‌جاب‌‌‌‌یابی‌ سایت استخدام و کاریابی، اخبار و آگهی‌های استخدامی

جاب‌یابی

ورود | عضویت

پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی فیزیک در ایران برای خانم ها و آقایان

بهترین و پردرامترین مشاغل رشته ریاضی فیزیک برای خانم‌ها و آقایان در ایران

هرآنچه درباره پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی فیزیک در ایران، اعم از بازار کار رشته ریاضی، بهترین رشته‌های ریاضی برای مهاجرت و رشته‌های بورسیه دار رشته ریاضی باید بدانید، در واقع رشته ریاضی برای چه کسانی مناسب است؟

بیشتر بخوانید - رشته‌ های مورد نیاز شرکت نفت

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های نظری، رشته ریاضی است. این رشته در دانشگاه شامل انواع رشته‌های مهندسی می‌شود. از کودکان ایرانی که بپرسید دوست داری در آینده چه کاره شوی، مطمئنا از هر چند کودک یک نفر می‌گوید مهندس. رشته‌های مهندسی در ایران محبوبیت بالایی دارند و ضمن داشتن شأن اجتماعی بالایی که دارا هستند از منابع درآمد بالا نیز محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی در ایران بپردازیم.

عکس مریم میرزاخانی، نخبه رشته ریاضی فیزیک

مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی جهان

در ابتدا یادی کنیم از زنده یاد مریم میرزاخانی، متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران دارای سه خواهر و برادر، والدین مریم میرزاخانی آرزو داشتند فرزندانشان وارد عرصه‌های با ارزش شوند اما هیچ وقت آن‌ها را در مورد درس تحت فشار قرار ندادند.

اشاره‌ای به برخی از نامگذاری‌ها به افتخار مریم میرزاخانی

کتابخانه‌ی اصلی دانشکده‌ی ریاضیات شریف، ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه دبیرستان فرزانگان ۱ تهران، خانه‌ی ریاضیات تالار همایش‌ها و کنگره‌های اصفهان

استلاجیک، شرکتی فعال در زمینه‌ی تصویربرداری و تحلیل دیدبانی زمین، در ۲ فوریه ۲۰۱۸ میکرو ماهواره‌ای از سری گنوست (به اسپانیایی: ÑuSat) را به فضا پرتاب کرد که به افتخار مریم میرزاخانی نام‌گذاری شده بود.

مرکز بررسی ریز سیاره‌ها، سیارک ۳۲۱۳۵۷ را به یاد میرزاخانی نامگذاری نمود.

بیشتر بخوانید - بهترین رشته برای استخدام در بانک‌

بنیاد جایزه بریکترو در چهارم نوامبر ۲۰۱۹ جایزه جدیدی به نام جایزه مریم میرزاخانی مرزهای نو را ایجاد کرد که به زنان پیشتاز در علم ریاضی تقدیم خواهد شد.

به پیشنهاد دانشجویان «دانشگاه فنی برلین» در ۸ مارس و به مناسبت روز زن نام مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی بر یکی از خیابان‌های این شهر گذاشته شد.

متاسفانه مریم میرزاخانی در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در ۴۰ سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. او در سال ۱۳۹۲ به سرطان پستان مبتلا شد و این سرطان به مغز استخوان او سرایت کرد و این بانوی نخبه را به کام مرگ کشاند..

پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی در ایران

محبوبترین مشاغل رشته ریاضی چه ویژگی‌هایی دارند؟

باید به این نکته اشاره کنیم که بهترین شغل برای هر کس تعریف متفاوتی دارد. معیارهای انتخاب شغل نیز برای اشخاص مختلف، متفاوت است. شغل‌های مرتبط با رشته ریاضی فیزیک اغلب به مهارت‌های محاسباتی و تمرکز بالا نیازمند هستند و احتمالا وظایف سنگین و پیچیده‌ای را باید قبول کنید. به همین دلیل است که می‌گوییم هرکس باید در زمینه‌ای که به آن علاقه دارد مشغول به تحصیل، فعالیت و کار شود.

از آنجایی که اکثر رشته‌های مهندسی از کلاس اجتماعی بالا و درآمد خوب برخوردارند بسیاری از افراد به دلیل فشار والدین، جبر محیطی و یا به امید دستیابی به درآمد بالا رشته‌های مهندسی را برای ادامه تحصیل و شغل آینده خود انتخاب می‌کنند. این در حالی است که ممکن است مثلا رشته مهندسی نفت برای یک نفر بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد اما برای فرد دیگری رشته مدیریت متناسب با مهارت‌ها و توانایی‌هایش باشد. همین دلیل است که باعث می‌شود بسیاری از افراد پس از اینکه به رشته خاصی وارد می‌شوند، به دلیل نبود علاقه و استعداد نمی‌توانند بعد از فارغ التحصیلی موفق باشند.

بیشتر بخوانید -  بهترین شغل های 10 سال آینده ایران

بهترین کاری که می‌توانید برای تحصیل در یک رشته مناسب انجام دهید آن است که قبل از انتخاب رشته حتما با یک مشاور مشورت کنید تا شما را برای تحصیل در رشته‌ای که با مهارت ها، علایق و توانایی‌های شما همخوانی دارد راهنمایی کند.

بهترین رشته ریاضی برای خانم ها

پرطرفدارترین رشته‌های ریاضی

اگرچه رشته‌های مهندسی بیشترین بخش از رشته‌های دانشگاهی مرتبط با رشته ریاضی فیزیک را به خود اختصاص می‌دهند، با این حال رشته‌های دیگری مثل حسابداری، اقتصاد، مدیریت، آمار و… نیز وجود دارند که می‌توان در آن‌ها نیز ادامه تحصیل داد. اگر به دنبال بهترین و پردرآمدترین مشاغل رشته‌های ریاضی هستید مطمئنا جایگاه نخست به رشته‌های مهندسی تعلق دارد. این رشته‌ها بسیار پر متقاضی نیز هستند و عبارتند از:

- مهندسی برق
- مهندسی کامپیوتر
- مهندسی مکانیک
- مهندسی عمران
- مهندسی صنایع
- مهندسی معماری

اگر قصد دارید که در یکی از این رشته‌ها ادامه تحصیل دهید باید بدانید که این رشته‌ها متقاضی بسیاری دارند بنابراین برای موفقیت در چنین رشته‌هایی باید سخت تلاش کنید. کسب مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر می‌تواند به شما در اشتغال در زمینه‌ای که به آن علاقه دارید کمک کند.

موقعیت شغلی بهترین رشته‌های ریاضی

بر خلاف تصور عموم که بر این باروند که بسیاری از رشته‌های ریاضی از جمله مهندسی کامپیوتر یا برق دیگر اشباع شده‌اند باید گفت که بازار هیچ یک از رشته‌های مهندسی اشباع شده نیست بلکه مهارت بالا و رزومه قوی می‌تواند شما را در این زمینه موفق گرداند. بنابراین در قدم اول علاقه و پس از آن کسب تجربه، خلاقیت، مهارت و به روز نگه داشتن اطلاعات در زمینه شغلی خود، از عوامل مهم درآمدزایی در تمامی رشته‌های تحصیلی است.

مشاغل رشته ریاضی فیزیک در ایران

بازار کار رشته مهندسی برق

می‌توان گفت که مهندسی برق پرمتقاضی‌ترین رشته ریاضی محسوب می‌شود که هرساله داوطلبان زیادی تمایل به تحصیل در این رشته دارند. این رشته توانایی محاسبات ریاضی و فیزیک را می‌طلبد، بنابراین اگر علاقه‌مند به تحصیل در این رشته می‌باشید لازم است که در دروس مذکور مهارت‌های لازم را داشته باشید و همچنین تسلط بر زبان انگلیسی را هم در این رشته نمی‌توان نادیده گرفت. مهندسی برق دارای چهار گرایش مخابرات، الکترونیک، کنترل و قدرت است که هر یک از آن‌ها در زمینه کاری مربوطه، مهارت‌ها و توانایی‌های ویژه خود را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید - شغل های فنی برای خانم ها

فارغ التحصیلان مهندسی برق با توجه به گرایش خود می‌توانند در انواع کارخانجات خودروسازی، ذوب آهن، نیروگاه‌های برق، سازمان‌های فعال در حوزه مخابرات، صنایع نظامی و دفاعی، شرکت‌های تولید کننده بردهای الکترونیکی و… به فعالیت بپردازند. تسلط به نرم افزارهای مربوطه و آشنایی با اطلاعات و تکنولوژی روز دنیا در هر یک از گرایش‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای در میزان درآمد افراد است. همچنین داشتن خلاقیت، تجربه و سرمایه لازم می‌تواند زمینه کارآفرینی در این رشته را فراهم سازد.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر نیز یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار ریاضی – فیزیک محسوب می‌شود و در دوره کارشناسی دارای سه گرایش نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری اطلاعات (IT) می‌باشد. هر یک از فارغ التحصیلان این گرایش‌ها می‌توانند در حوزه‌هایی همچون برنامه‌نویسی، طراحی وب، طراحی و بهینه‌سازی پایگاه‌های داده، امنیت شبکه، طراحی سیستم‌های کامپیوتری و… فعالیت کنند. مهارت و تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم افزارهای موردنیاز می‌تواند راه را برای رسیدن به درآمد بالا و موقعیت‌های شغلی مناسب هموار کند.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک

این رشته عمدتا حوزه‌هایی همچون طراحی، ساخت و راه اندازی انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات را در بر می‌گیرد. فارغ التحصیلان رشته مکانیک می‌توانند با توجه به مهارت و توانایی‌های خود در زمینه‌های ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه‌ها، طراحی و ساخت وسایل حمل و نقل زمینی و هوایی و دریایی، طراحی و ساخت سیستم‌های حرارتی و برودتی ساختمان‌ها، ساخت تجهیزات نظامی و ربات‌ها و … به فعالیت مشغول شوند. تسلط کار با کامپیوتر و فراگیری نرم افزارهای مربوطه، داشتن خلاقیت و قدرت تجسم، آشنایی با زبان انگلیسی و همچنین تسلط و دانش کافی در امور فنی از جمله مهارت‌های مهندسین مکانیک به شمار می‌روند.

بازار کار رشته مهندسی عمران

بازار کار رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران از گذشته تا کنون از رشته‌های محبوب ریاضی محسوب می‌شود. زمینه‌های کاری این رشته عبارت‌اند از ساخت انواع تونل‌ها، پل‌ها، سدها، راه، ساختمان و شبکه‌های آب و فاضلاب که فارغ التحصیلان مهندسی عمران می‌توانند در بخش‌های مربوط با حوزه‌های فوق در شرکت‌های دولتی و خصوصی به فعالیت بپردازند. کار در دانشگاه‌ها به عنوان هیئت علمی و همچنین فعالیت در مراکز علمی و پژوهشی به شرط داشتن تحصیلات عالی در رشته مذکور، مانند بسیار از رشته‌های دیگر امکان‌پذیر است.

تسلط به نرم افزارهای کامپیوتری و ساخت و ساز، داشتن دانش کافی نسبت به قوانین مربوطه به ویژه مقررات ایمنی و استاندارد، مهارت کافی در ریاضیات و علم مهندسی از جمله توانایی‌های یک مهندس عمران به حساب می‌آیند که بهره مندی از آن‌ها می‌تواند خیال شما را بابت فعالیت در رشته مورد نظر تا حد زیادی راحت کند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع

می‌توان گفت حوزه کاری مهندسی صنایع تلفیقی از مهندسی و مدیریت است. گستردگی فعالیت‌های شغلی در رشته مذکور را می‌توان یکی از عوامل موثر در پرطرفدار بودن آن دانست. فرصت‌های شغلی بسیاری برای مهندسان صنایع در انواع مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی فراهم است. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌هایی مانند صنعت بیمه، کشت و صنعت، خدمات مشاوره‌ای، کارخانجات، شرکت‌های هواپیمایی و… مشغول به کار شوند.

تقریبا در تمامی مواردی که نیاز به مدیریت، هدایت، برنامه ریزی و ارتقا بهره وری احساس می‌شود، حضور یک مهندس صنایع می‌تواند حائز اهمیت باشد. از جمله مهارت‌های مهندسین صنایع می‌توان به داشتن خلاقیت و نوآوری، تسلط به نرم افزارهای مربوطه، توانایی تجزیه و تحلیل، دانش علمی مناسب در زمینه‌های فیزیک، آمار و ریاضی اشاره کرد.

بازار کار رشته مهندسی معماری

اگر از جمله افرادی می‌باشید که به ساخت و ساز در کنار هنر علاقه‌مند هستید، مهندسی معماری می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است که می‌توان گفت دروس هنری بیش از دروس فنی مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله موقعیت‌های شغلی رشته مهندسی معماری می‌توان به طراحی دکوراسیون داخلی، انجام پروژه‌های پژوهشی در زمینه طراحی فضاهای طبیعی، طراحی ساختمان و اجزای تشکیل دهنده آن از مراحل ابتدایی تا اجرای کار، محوطه‌سازی و طراحی میادین شهر و پارک‌ها و سرپرستی دفاتر مشاوره معماری اشاره کرد. ایده‌پردازی، تسلط بر نرم افزارهای مورد نیاز، به روز نگه داشتن اطلاعات، قدرت تجسم در کنار تسلط بر دروس ریاضی، هندسه و آشنایی با روانشناسی از جمله مهارت یک مهندس معمار به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید - کار بدون سرمایه در منزل

بسیاری از افراد عمران و معماری را دو رشته مشابه تصور می‌کنند اما باید در نظر داشت که علی رغم تمام شباهت‌ها، این دو رشته مهندسی دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. مثلا در حوزه عمران به مسائل فنی یک سازه بیش از سایر موارد مورد توجه است در صورتی که در رشته معماری علاوه بر قواعد و اصول فنی، جنبه‌های روانشناسی، زیبا شناختی و فرهنگی بنای مورد نظر دارای اهمیت است. به طور کلی در رشته عمران شیوه ساخت و ساز و سبک طراحی سازه‌ها بررسی می‌شود.

بهترین مشاغل رشته ریاضی فیزیک برای خانم ها

خوشبختانه در طول سال‌های اخیر کارفرماها برای جذب نیروی کار حساسیت و پافشاری روی جنسیت خاصی ندارند و توانایی و استعداد مهم‌ترین معیار برای کسب جایگاه شغلی محسوب می‌شود. به همین دلیل هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند با توجه به میزان دانش، تجربه، استعداد، خلاقیت و علاقه‌مندیهایشان در رشته مورد نظرشان تحصیل کنند و در نهایت شاغل شوند.

مشاغل رشته ریاضی فیزیک برای خانم ها

یکی از شغل‌هایی که به‌عنوان بهترین رشته ریاضی برای خانم‌ها شناخته می‌شود رشته مهندسی پزشکی است. این رشته از مشاغل پردرآمد نیز شمرده می‌شود چون ۱۰ گرایش تحصیلی را نیز به همراه دارد. گرایش‌های بیومکانیک و بیوالکتریک در رشته مهندسی پزشکی بیشترین میزان درآمد و امکان اشتغال به کار را دارند.

رشته مهندسی پزشکی مربوط به ساخت و طراحی ابزار و تجهیزات پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌شود. خانم‌هایی هم که به این رشته علاقه داشته باشند در سه حوزه بازاریابی، طراحی و ساخت و تعمیر و بازسازی قطعات می‌توانند فعالیت کنند. افراد شاغل در قسمت بازاریابی و فروش قطعات و تجهیزات پزشکی درآمد بالاتری نسبت به بخش‌های دیگر دارند. کلیه فارغ التحصیلان رشته‌های تجربی و ریاضی می‌توانند در کنکور کارشناسی مهندسی پزشکی شرکت کنند.

برای موفقت در رشته مهندسی پزشکی چه درس‌هایی بخوانیم؟

برای آمادگی و موفقیت در کنکور رشته مهندسی پزشکی به مطالعه دروس عمومی، تخصصی و کمک آموزشی نیاز خواهید داشت. دروس تخصصی مانند ریاضی در کنکور با ضریب ۴، فیزیک با ضریب ۳ و شیمی با ضریب ۳ محاسبه خواهد شد.

برای کسب امتیازهای لازم در بخش سوالات فیزیک می‌توانید کتاب‌های، ریاضی تجربی جامع کنکور بانک تست میکرو طبقه‌بندی گاج، فیزیک دوازدهم خیلی سبز جلد اول، شیمی دوازدهم تک جلدی میکرو طبقه‌بندی گاج و آزمون سراسری رشته ریاضی نشر مهروماه را به‌عنوان کتاب‌های کمک درسی مطالعه کنید.

پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی در ایران

اگر از کارشناسان مختلف سوال کنید همگی معتقدند که ریاضی یک علم بی‌انت‌ها است. به همین دلیل است که بسیاری از مشاغل نوظهور ارتباط مستقیمی با ریاضیات دارند و این تعجب‌آور نیست. این شغل‌ها عموما برای تأمین نیازهای انسان در عصر حاضر به وجود آمده اند، در زمره پردرآمدترین شغل‌های رشته ریاضی در دنیا محسوب می‌شوند.

شاید جالب باشد بدانید که شغل‌های زیر، در لیست پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی امریکا در سال ۲۰۲۱ قرار دارند. موفقیت در این مشاغل، نیازمند قدرت تحلیل، درک بالا و هوش منطقی ریاضی بالایی است.

- توسعه دهنده وب
- متخصص داده کاوی
- مدیر فناوری اطلاعات
- تحلیل‌گر امنیت اطلاعات
- طراحی شبکه‌های کامپیوتری
- مدیر پایگاه داده
- تکنسین توربین بادی
- تحلیل گر سیستم‌های کامپیوتری
- تحلیل‌گر آمار
- مدیر مالی
- مدیر بازاریابی
- ریاضیدان

رشته ریاضی فیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به درس‌های مفهومی علاقمند هستید، توانایی بالایی در محاسبات عددی دارید، عاشق تمرکز کردن روی مطالب درسی هستید و از حل مسئله لذت می‌برید رشته ریاضی برای شما مناسب خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که رشته ریاضی فیزیک بر خلاف تصور عموم رشته سختی نیست، بلکه نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد. بنابراین اگر به ریاضیات، فیزیک و مسائل مربوط به این حوزه‌ها علاقه دارید می‌توانید در این رشته ادامه تحصیل دهید.

رشته‌های بورسیه دار ریاضی فیزیک در ایران

رشته‌های بورسیه دار ریاضی در ایران اغلب برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس هستند. همچنین گرفتن بورس تحصیلی برای مقاطع ارشد و دکتری به مراتب آسان‌تر است و گزینه‌های بیشتری پیش روی داوطلب وجود دارد. شما می‌توانید بورسیه رشته‌های ریاضی فیزیک در داخل ایران رو از طریق آزمون کنکور و نتیجه آن دریافت کنید.

رشته‌های بورسیه دار ریاضی فیزیک در ایران بسیار پر مخاطب هستند و برای اینکه شانس تحصیل در این رشته‌ها را داشته باشید نیاز به رتبه کنکور بالایی دارید.

بسیاری از دانشگاه‌های ایران در سطح جهانی شناخته شده هستند و تحصیل در آن‌ها شانس شما را برای مهاجرت بالاتر می‌برد. این دانشگاه‌ها بسیار پر متقاضی هستند و برای ورود به آن‌ها راه سختی در پیش دارید، از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر اشاره کرد. رشته‌هایی که امکان دریافت بورسیه درآن‌ها بیشتر است شامل انواع مهندسی‌ها و رشته‌های علوم پایه می‌شود.

سوالات متداول

بهترین شغل‌های رشته ریاضی در ایران کدامند؟

بهترین مشاغل رشته ریاضی مشاغلی هستند که شغلی که با روحیات و علایق شما همخوانی داشته باشد.

چه مدارکی برای گرفتن بورسیه رشته ریاضی لازم است؟

مدارکی که برای مهاجرت و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به آن‌ها نیاز دارید شامل موارد زیر است:
- رزومه یا CV
- انگیزه نامه یا SOP
- آخرین مدرک تحصیلی
- توصیه نامه
- مقاله یا پروژه
- مدرک زبان

برای گرفتن بورسیه تحصیلی نیاز به معدل بالا هست؟

اکثر دانشگاه‌ها برای رشته ریاضی فیزیک حداقل معدل ۱۵ را در نظر دارند. برای کسانی که این معدل را ندارند قوی بودن سایر قسمت‌های رزومه از اهمیت بالایی برخوردار است.

کدام رشته‌های ریاضی فیزیک برای گرفتن بورسیه بهتر هستند؟

رشته‌های مهندسی از رشته‌های پرطرفدار بین رشته‌های ریاضی فیزیک هستند برای مثال؛ مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی نفت و… را می‌توان از جمله رشته‌های پر شانس برای دریافت بورسیه دانست.

در کنار این رشته ها، رشته‌های علوم پایه هم برای اپلای درخواست بالایی دارند. از جمله این رشته‌ها می‌توان به ریاضی محض، ریاضی کاربردی و… اشاره کرد.

کدام کشورها برای رشته‌های بورسیه دار ریاضی فیزیک بهتر هستند؟

برای این که بورسیه شوید نیاز به یک برنامه تحصیلی دارید و این که مدارک و شرایط شما در چه سطحی است. کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا همه سالانه تعداد زیادی دانشجو برای رشته‌های بورسیه دار ریاضی فیزیک پذیرش می‌کنند. این کشورها برنامه و شیوه تدریس مختلفی دارند و شرایط و رزومه شما تعیین می‌کند که در کدام کشور موفق به اخذ بورسیه می‌شوید.

اطلاعات تماس

    ارسال رزومه برای این آگهی
تاریخ انقضاء : 15 دی 1405
استخدام های استان استخدام های روز

دیدگاه ها

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
بستن پنجره

برای ارسال درخواست همکاری ابتدا وارد سایت شوید
چنانچه حساب کاربری ندارید برای ایجاد آن ثبت نام کنید