیم دادخواست آغاز می‌شود.

حال دادخواست چگونه باید نوشته شود و چه ویژگی‌هایی باشد داشته باشد؟

به زبان ساده اگر فردی بخواهد علیه فرد دیگری شکایت کند، او را به عنوان خواهان می‌شناسند. در سال‌های گذشته دادخواست باید در برگ چاپی مخصوصی تنظیم می‌شد. اما در حال حاضر خواهان شکاست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه می‌کند. اطلاعات خود را به صورت آنلاین در سامانه ثنا تکمیل کرده و دادخواست خود را ثبت می‌کند.

دادخواست را هم خواهان و هم وکیل او می‌تواند پر کند و هیچ منع قانونی وجود ندارد.

دادخواست باید به همان شکل و فرمی که تعیین شده نوشته شود. در غیر این صورت دادخواست رد خواهد شد.

دادخواست برای معاونت ارجاع به صورت آنلاین ارسال می‌شود و معاونت دادخواست‌ها را برای شعب مختلف می‌فرستد.

اطلاعاتی که باید در دادخواست حتما ذکر شود:

• نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، آدرس محل سکونت و شغل خواهان
• نام، نام خانوادگی، محل سکونت و شغل خوانده
• بیان شفاف و درست حقی که خواهان خود را آن مستحق می‌داند.
• درخواست خواهان از دادگاه
• ارائه مدارک و وسایل مانند سند، نوشته‌ها. در صورت وجود شاهد یا شاهدین باید خواهان اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به صورت کامل بنویسد.
• امضا و اثر انگشت دادخواست دهنده

در برگ دادخواست مطالبات خواهان از طرف مقابل به اطلاع دادگاه رسانده می‌شود. اگر این اطلاعات دقیق و کامل باشد رسیدن به نتیجه بسیار ساده‌تر خواهد بود اما اگر در نوشتن اطلاعات دادخواست سهل انگاری کنید ممکن است دعوای شما رد و تمامی هزینه‌هایی که برای دادخواست پرداخت کرده‌اید هدر برود.

نکته۱. در صورتی که نشانی خوانده معلوم نباشد به عبارت دیگر مجهول‌المکان باشد در روزنامه یک بار نشر داده خواهد شد که قیمت آن در حدود ۳۵۰۰ تومان است. اگر آدرس خواهان مشخص نباشد، پس از دو روز از تاریخ رسید دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر دادگاه و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می‌کند، دادخواست رد می‌شود. اما اگر نقص مربوط به سایر موارد ماده ۵۱ قانون مذکور باشد مدیر دفتر دادگاه به خواهان ابلاغ می‌کند وی نیز ظرف مدت ۱۰ روز از ابلاغ نسبت به رفع نقص دادخواست اقدام می‌کند اما اگر خواهان رفع نقص نکند مدیر دفتر دادگاه قرار رد دادخواست را صادر می‌کند.

نکته۲. ثبت دادخواست در سامانه ثنا انجام می‌شود و ابلاغیه به صورت الکترونیکی برای خوانده پیامک می‌شود. ابلاغیه برای این است که افراد خواهان و خوانده در یک دعوی به صورت کامل از روال پرونده مطلع باشند.

نکته ۳. برای ورود به سامانه ثنا باید به درگاه خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد. این درگاه به سه قسمت اطلاع‌رسانی، دسترسی سریع و خدمات ویژه تقسیم می‌شود.

در دسته‌بندی سریع امور ارائه و پیگیری امور دادخواست، شکوائیه، ارائه و پیگیری درخواست عفو، محاسبه هزینه دادرسی، محاسبه هزینه تعرف خدمات و. . قرار دارند.

نکته ۴. اگر فرد شاکی کد ملی متهم را نداشته باشد، چگونه ابلاغیه برای فرد خوانده ارسال می‌شود؟ در این صورت شماره تماسی که به نام فرد است یا اطلاعات هویتی دیگر با هماهنگی کلانتری با کد ملی متهم پیدا و از طریق سامانه ثنا کارهای شکایت و ثبت دادخواست انجام می‌شود. فرایند احراز هویت سامانه ثنا با همکاری یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه ثنا با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می‌توانند از خدمات حوزه قضایی به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می‌دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می‌پذیرد.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 2 شهریور 1410
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید